Jag undrar om det inte är på det sättet att om man till punkt och pricka följer branschreglerna så kan inga skador överhuvudtaget uppstå i ett badrum. Omvänt kan om en skada ändå sker, försäkringsbolagen alltid påstå att reglerna inte följts och därvid neka ersättning. och av vad jag har hört och sett, bl.a. här på byggforum, så är det ytterst ovanligt att ett försäkringsbolag tar på sig ett ersättningsansvar vid skada i badrum.

Det innebär, som jag ser det, att när vi gör en badrumsrenovering själva, utan hantverkare, så är det inte i första hand för att försäkra oss om att vårt försäkringsbolag skall gå in och ersätta en framtida skada, för det gör de i alla fall inte, utan för att vi med rimlig sannolikhet skall undvika framtida skador. Det innebär då också att vi inte slaviskt behöver följa branschreglerna utan att vi då och då kan använda vårt förnuft och kanske ibland uppnå ännu bättre resultat genom att tillämpa branschreglerna på ett sätt som bättre passar det individuella fallet. Speciellt gäller att när man renoverar badrum i gamla hus, så fungerar helt enkelt inte branschreglerna, som i huvudsak tar sin utgångspunkt i nybyggnation.

När man däremot använder hantverkare för renoveringen ser jag branschreglerna som ett bra hjälpmedel för att förhindra fusk och för att om skada senare ändå uppstår kräva renoveringsfirman på ersättning. På samma sätt som försäkringsbolagen alltid kan använda branschreglerna för att krypa ur sitt ansvar kan du själv, som byggherre använda dem mot byggföretaget och alltid påvisa att de gjort någon liten odokumenterad och icke godkänd avvikelse från reglerna.

Ett problem kan uppstå vid försäljning av huset, men då anser jag att man skall redovisa de avvikelser från branschreglerna som gjorts och ange skälen till dessa. Då uppnår man dels att framtida ersättningsanspråk för dolda fel inte kan uppstå och förhoppningsvis, genom att man motiverar orsaken till avvikelserna, så påverkas försäljningspriset inte speciellt negativt.

Har jag fel?

Håller med till punkt och pricka. Vi renoverade vårt badrum i år och det enda vi inte gjorde själva var att limma den nya mattan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.