Jag har en liten fråga om våtrumsskivor, de ser ut som kakel eller sten och ska tydligen funka lika bra som våtrumsmatta eller kakel. Bifogar en länk så ni vet vad jag pratar om...

http://www.byggmagroup.se/dt_article.aspx?m=2412

Är det någon som vet om de här plattorna är godkända av GVK eller själv har använt dem?

Jag tror att dom är det, dessa har diskuterats i andra trådar. Sök igenom forumet
så hittar du minst en ang. detta, där kanske det står lite synpunkter om dom...

dom är godkända vad jag vet...

Okej, har sökt men hittade bara om de skivor man sätter bakom kakel/våtrumsmatta... Får söka vidare helt enkelt! :)

I praktiken skadereglerar alla försäkringsbolag som att de är godkända efter en överrenskommelse i våtrumsrådet där alla bolag har representanter. I teorin är det dock faktiskt inte riktigt 100 %. Hela systemet är inte testat korrekt och hur det blir i framtiden är ovisst.

LillaMini skrev:
Okej, har sökt men hittade bara om de skivor man sätter bakom kakel/våtrumsmatta... Får söka vidare helt enkelt! :)
Sök på Fibo Trespo så ska du se att det finns skrivet.

Den är inte med i någon direkt branschstandard (BBV eller GVK), men det finns ett godkännande från Swedac om att den fungerar i enlighet med byggnormerna från BKR i övrigt och att den är vattentät för väggar (förutom nedersta 5cm på väggarna).

Men sök så ska du se att det finns mer

jarlen84 skrev:
Sök på Fibo Trespo så ska du se att det finns skrivet.

Den är inte med i någon direkt branschstandard (BBV eller GVK), men det finns ett godkännande från Swedac om att den fungerar i enlighet med byggnormerna från BKR i övrigt och att den är vattentät för väggar (förutom nedersta 5cm på väggarna).

Men sök så ska du se att det finns mer
Ja du har rätt i praktiken men problemet som finns med exempelvis Swedac är att det inte tillfästs någon betydelse till att den fungerar i enlighet med BKR hos oss försäkringsbolaget. Nu har vi på undantag valt att tillåta dessa väggskivor för tillfället. Det som ställer till det är att det faktiskt inte är att anse som fackmannamässigt utförande fullt ut då det de facto inte finns ett komplett system som är godkänt tillsammans med väggskivor. Jag ville inte lägga mig i diskussionen i en annan tråd men det framkom lite information som Byggma håller väldigt tyst om, denna diskussion var ganska hätsk senast jag var i kontakt med deras marknadsansvariga. Det är alltså så att villkoren hos oss försäkringsbolag är att alla leverantörers instruktioner skall följas men de lim och fästmassor som finns och rekommenderas av Byggma är inte utprovade tillsammans med Fibo Trespo.

Vill försäkringsbolaget neka kan man alltså hävda att instruktionerna för fästmassan som använts i kombination med plattorna har ej följts. Så skall du vara riktigt säker så begär skriftligt intyg från skadechefen på erat försäkringsbolaget innan jobbet påbörjas. Men som sagt det är för tillfället så att mig veterligen ersätter alla svenska bolag eventuella skador

kinglolle skrev:
Ja du har rätt i praktiken men problemet som finns med exempelvis Swedac är att det inte tillfästs någon betydelse till att den fungerar i enlighet med BKR hos oss försäkringsbolaget. Nu har vi på undantag valt att tillåta dessa väggskivor för tillfället. Det som ställer till det är att det faktiskt inte är att anse som fackmannamässigt utförande fullt ut då det de facto inte finns ett komplett system som är godkänt tillsammans med väggskivor. Jag ville inte lägga mig i diskussionen i en annan tråd men det framkom lite information som Byggma håller väldigt tyst om, denna diskussion var ganska hätsk senast jag var i kontakt med deras marknadsansvariga. Det är alltså så att villkoren hos oss försäkringsbolag är att alla leverantörers instruktioner skall följas men de lim och fästmassor som finns och rekommenderas av Byggma är inte utprovade tillsammans med Fibo Trespo.

Vill försäkringsbolaget neka kan man alltså hävda att instruktionerna för fästmassan som använts i kombination med plattorna har ej följts. Så skall du vara riktigt säker så begär skriftligt intyg från skadechefen på erat försäkringsbolaget innan jobbet påbörjas. Men som sagt det är för tillfället så att mig veterligen ersätter alla svenska bolag eventuella skador
Helt rätt där, det är klart att det kan funka både för Swedac med deras tester och tillsammans med BKR:s regelverk, men det är ju försäkringsbolaget som har sista ordet (om man vill ha pengar vid eventuella fel och olyckor).

Det är alltid värt att sägas!

Tack för alla svar! :) Känns som att det är säkrast att köra med våtrumsmatta vid den framtida badrumsrenoveringen då... På tal om det, någon som vet om man kan blanda tillverkare av våtrumsgolv och vägg?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.