Senior medlem
Medlem: Oct 2007
Län: Västernorrland
Jag tror att du måste ta bort plasten om den har lika högt eller högre
ånggenomgångsmotstånd än tätskiktet.
-Du måste alltså veta detta värde för båda produkterna om du skall vara säker.
De rollade tätskikten har (ofta) haft ett väldigt lågt ång-"motstånd",
dom har nätt & jämt klarat kraven,
medan en bra matta kan ligga upp till 20 ggr bättre än kraven.
-För att vara på säkra sidan, så kan du byta ut plasten mot en vind-duk.
En vind-duk gör ofta ett lika bra jobb som en plast, speciellt i samband
med ombyggnationer men du slipper oroa dig för dubbla tätskikt...
Senior medlem
Medlem: Mar 2007
Län: Trångsund
Om det skall vara vettigt att ta bort plasten i ytterväggen så måste man täta den mot badrummets tätskikt,.annars faller hela iden med att ha plast i ytterväggen över huvud taget. Det är betydligt större risker med att förstöra ytterväggens täthet än att låta den vara kvar. Skall du inte ha duschen mot yttervägg så finns det obefintlig risk. Dagens nybyggda badrum är bättre ventilerade än förr. När jag duschat i mitt badrum så blir det bara delvis kondens på fönstret som efter en stund är helt bortventilerat så jag tror detta resonemang är totalt överdrivet. Badhus ja men i en normal villa är det totalt överdrivet.
Någon har kläckt tankegångarna med dubbla fuktspärrar och sedan har resonemanget tagit fart. Bygg huset som det är tänkt med plast i yttervägg, bygg badrummet som det skall vara med fuktspärren så blir allt bra. Så länge du inte bygger in fukt så är det ingen fara och det har du väl inte tänkt.
Senior medlem
Medlem: Oct 2007
Län: Västernorrland
Mitt råd är att ta bort plasten på ytterväggen i badrummet och ersätta den
med en vindtät duk. Denna duk skall då ersätta plasten i detta utrymme
och därmed anslutas mot ytterväggens plast i gränsen badrum/övriga rum.
Du behöver alltså inte ansluta plasten mot tätskicktet i detta utförande. (Dock bör du göra så om du tar bort luftspärren (plasten) helt och hållet)
Forumgud
Medlem: Nov 2009
Län: Stockholms
Nu hann vi både ta bort plasten och sätta dit skivor innan jag läste om att vi kanske inte behövde det. Så då antar jag att det enklaste måste vara att skruva bort skivorna i hörnen och dra in plasten och fästa på insidan av väggen och sedan sätta tätskiktet. Låter det riktigt? Hur fäster jag plasten på väggen bäst?