Hej!
Funderar lite på det här med duschar. Vårt badrum är väldigt litet (4 kvm) och vi skulle därför vilja ha sådana duschdörrar som går att stänga igen helt när man inte använder dem:
k17324_2.jpg
Men grejen är att på ena sidan av duschen kommer vi ha handfat ca 10-20 cm från dörren. Tror ni att vi kommer slå i handfatet och hasönder duschen? Eller går det lätt att lära in att man bara skall öppna en av dörrarna? Kanske är det lika bra att köpa den sortens dusch som man inte öppnar så, men då kan vi ju inte stänga dörrarna när duschen inte används.
k20131.jpg
Fast stänger man verkligen dörrarna när man har en sådan dusch där man kan det? Vad tror ni?

Vi har sådana där glasdörrar som på första bilden samt ett badkar ca 20 cm bredvid. Vi hade samma farhågor som du att man skulle slå upp dörrarna mot badkaret med skador på badkar/dörr som följd men det har aldrig hänt - inte ens när barnen duschar! Dessutom fäller vi in dörrarna mot väggen efter varje gång vi duschat så vi skulle inte kunna leva utan dem!

Vi ska sätta in en sådan också har vi tänkt.
Vilket är måttet dom ni har/tittar på? Finns den i olika mått?

CO - Det låter ju jättebra! Tack!!

Jessica - De som är på bilden är från Hafa (hafa.se) och finns i 80*80, 80*90 och 90*90. Tror nästan alla tillverkare har sådana dörrar i sitt sortiment. Kolla här: http://www.badrumsportalen.se/
Sedan finns de dessutom på typ Bauhaus och K-rauta för ca 4-5 000. Dock verkar inte alla de vara i så bra kvalitet. Det sitter magneter eller något sådant på de flesta för att få dörrarna att hålla ihop, och på de billigare verkar de inte vara lika starka.

CO - Det är inga problem med att dörrarna slår i duschmunstycket när de är ihopfällda heller?

Vi har också sådana infällbara duschdörrar, från Macro, både i stora badrummet och i lilla på övervåningen. Det är inte alltid vi viker in båda dörrarna, för vi har ganska mycket plats, men ofta! Vi tycker att de är suveräna, man slipper en ful kant på golvet.
Duschen på övervåningen är inte liksidig, den är 80x90 cm, och på den kan man inte vika in dörrarna hur som helst, men det lär man sig.
Och duschmunstycket bör sitta ovanför dörrarna, annars viks det också åt sidan av dörren.
Vi är som sagt mycket nöjda, skulle inte vilja någon annan sorts dusch.

/EB

Inga problem med såna dörrar, kan rekommenderas!

Jag satte ett litet dörrstopp längst ned på möbeln som skydd:
badrum_1.jpg

Inga problem med såna dörrar, kan rekommenderas!

badrum_1.jpg

Jag satte ett litet dörrstopp längst ned på möbeln som skydd åt porslinskanten:
badrum_4.jpg

Tack för alla svar! Nu blir det definitivt sådana dörrar!!

K
ByggaNytt: Jag måste bara fråga. Ingen kritik eller nåt, men hur kommer det sig att ni valt en beige färg dvs en genomgående varm kulör på allt kakel för att helt plötsligt avvika genom att ha en svart mosaik på golvet i duschen?

Henriettae skrev:
CO - Det är inga problem med att dörrarna slår i duschmunstycket när de är ihopfällda heller?
Vi har Moras classic takdusch och den går ovanför duschväggarna. Om vi däremot glömt handduschen i utfällt läge (när barnen duschar t ex) då slår ju den i dörrarna!

ktm250 skrev:
ByggaNytt: Jag måste bara fråga. Ingen kritik eller nåt, men hur kommer det sig att ni valt en beige färg dvs en genomgående varm kulör på allt kakel för att helt plötsligt avvika genom att ha en svart mosaik på golvet i duschen?
Ingen fara, smaken är ju olika men en "förklaring" kan vara denna ;)
badrum_3.jpg
Vi ville helt enkelt "bryta av" med någonting annat!

K
Då förstår jag :D
Den var riktigt snygg!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.