Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Nov 2010
    Län: Halland

Råd inför avtal med hantverkare ...?

Hejsan

Nybliven ägare till vår första bostadsrätt. Och nu är det dags att snygga till vårt 14m2 stora badrum! Allt ska ut och nytt skall in. Nya tätskikt, klinker och kakel, belysning, nytt bubbelbadkar skall sänkas i golvet, taket skall rätas och sänkas, osv... Då jag inte är kunnig eller har tid så blir det en byggare som får göra hela jobbet.

Efter att flera olika har varit och lämnat offert/tyckt till så inser vi att alla hamnar på summa strax under 300´ (Jo, rummet är stort och special). Nu har vi bestämt oss för en firma som känns bra och inte är billigast i stan. Borde alltså vara ok. Dock säger han att det går inte/blir inte bra med fast pris utan det blir billigast och bäst med löpande räkning. ( Har fått en grov uppskattning som känns rimlig)

MEN... E de så man gör? Välkomna hit och så får vi se var det slutar? Hur skall man skriva kontrakt innan och vad skall det innehålla? Vad skall man tänka på?

Dela gärna med dig av dina erfarenheter och sådant som jag inte vet än, men måste tänka på innan...

/Mattias

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2007

Vet du exakt vad du vill ha ska du begära en offert på fastpris. Men då måste du i förväg kunna speficera i princip allt vad gäller utförande, material och kvalitet, vilket kan vara svårt.
    Ska hantverkaren dessutom riva det gamla badrummet, kan problem uppstå, t ex vattenledningarna eller elen går inte där man tror, eller något oförutsett måste bytas ut. Sådant brukar hantverkaren göra undantag för i sin offert.
    Då vi renoverade vårt hus, lät vi göra i princip allt på löpande räkning. Vi hade då hela tiden en dialog med hantverkarna om ändringar och tillägg, vilket inte går lika enkelt om du har fastpris, då hanteverkaren måste räkna tillägg eller avdrag på fastpriset (i sådana fall bruakr tilläggen bli mycket större än avdragen....). Men så kände vi till den ansvarige hantverkaren sen tidigare och kunde lita på honom.
    Om du tycker hantverkaren verkar bra, kan du alltid be om några referenser (personer som hantverkaren utfört arbeten för) och ringa och kolla om kunderna var nöjda med arbetet, tidsåtgången och om hantverkaren höll sig inom det indikerade priset.
    Förresten 300 k för ett badrum låter väldigt mycket....

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2010
    Län: Ramlösa
    Inloggad
    Det med referenser är jätte viktigt. Inte alltid avspeglar priset om om hantverkaren är skicklig. Jag har fått precis erfara det.
    På KO sidan finns checklista innan man anlitar en hantverkare:
    http://www.konsumentverket.se/Global...rkare_2010.pdf

http://www.konsumentverket.se/sv/boe...a-hantverkare/

4.    länk #4
    Gudfader Medlem: Mar 2005

Jo, rörligt pris är ju definitivt bäst. För hantverkaren, alltså.
    Men du gör sakerna i fel ordning. Det är ingen mening att FÖRST bestämma sig för vem som ska göra jobbet, och SEDAN be om ett fast pris. Låt firmorna lämna en offert med ett fast pris på det som ska göras. Sedan beslutar du vem som ska få jobbet.

5.    länk #5
    Paul-Staffanstorps avatar
    Gudfader Medlem: Jul 2009
    Län: Skåne

Jo, rörligt pris är ju definitivt bäst. För hantverkaren, alltså.
    Men du gör sakerna i fel ordning. Det är ingen mening att FÖRST bestämma sig för vem som ska göra jobbet, och SEDAN be om ett fast pris. Låt firmorna lämna en offert med ett fast pris på det som ska göras. Sedan beslutar du vem som ska få jobbet.
    Nu håller ju inte jag med dig om jag ska vara ärlig...

Får du tag i en duktig och arbetssam hantverkare så är löpande debitering lönsammare för kunden än för hantverkaren.

Lämnar hantverkaren fast pris så kan han tjäna mer pengar än om han debiterar löpande men å andra sidan kan han förlora på det också...

Av den anledningen blir ingen av parterna drabbade om man kör på löpande debitering.
    Mvh Paul

6.    länk #6
    Rrrrrs avatar
    Gudfader Medlem: May 2008
    Län: Västerbotten

Håller med Paul. Om det är ett krångligt jobb så kan det definitivt bli billigare för kunden med löpande! Eftersom om man lämnar fast pris så måste man ju ta till så mycket tid som de i värsta fall kan ta, för att inte riskera att gå back!

Alternativt så kan du ju be han lämna ett fast pris fast undanta den komplicerade/oklara uppgiften (sänka ner poolen eller vad det kan tänkas vara).

Eller be att få ett tak-pris?
    EL-intresserad datanörd

7.    länk #7
    jeppeknasters avatar
    Forumgud Medlem: Oct 2005
    Ålder: 38

Det är lätt att mygla med "fina referenser" så dessa ger jag inte mycket för. Om de inte kommer från en bekant dvs.

8.    länk #8
    Gudfader Medlem: Mar 2005

Nu håller ju inte jag med dig om jag ska vara ärlig...

Får du tag i en duktig och arbetssam hantverkare så är löpande debitering lönsammare för kunden än för hantverkaren.

Lämnar hantverkaren fast pris så kan han tjäna mer pengar än om han debiterar löpande men å andra sidan kan han förlora på det också...

Av den anledningen blir ingen av parterna drabbade om man kör på löpande debitering.
    Du är hantverkare, eller hur?

9.    länk #9
    Senior medlem Medlem: Jul 2009
    Län: Västra Götaland

Ingen löpande debitering om man inte känner hantverkaren eller fått referenser från någon man litar på, är mitt råd.
    En oseriös hantverkare, då kan det skena iväg hur långt som helst. Kommer och går som han vill, deb. för resor, reseersättning, och du måste hålla koll när hantverkarena är där. osv.

10.    länk #10
    Rrrrrs avatar
    Gudfader Medlem: May 2008
    Län: Västerbotten

Jo litar du inte på hantverkaren i fråga så är det ju bättre med fast pris. Fast se då till att det är väldigt specificerat vad som ingår och inte i detta anbud, för annars kommer ju denna oseriösa hantverkare att påstå att massa saker är "extra" och inte ingick i anbudet.

...fast å andra sidan.. Om du inte litar på hantverkaren så kanske du inte ska anlita honom överhuvudtaget? De är ju dock lätt för mig att säga som bor i en lite norrländsk stad där alla känner alla.. förstår att de är betydligt svårare i en storstad
    EL-intresserad datanörd

11.    länk #11
    Senior medlem Medlem: Jul 2009
    Län: Västra Götaland

Jo litar du inte på hantverkaren i fråga så är det ju bättre med fast pris. Fast se då till att det är väldigt specificerat vad som ingår och inte i detta anbud, för annars kommer ju denna oseriösa hantverkare att påstå att massa saker är "extra" och inte ingick i anbudet.

...fast å andra sidan.. Om du inte litar på hantverkaren så kanske du inte ska anlita honom överhuvudtaget? De är ju dock lätt för mig att säga som bor i en lite norrländsk stad där alla känner alla.. förstår att de är betydligt svårare i en storstad
    Ja, ibland saknar man en mindre ort, där det finns en rörmokare, en elektriker osv.
    Där alla känner alla. Där hantverkaren måste göra ett bra arbete till en vettig peng annars är hela orten på dem. I storstan känns som vilda western, pest eller kolera, där oseriösa hantverkare har möjlighet att bedriva verksamhet, tyvärr.

12.    länk #12

Du är hantverkare, eller hur?
    Visst är jag men det spelar ju mindre roll när man läser min förklaring tycker jag.

