Svara Nytt ämne
  1. 2011-02-14 11:30
    Svara | #1

Fullvärdig medlem Medlem: sep 2009
    Uppsala
    213 inlägg
    Gillad 7 gånger
    8 bilder

Fogning

Hej!

Lite frågor ang. fogning och golvvärme.

Jag flytspacklade för ca ett år sedan och la plattorna i nov -10. IGÅR fogade jag, har går den undan

När tror ni att jag kan slå på golvvärmen?

För övrigt tycker jag att fogen ljusnar för mycket när den torkar, köpte en antracitgrå fog men nu när den har torkat ser den nästan ljusgrå ut...
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2011-02-14 18:19
    Svara | #2

Junior medlem Medlem: feb 2010
    Stockholm
    57 inlägg
    Gillad 3 gånger
    Det brukar vara föreskrivet att man ska slå på golvvärmen gradvis tidigast 7 dagar efter fogning, men är ju olika från tillverkare.

Att dina fogar har blivit ljusa är ett jättevanligt problem. Fogen ska blandas med rätt vattenmängd, rätt snabbhet på fogen till hårda/mjuka plattor, fogen ska maskinvispas, storleken på fogarna spelar in, inte använda för mycket vatten när du tvättar av osv.

Mitt tips är att inte ha för mycket vatten i blandningen, sen att försöka tvätta med så ren svamp som möjligt hela tiden. Själv använder jag SOPROS antracit/svarta fog för tycker den är klart bäst.

Du kanske kan foga en gång till?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2011-02-14 21:28
    Svara | #3

JohanOLindas avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: nov 2004
    283 inlägg

Brukar rekommendera 30 dagar, då det finns vissa tillverkare som sagt så. Har du väntat sen november kan du gott lugna dig ett tag till :-)

En antracit jämte en väldigt mörk platta upplevs mer eller mindre som ljusgrå. Men precis som Stockholmare säger så är t.ex blandningen väldigt viktig. Och är du en nybörjare inom fogning är det lätt att tvätta för tidigt, med för mycket vatten, eller för många gånger och på så vis spär du ut den, eller tvättar ur pigment som kan få för sig att samla sig på ytan pga b.l.a. blandningen. Man vågar helt enkelt inte vänta för länge när det börjar gråna.
    Ännu värre är det väl när man gjort missen första gången (den görs bara en gång) och tvättar för sent. Då blir det ljusa fogar en stund fram över :-).

Men det går ju som sagt att foga om, åker kanske på att raspa ur lite fog bara :-/

4. 2011-02-14 22:35
    Svara | #4

Forumgud Medlem: jun 2006
    Skåne
    3 728 inlägg
    Gillad 256 gånger
    28 bilder
    Man kan inte tvätta ur pigmentet i golvfogen, utan problemet är att man tillför för mycket vätska/fukt och då blir den ljusare.

5. 2011-02-15 07:21
    Svara | #5

JohanOLindas avatar
    283 inlägg

tank77 skrev Visa original
    Man kan inte tvätta ur pigmentet i golvfogen, utan problemet är att man tillför för mycket vätska/fukt och då blir den ljusare.

Jag har fått se exempel på en pigmentsegmentering i en genomskärningsvägg. Men ska googla rätt på någon dokumentation som styrker det innan jag diskuterar vidare.

6. 2011-02-15 07:55
    Svara | #6

Stringfellow Hawkes avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: okt 2007
    Stockholm
    487 inlägg
    Gillad 17 gånger
    6 bilder
    Att man inte ska starta golvvärmen här väl mer med fixet än fogen att göra?
    Mvh, Stringfellow

7. 2011-02-15 10:28
    Svara | #7

Uppsala
    213 inlägg
    Gillad 7 gånger
    8 bilder
    Ja det har jag också hört, att det efter fixet man ska vänta. Det är förbannat kallt på golvet nu. -25 ute

Ang. fogfärgen... Det står att man ska strö på rent fogpulver efter fogningen (innan man tvättar rent) Det gjorde inte jag, kan det vara därför den ljusnade??

Om det blir till att foga om, hur djup måste skarven mellan plattorna vara?

8. 2011-02-15 15:21
    Svara | #8

ninos avatar
    Forumgud Medlem: feb 2007
    Dalarna
    3 788 inlägg
    Gillad 246 gånger
    29 bilder
    Det jag har fått lära mig är 28dagar efter sista cementprodukten, men iof är det här ju ett extremfall

9. 2011-02-15 15:55
    Svara | #9

JohanOLindas avatar
    283 inlägg

nino skrev Visa original
    Det jag har fått lära mig är 28dagar efter sista cementprodukten, men iof är det här ju ett extremfall

10. 2011-02-15 16:04

Uppsala
    213 inlägg
    Gillad 7 gånger
    8 bilder
    Då får väl jag frysa om fötterna i 26 dagar till om man vill vara på den säkra sidan ...

11. 2011-02-15 16:59

Junior medlem Medlem: feb 2010
    Stockholm
    57 inlägg
    Gillad 3 gånger
    Brukar vara framför allt flytspacklet som kräver längst härdning. Att man kräver 4 veckor i torktid för en fog känns lite extremt så jag skulle inte vara ett dugg orolig om du drar på din golvvärme gradvis redan idag!
    Man strör inte på torrt fogbruk på dagens moderna fogmassor eftersom det riskerar att bli missfärgningar då, jag gör det inte iaf.
    Men vilken fogtillverkare använde du dig av förresten?

Ju mer man tvättar desto mer vätska/fukt tillför man ju, så är inte det samma sak?

12. 2011-02-15 17:59

Skåne
    3 728 inlägg
    Gillad 256 gånger
    28 bilder
    Stockholmare skrev Visa original
    Ju mer man tvättar desto mer vätska/fukt tillför man ju, så är inte det samma sak?
    Jo, men man tvättar ju inte bort pigmentet!

Har en ganska trovärdig källa, nämligen chefen tillika ägaren utav fabrikatet Lip.

13. 2011-02-16 08:11

JohanOLindas avatar
    283 inlägg

Jo, men man tvättar ju inte bort pigmentet!

Har en ganska trovärdig källa, nämligen chefen tillika ägaren utav fabrikatet Lip.
    Den behöver inte va så säker. Av flera anledningar. Framför allt, hur har dom kommit fram till det?

Dansken eller sverigechefen?

14. 2011-02-16 22:30

Skåne
    3 728 inlägg
    Gillad 256 gånger
    28 bilder
    JohanOLinda skrev Visa original
    Den behöver inte va så säker. Av flera anledningar. Framför allt, hur har dom kommit fram till det?

Dansken eller sverigechefen?
    Har varit på studiebesök på Lipfabriken i Nørre Aaby på Fyn och då frågade jag ägaren som även var den som visade runt på fabriken om man kan tvätta ut pigmentet som vissa förståsigpåare tror.

Och då sade han att det handlar om vilken mängd fukt som tillförs fogen som spelar in huruvida vilken nyans fogen får och man kunde inte tvätta bort pigmentet. Särskilt känsliga är antracit och svarta fogbruk.

Liknande ämnen

1. Fogning - Missfärgning?
    av PCLarsson i forum Badrum
  2. Fogning skiffer
    av ankan_84 i forum Badrum
  3. Fogning
    av loftby i forum Golv
  4. Fogning..
    av partantons i forum Badrum
  5. Fogning
    av gladman i forum Badrum