Vi har tänkt oss ett högt sittande fönster mellan badrum och kök. Detta för att få lite ljusinsläpp in i badrummet som i övrigt saknar fönster. Fönstret är liggande, mäter 300x1800 och sitter på två meters höjd ungefär.

Från vår lokala glasmästare kan vi köpa glas med 33 dB ljudreduktion. Det går även beställa glas med ljudreduktion på upp till 37 dB (och kanske mer). Vad tror ni, är 33 dB nog för att man inte ska höra badrumsljud inne i köket? I badrummet finns, förutom de vanliga faciliteterna, en kombinerad tvättmaskin/torktummlare.

Tyresö
Skiljer priset bara på några 100:ingar, så kan du lika bra köpa det mer ljudisolerade - blir det uppåt 1000-lappen eller mer i prisskillnad, då är det gränsfall om dom 5 db är så prisvärda. 33 db ljudreduktion är definitivt inte dåligt.

Det blir uppåt en tusenlapp. Du tror alltså att det räcker med 33?

Tyresö
Allt beror ju på hur viktigt det är att det inte hörs något från badrummet. Om sovrummen är nära badrummet så nattsömnen blir lidande om någon duschar, eller om tvättmaskin torktumlare ska köras på natten. Om det bara handlar om att det inte får låta något från badrummet in i köket.....då har det inte så stor betydelse, spara i så fall 1000-lappen och ta det billigare fönstret - det kommer ändå låta mer genom badrumsdörren ändå - om du har ventilation via dörr/tröskel.

Jag tror det är bättre att lägga den 1000-lappen på något vettigare - kolla på verktygsforumet, så hittar du säkert något bättre att lägga 1000-lappen på.

Milkshaken
Glasblocken då vad ligger dom på? jag vill minnas att dom är riktigt tysta.

Vi har denna lösning på tre ställen i värt hus. Vi har vanligt fönsterglas (englas). Min erfarenhet är att glaset isolerar bättre än en stängd dörr (dvs du hör ljudet genom den stängda dörren snarare än genom rutan).

Beställde ett 6 millimeters lamellglas idag. Med ljudreduktion på 33 dB.

Tyresö
Håll tråden öppen och berätta hur resultatet blev.

Absolut!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.