Nykomling
Medlem: Dec 2010
Län: Östergötland
Rör till badrum
Hejsan!
Mitt badrum och tvättstuga håller i skrivande stund på att renoveras. Byggarbetarna kommer att slå upp nya väggskivor, kottla och lägga kakel och klinker. Sedan kommer jag med hjälp av släkt och vänner slänga upp badrumsmöbler samt installera nya rör.
Rören var från 70-talet och snickaren frågade om jag inte skulle byta ut de gamla rören. Jag svarade ja, men jag har ingen aning om kostnad för att fixa till det själv, eller hur svårt det är. Jag har en svärfar med rörmokarkunskaper och en kompis som kan kröka rör på jobbet.
Badrummet är 4kvm och innehåller toalett, tvättställ och badkar. Tvättstugan är 5kvm och innehåller tvättmaskin/torktumlare, varmvattenberedare och en utslagsback. Jag antar att det går åt ca: 20-25 meter rör totalt.
Var köper jag rör? Kostnad?
Hur svårt är arbetet?
Vad tar en rörmokare för detta arbete inklusive material?
Forumgud
Medlem: Aug 2005
Län: Norrbotten
Hej och välkommen till forumet!
Är man noggrann och inte stressad så kan nästan alla med tummen på rätt sida handen lära sig enkelt rörmockeri. Att göra komplicerade bockningar däremot är ett hantverk och tar sin tid.
Gelias DVD om rörmockeri och vattendragning är billig och är en bra startpunkt för att få lite kunskap om hur det går till. Det finns också något som heter hantverkarskolan från Bonnier, som innehåller en DVD med rörmockeri.
Rörmockare kan kosta 600-800 kr/h och du kan naturligtvis använda ROT. Det som brukar vara dyrt är att de också har ganska ordentliga påslag på materialpriser.
Göra själv och köpa material själv blir säkert mycket billigare, och lite kul att ni lärt er. Men låt det ta tid, och blir en bockning felaktig gör om...eller använd enbart klämringkopplingar, även i vinklarna.
Det mest klassiska köpa VVS onlinestället är nog www.rinkabyror.se men det finns numera flera andra liknande därute också...