Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jul 2009
    Län: Västra G

Byta kakel på väggarna men inte golvet?

Hej alla experter!
    Vi har köpt ett litet hus som har ett badrum som till hälften är i orginal 1973. Golvet är i ordninggjort - troligtvis 1999-200 - med snyggt kakel och golvvärme. Men man behöll det fula bruna kaklet från 70-talet.
    Vi skulle vilja byta ut kaklet på väggarna. År det görbart?
    Vi har hört uttrycket - brutet tätskick och att försäkringsbolaget inte skulle acceptera en vattenskada. Sant eller inte?
    Om vi gör om bara väggarna - är det isf samma läge; att försäkringsbolaget inte tycker att det är ok?
    OM man då gör det iallafall - vad kan hända i värsta fall? Å isf är det troligt att det händer?

Jag antar att det är både dyrt och krångligt att byta ut ett golv som har golvvärme?

Tackar i förhand för era kloka och förnuftiga råd...
    Orustinnan

2.    länk #2
    Paul-Staffanstorps avatar
    Gudfader Medlem: Jul 2009
    Län: Skåne

Att där är golvvärme gör inte det krångligare om det är riktigt gjort för då ligger värmeslingorna nere i flytspackel så det går bra att ta bort klinkern.

Att bara byta väggens plattor går inte då du inte kan lappa ihop väggens nya tätskikt med golvets befintliga på ett korrekt sätt.

Skulle du försöka dig på en låtsaslösning ändå så kommer du inte få en krona från försäkringsbolaget när det blir en skada.

Tyvärr... det är bara att göra om allting om du börjar dra i det.
    Mvh Paul

3.    länk #3
    Larsas avatar
    Senior medlem Medlem: Sep 2005
    Ålder: 42
    Län: Stockholm

Du kan kakla ovanpå det befintliga kaklet, och då påverkas ju inte befintligt tätskikt.

Den stora frågan är däremot hur det befintliga tätskiktet ser ut och i vilket skick det är. Risken finns ju att du snart får problem med detta och det kanske är bäst att göra om allt på en gång.

Att byta klinker på golvet borde inte vara något problem som Paul säger. Men det futsätter ju att golvvärmen ligger i flytspackel (vilket är absolut vanligast). Det finns ju däremot produkter som ligger i kakelfixet, men jag tror inte de fanns 2000.

4.    länk #4

Är väggarna gjorda 1973 skulle jag aldrig i mitt liv kaklat utanpå det gamla eftersom det bara känns som att kasta pengarna i sjön med tanke på hur underlag/tätskikt kan tänkas vara efter 37år...
    Mvh Paul

5.    länk #5

Ok, det är väl bara att se glad ut och göra om hela badrummet. Men jag kan inte fatta hur korkad man får vara som BARA gör golvet - hur snyggt som helst - och struntade i väggarna. Kaklet där ap-fult!!! Och så är det som sagt 37 år gammalt. Alltså ganska gammal även för tio år sedan.
    En sista fråga då: kan jag knacka bort det gamla kaklet och golvet själv för att spara några tusenlappar? Eller är det bättre att en hantverkare gör det också?

Tack för svar!

6.    länk #6
    Forumgud Medlem: Jun 2006

Riva kan du göra själv!

7.    länk #7
    Forumgud Medlem: Jun 2009
    Län: Uppsala

Men jag kan inte fatta hur korkad man får vara som BARA gör golvet - hur snyggt som helst - och struntade i väggarna. Kaklet där ap-fult!!! Och så är det som sagt 37 år gammalt. Alltså ganska gammal även för tio år sedan.
    En sista fråga då: kan jag knacka bort det gamla kaklet och golvet själv för att spara några tusenlappar? Eller är det bättre att en hantverkare gör det också?
    Kanske det låg matta på golvet? så man vart tvungen att göra nåt åt den pga slitaget. Kanske var föregående ägare snål? lr inte så rik som behövs? lr så hade dom helt enkel j-t dålig smak
    I vilket fall är det lika bra att göra i ordning det ordentligt när Ni ändå är igång så vet Ni att det kommer att hålla för ett läckage och tonårsduschning.

Jag har i somras gjort vårt gamla badrum och bilade bort allt kakel och klinkers själv (+ betonggolvet också eftersom jag inte hade golvvärme) Jag hyrde en mindre Hilti och körde med borrhammarens bilningsläge på vissa ställen. Vi skulle sätta gips så det krävdes en del handknackande också för att få det tillräckligt plant under.
    Se till att ventilera ordentligt (vi har ett fönster så det var öppet) tejpa plast för dörren och ha en riktig mask att andas genom.

8.    länk #8

Tack för råden! Nu får man börja styrketräna ordentligt så man pallar trycket när det gäller att riva, Och börja spara pengar för jag har ju fattat att det här kommer att kosta pengar, suck. Men det är lika bra att göra det ordentligt....

Trevlig kväll!

9.    länk #9

Nu vet jag ju inte vad ni har bakom kaklet på väggarna men tänk på att om det är gips så ska den med bort så ni inte ödslar tid på att ta loss kakeln från skivorna först...

Det är bara att slå hål genom på något ställe och sen sticka in händerna och slita som f*n så får man ofta med sig stora bitar med gips och kakel i ett...

Är det stenväggar bakom så är det bara en bilmaskin som gäller...
    Mvh Paul

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09