Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    cederbuschs avatar
    Forumgud Medlem: May 2008
    Län: Örebro län

badkar utan brunn - ok eller inte?

Jag har försökt få svar på en fråga i andra trådar men det är liksom ingen som nappar, så jag tar en egen för den.

Jag och frun håller på med badrumsrenovering. Vi vill ha ett badkar och en dusch i samma rum, men inte en kombinerad dusch och badkar. Det som strular till det med planlösningen som vi tänkt är avloppet. Jag vill absolut inte borra upp 75 mm hål i 6 bjälkar rakt genom hela rummet. Visserligen är de 80 x 220 mm och ligger tätare än 600 mm cc.

Planen var från början att ansluta badkaret till fast avlopp som gick i väggen och sedan anslöt sig till stammen. Men jag läser i GVK att inga genomförningar förutom golvbrunn får finnas under badkar. Det som förvirrar mig är att det saluförs svenska badkar som kan anslutas till fast avlopp. Men de badkaren ska kanske inte stå i ett badrum?

Alternativet skulle vara att ha lite mera fall mot golvbrunnen i duschen och använda den brunnen. Det borde gå att lösa med ett rör som man viker ut när badkaret ska tömmas. För så ofta kommer det inte badas ändå. Vi pratar då om ca 2.5 meter.

Ett sista alternativ vore att flytta badkaret till andra sidan rummet så golvbrunnen kommer i samma fack som toaletten och duschbrunnen. Men då känns det plötsligt lite löjligt att ha två brunnar bara 1.5 meter från varandra. Dessutom tycker jag det blir lite trångt.

Snälla, någon som kan tala om ifall det är ok att ansluta badkar direkt till avloppet?

2.    länk #2
    Gudfader Medlem: Oct 2006

Använd 50 mm rör istället.
    Sågar borrar du mitt i bjälken så blir den mycket marginellt försvagad, så gör det.
    Vad finns under bjälklaget, kan ju gå att lägga röret "synligt", kan kanske byggas in mot någon vägg. Men det är klart, kommer det i vardagsrumstaket så kanske det möter protester.

Sätta avloppsröret längs väggen runt rummet och ner i duschens golvbrunn
    Anslut en spygatt med 32 mm rör (nja)

Biltema länspump ??
    Hink ??

Låt det bara rinna över golvet.
    Klippkort på simhallen ??

Jag själv röstar för 50 mm och borra genom bjälklaget men placera inte GB under karet så man inte kommer åt.

Protte

3.    länk #3
    cederbuschs avatar

Alltså, det jag läst mig till säger att 50 mm till badkar är mkt tveksamt. Ännu tveksammare är det att ta hål genom bjälklaget. Såg ngn länk till ngt ställe (härlig källansvisning) med tabeller för dimensionering och håltagning. Där rekommenderas max 40 mm om det verkligen inte går att undvika. I en bjälke hade jag kanske inte tvekat så mkt för, men genom flera som ska bära badkaret?

Dessutom är ju knäckfrågan om man får nobben av försäkringsbolaget om man skippat brunn under karet? Känns ju inte så meningsfullt att bygga allt annat till punkt o pricka enligt norm för att falla på en sån sak.

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2010
    Län: bodö

det är inga problem att ta 50mm hål i en bjälke. bäringen i en bjälke går i ovan och underkant. tänk dig I- bjälkar. det är kanterna som flyttar lasten.

dom 40 mm du hänvisar till gäller min. 40mm från kant bjälke. sen går det kortla upp för att sprida lasten om du vill helgardera.

5.    länk #5
    cederbuschs avatar

Kolla det här inlägget: http://www.byggahus.se/forum/vatten-...elklag.html#11

Träguiden säger: "Hål bör inte ha större diameter än 40 mm" (http://www.traguiden.se/TGtemplates/...t.aspx?id=1251)

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2010
    Län: bodö

"Hål med större diameter än 40 mm bör placeras med centrum mitt i bjälken.
    Håldiametern får inte överstiga halva bjälkens höjd (h/2)."

du ligger ju långt innanför tabellen. du måste läsa allt.

7.    länk #7
    Larsas avatar
    Senior medlem Medlem: Sep 2005
    Ålder: 42
    Län: Stockholm

Röret från själva badkaret brukar ju vara typ 30-35mm, så ett 50 rör borde väl fungera? Men igentligen är det ju 75mm som gäller för dusch, badkar, handfat....

zsimpey har rätt att det är främst i över och underkant som det uppkommer krafter i en balk. Man kan förstärka balken genom att t.ex. skruva och limma plywood remsor i över och underkant vid hålen, och sen se till att borra så nära mitten som möjligt (du måste ju ha lite fall). Om du kontaktar en konstruktör kan du få ett kvitto på att det håller.

edit: hoppsan, zsimpey var snabbare än mig
    Senast redigerad av Larsa 2011-01-15 12:56

8.    länk #8
    cederbuschs avatar

"Hål med större diameter än 40 mm bör placeras med centrum mitt i bjälken.
    Håldiametern får inte överstiga halva bjälkens höjd (h/2)."

du ligger ju långt innanför tabellen. du måste läsa allt.

Visst, som jag ser det mot säger vi inte varandra. Men helst ska inget hål tas alls.

9.    länk #9
    Gudfader Medlem: Feb 2007
    Län: Skåne, Sjöbo

1. balkarna kan förstärkas med plyfa eller plåt.
    2. avloppet kan köras ut mot kattvind /
    blir längre men inga balkar försvagas.
    3. badkar utan brunn? Du måste vara galen.
    För mycket vatten i karet och du får skador!
    Jag är en HAN.
    Dubbelkolla alla mina tips. Jag kan ha fel.

10.    länk #10
    cederbuschs avatar

Kan du utveckla 2:an? Jag hänger inte med så länge planen inte inkluderar pumpar av olika slag.

Tack för 3:an, äntligen ngn som kommer med något konkret. Har bara lyckats få till mig att det nog vore bra men nog går att lösa ändå.

11.    länk #11

Gjorde en skiss.
    Kör utanför den bärande konstruktionen.

Blå = ej ok.
    Grön = ok!
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	badkar.jpg
Visningar:	4
Storlek:	27.5 KB
ID:	46174  

Jag är en HAN.

12.    länk #12
    Nykomling Medlem: Mar 2009
    Län: AC

Man brukar ju förstärka med plyfa som skruvas med massa skruv på varsin sida om balken och sedan ta hål.

13.    länk #13

Man brukar ju förstärka med plyfa som skruvas med massa skruv på varsin sida om balken och sedan ta hål.
    Kolla mitt inlägg #9.
    Jag är en HAN.

14.    länk #14
    Nykomling Medlem: Mar 2009
    Län: AC

ok, my bad!

15.    länk #15
    cederbuschs avatar

Gjorde en skiss.
    Kör utanför den bärande konstruktionen.

Blå = ej ok.
    Grön = ok!
    Jaha, så tänkte du. Isf är enda alt att gå med avloppet in i sovrummet, sen över upplaget mot hjärtväggen våningen under ta hål och sen tillbaka. Badkaret kommer ju stå emot ytterväggen som består av stående plank. Finns liksom inget upplag att prata om på den sidan.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom