15 581 läst ·
8 svar
16k läst
8 svar
Stora plattor hur bred fog?
Ska lägga 45x45cm plattor till helgen. Utanför badrummet kan tilläggas men ska man få svar så är det här man ska fråga. Ska ha rak läggning. Vad tror ni passar bäst i fogbredd? Plattorna är lite svagt fasade i kanterna. Är inne på 5mm fog...
Plattorna är mörkt grå nästan mot svart. Lite melerade med inslag av lite ljusare grått. Halvt polerade. Vad tror ni om färgfogen?
Plattorna är mörkt grå nästan mot svart. Lite melerade med inslag av lite ljusare grått. Halvt polerade. Vad tror ni om färgfogen?
Hejsan!
Skulle ha valt en mellangrå färg till fogen om det varit mitt val. Man vill ha lite kontrast men samtidigt inte för mycket.. och eftersom plattorna är så pass mörka.. så bör ni väl inte ha för ljus antar jag (om det inte är den effekten ni är ute efter).. blir väldigt "markant rutmönster" ibland när folk väljer för stora "färgdifferanser"..
Oavsett vad ni väljer kommer det nog att bli jättesnyggt!
Lycka till !! MVH Sandra
Skulle ha valt en mellangrå färg till fogen om det varit mitt val. Man vill ha lite kontrast men samtidigt inte för mycket.. och eftersom plattorna är så pass mörka.. så bör ni väl inte ha för ljus antar jag (om det inte är den effekten ni är ute efter).. blir väldigt "markant rutmönster" ibland när folk väljer för stora "färgdifferanser"..
Oavsett vad ni väljer kommer det nog att bli jättesnyggt!
Lycka till !! MVH Sandra
Nu är plattorna lagda. Det blev ca 5mm ljusgrå fog. Tyckte det blev kanon. Men nu har jag ett litet problem... Plattorna har aningen struktur och jag fick inte bort all fog när jag "trasslade" dem. Antagligen så tvättade jag dem för lite! Eller så är det normalt med lite rester och då syns ju ljusa fogrester betydligt tydligare på mörka plattor.
Jag provade med en sån där kökssvamp med grov yta också. Blev lite bättre resultat.
Några tips?
Jag provade med en sån där kökssvamp med grov yta också. Blev lite bättre resultat.
Några tips?
Produkter som diskuteras: "Klinkerrent"
Paket för rena fogar
Fogrengöringsmedel + fogborste
399 kr inkl moms
461 kr
Läs mer
Provade med ättiksprit (24%) utblandat med mycket vatten. Mättade så klart fogarna ordentligt med vatten först så de inte skulle ta stryk. Det funkade alldeles utmärkt!Behövde knappt gnugga något. Torkade sen noggrant upp ättikan direkt (tog ett par plattor åt gången). Det var ju inte i badrummet så spola av kunde jag ju inte...
Så nu är jag riktig
igen.
Så nu är jag riktig
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden