Nykomling
Medlem: Feb 2010
Län: Västmanland
Är golvbrunnen ok?
Jag undrar om någon kan hjälpa till att diagnosticera?
Kalkbeläggningar växte fram i klinkerfogarna runt golvbrunnen i det nya badrummet. Det tycks som vatten står i fogarna och inte lätt försvinner av sig själv mellan duscharna (1 per dygn).
En rengöring påbörjades, vilket även omfattade golvbrunnen. Här ser det ut på följande sätt, som jag inte helt kan bedöma själv. Se bifogade bilder.
Bilderna är tagna efter att vattenlåsinsatsen tagits ur, och vattenlåset torkats ur. Jag undrar om detta är ok. Kan man vara säker på att klämringen och manchetten sitt jobb? Det ser inte helt vattentätt ut.
Och vad kan de kraftiga kalkbeläggningarna bero på?
Golvbrunnen är från början av 90-talet, och behölls då badrummet renoverades förra året. Golvet är i betong.
Nykomling
Län: Västmanland
Jag vet inte hur manschetten ska se ut eller kännas. Ej heller exakt var den bör sitta.
Det som ser ut som hål kan eventuellt vara ojämnheter i 'spacklingen'. Ytan på de vertikala väggarna ovanför klämringen är solid, och känns som liknande fix eller något annat påspacklat material. Däremot är den som sagt inte jämn, och ser inte snygg ut.. Kanske är det fästmassa?
Senior medlem
Medlem: Sep 2005
Ålder: 42
Län: Stockholm
Machetten ser ju ut att vara skuren i fransar, vilket är märkligt. Om fransarna (jacken) fortsätter in under klämringen så är det galet.
Att vatten letar sig ned i fogarna och det är fuktigt där är naturligt. Har man inte golvvärme kan det ta ganska lång tid innan det torkar. Det är däremot viktigt att det bara är fix hela vägen till brunnen, så man inte fogat med silikon eller något kring golvbrunnen.
Junior medlem
Län: Stockholm
Brunnsmanchetten får inte ligga under klämringen. Men om det är risk för någon vattenskada kan jag inte svara på, det håller förmodligen men var fan inte snyggt gjort!
Så här hanterar man manschetten, det är viktigt att denna kniven används så att manschetten inte sticker fram under klämringen. Om manschetten sticker fram under klämringen hamnar klämringen inte i sitt rätta läge, kolla extra på bilden längst ner till vänster. Har man dessutom skurit den så finns risken att man har skurit den för långt. Hoppas du förstår vad jag menar.