Svara Nytt ämne
  1. 2010-12-04 19:43
    Svara | #1

f0u
    Nykomling Medlem: nov 2009
    västragötaland
    14 inlägg

Isolering mot golv med cellplast.

Har en liten fråga ang isolering mot bottenplattan. Har 15 cm att fylla upp, har kommit över en del Ecoprim XPS 200 70mm falsade skivor och tänkte isolera med. Funkar det ?

Tanken är att gjuta ner golvvärme och vill ju gärna inte att värmen ska fly neråt.

I så fall är ju problemet hur man ska fylla dom håligheter som blir tex runt golvbrunn och runt rör-genomgångar ?. Svårt som attan att skära skivorna utan att det blir några glipor. Behöver det vara helt tätt så att inte den nya gjutningen rinner ner och får kontakt med bottenplattan eller kan man täta med vanlig stenull och trycka ner ?

Vore jätte tacksam för svar då jag står med skivorna i ena handen och kniven i andra menas jag skriver
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2010-12-04 19:55
    Svara | #2

Forumgud Medlem: aug 2005
    Norrbotten
    3 041 inlägg
    Gillad 119 gånger
    56 bilder
    Vänta nu ska du isolera ovanpå en befintlig gjutning för att sedan gjuta igen? En dubbelmacka? Tidigare bygdes hus med en isoleringen på varma sidan konstruktion som gav fuktproblem. Kan du beskriva din konstruktion lite mer så kanske du får bättre svar.

XPS-plasten är för övrigt jättebra som isolering, framförallt om det finns fukt. Glipor och hål skummar man igen. Men jag är tveksam...
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2010-12-04 20:38
    Svara | #3

f0u
    västragötaland
    14 inlägg

Var lite luddigt beskrivet. Det är ett badrums bygge i källare.
    Det är en bottenplatta som varit just som du sa isolerad med rockwool plattor ovanpå 5 cm sen pågjutet 10 ytterligare. Så är det i hela källaren men är bara badrummet som jag bilat upp.

Så fogskum är hemligheten för att få det tätt i håligheterna som blir ?. Har nått svagt minne av att jag sett nån som tejpar skarvarna också, borde jag också göra så ? Är det nån special tejp ?

Bifogar lite bilder som kanske beskriver det bättre

4. 2010-12-04 21:44
    Svara | #4

Forumgud Medlem: aug 2005
    Norrbotten
    3 041 inlägg
    Gillad 119 gånger
    56 bilder
    Bilder är alltid bra.

Det ser t.ex. ut som om du har ganska mycket fukt i de befintliga elefantmattorna.

Kommer du att göra en konstruktion i övrigt helt utan organiskt material så kan kanske ev. fuktvandring i konstruktionen kvitta i en källare. En ångspärrsplast under isolerlagret kanske hade hjälpt. 70 mm isolering är i minsta laget för golvvärme, men det beror ju på hur stort utrymme och påbyggnadshöjd du kan acceptera. Men full isolering är väl ca 300 mm, men säg 100 mm borde du väl försöka få till?

5. 2010-12-04 22:33
    Svara | #5

f0u
    västragötaland
    14 inlägg

Jag får svårt att få till högre bygghöjd nu, avlopp lagda och fixerade och tröskeln skulle bli enorm. Speciellt då en bekant ska komma och gjuta på tisdag och röris koppla sista rören på måndag.
    Men lägga ångplast och fogskum i håligheterna är det bästa jag kan göra av situationen ?.
    Borde jag skippa golvvärmen ?
    Kommer bli ca 10kvm stort rummet och huset är dränerat och isolerat utifrån. Dock med stenull det också men ändå.

Tanken är att bygga upp väggar med plåtreglar, osb och gips. Skippa osb ? Luftspalt mot ytterväggen då jag tänkt en hylla insänkt i väggen. Golvärmen är mest tänkt som bekvämlighet mot fötterna då det blir en stor vattenburen handdukstork.
    Senast redigerad av f0u 2010-12-04 22:40 Anledning: Stavfel

6. 2010-12-04 22:46
    Svara | #6

Banned Medlem: sep 2010
    Stockholm
    2 071 inlägg
    Gillad 15 gånger
    5 bilder
    Mot golvbrunnarna tätar du med fogskum - skär av överflöd. Normalt behöver man inte tejpa Jackon-skivor, eftersom kanterna överlappar tillräckligt - om du lägger skivorna rätt. Förarbetet är noggrant - du får inte en andra chans när betongen har härdat.

Men om jag har förstått det rätt, så blir isoleringen bara 5 cm Rockwool och 5 cm cellplast?
    Den isoleringen räcker, eftersom tjälen utomhus letar sej inte så långt ner.
    Jag är inte helt säker, men jag har för mej att det på det djupet är det samma temperatur som i havet på samma djup - dvs +4 grader hela året. Och då är det alltså +4 grader du ska isolera emot.

7. 2010-12-04 22:48
    Svara | #7

Banned Medlem: sep 2010
    Stockholm
    2 071 inlägg
    Gillad 15 gånger
    5 bilder
    Klart att du ska gjuta in golvvärme om det är möjligt - du kommer verkligen uppskatta dom varma behagliga golven.

8. 2010-12-04 22:58
    Svara | #8

f0u
    västragötaland
    14 inlägg

Den bilden som visar den gamla isoleringen kommer bli i rummet bredvid fast ihop-gjutet. Bitvis verkar det vara som på bilden 10cm stenull och 5cm gjutning men det mesta av det är 5cm stenull och 10 gjutet.

Kankse en bättre bild som visar lite mer hur det är tänkt.

Bara 70mm xps 200 mot golvet i badrummet. Tanken var att bygga väggen på den nya gjutningen med plåtreglar, och inte som förut mot bottenplattan med träreglar som ruttnat.
    Senast redigerad av f0u 2010-12-04 23:11

Liknande ämnen

1. Omvänt tak och isolering med cellplast
    av svlu i forum Tak & vind
  2. Cellplast som isolering i tak?
    av imported_Tobbe i forum Isolering
  3. Cellplast istället för isolering?
    av fredand44 i forum Byggmaterial & byggteknik
  4. Cellplast som isolering i källarvägg??
    av Snigla i forum Isolering
  5. Cellplast som isolering
    av teka i forum Bastu