Tvärtom väntade jag mig andra hantverkare påhopp då jag avslöjar att det oftast är lönsammare för kunden att välja löpande då inte många hantverkare vill jobba på löpande.

Dock som vi påpekat några stycken så är det viktigt att man då känner och litar på hantverkaren också naturligtvis.
    Mvh Paul

13.    länk #13
    MathiasSs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2003
    Län: Stockholm
    Inloggad
    Fast pris försäkrar kunden från oönskade prisökningar. Försäkringar kostar pengar. Eftersom risken för kostnadsökningen flyttas från köpare till säljare är det självklart så att fastpris ska vara dyrare. Det är naturligt.

Fulspelet är förstås att börja med ett löpanderäkningsupplägg och pressa hantverkaren på ett uppskattat maxpris. Därefter gör man helomvändning och ber att få ett fast pris istället, givetvis väldigt nära det tidigare uppskattade maxpriset. Det är en styggelse att göra på detta vis och som säljare är det inte alltid lätt att insistera på att kunden väljer betalningsupplägg innan prisuppgifter lämnas. Känner man sig inte trygg i prisdiskussioner ska man nog nöja sig med att bara jämföra med andra alternativ...

14.    länk #14
    Enk Projektets avatar
    Forumgud Medlem: May 2010
    Ålder: 43
    Län: Uppsala

Vitsen med att lämna ett fast pris är kanske att båda ska känna sig nöjda, men vad händer om kunden tycker att det gick för bra/fort? jo då blir kunden missnöjd över det hela men om det går åt helvete för hanverkaren så kan man ju vara glad.
    Gör det som känns bäst för dej och hoppas på att det är en seriös hantverkare du har med att göra.
    Det finns många dåliga hanverkare, men det finns minst lika många svåra kunder som inte förstår vad det står i offerten och då är det som upplagt för tolkningar och missförstånd.
    Det blev som det blev när det inte blev som det skulle eller gjord bit passar..

15.    länk #15

Fast pris försäkrar kunden från oönskade prisökningar. Försäkringar kostar pengar. Eftersom risken för kostnadsökningen flyttas från köpare till säljare är det självklart så att fastpris ska vara dyrare. Det är naturligt.

Fulspelet är förstås att börja med ett löpanderäkningsupplägg och pressa hantverkaren på ett uppskattat maxpris. Därefter gör man helomvändning och ber att få ett fast pris istället, givetvis väldigt nära det tidigare uppskattade maxpriset. Det är en styggelse att göra på detta vis och som säljare är det inte alltid lätt att insistera på att kunden väljer betalningsupplägg innan prisuppgifter lämnas. Känner man sig inte trygg i prisdiskussioner ska man nog nöja sig med att bara jämföra med andra alternativ...
    Ja, det är riktigt fult...
    Finns en hel del som begär att få ett fast pris också och sen ändrar de sig och vill ha det på löpande men folk som strular så fram och tillbaka brukar jag lämna därhän faktiskt...
    Raka puckar och ärlighet från båda parter gör att jobbet går bra i slutänden också men börjar någon fulspela vet man aldrig var det slutar och då är det lika bra att låta bli och ha affärer ihop från början...

Vitsen med att lämna ett fast pris är kanske att båda ska känna sig nöjda, men vad händer om kunden tycker att det gick för bra/fort? jo då blir kunden missnöjd över det hela men om det går åt helvete för hanverkaren så kan man ju vara glad.
    Gör det som känns bäst för dej och hoppas på att det är en seriös hantverkare du har med att göra.
    Det finns många dåliga hanverkare, men det finns minst lika många svåra kunder som inte förstår vad det står i offerten och då är det som upplagt för tolkningar och missförstånd.
    Det har ju visst hänt en del ggr men när de då försöker få betala mindre för det gick fort så är det bara att kontra med om de velat betala mer om det dragit ut på tiden också...
    Detta vill de ju aldrig aldrig aldrig...

Det är ett lotteri... och ett lotteri har alltid bara EN vinnare... dock olika vem som vinner...
    Mvh Paul

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom