4 928 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
inbyggt badkar
Jag håller på för tillfället, jag gör klart hela nischen precis som om det vore ett fristående badkar, sen bygger jag in mitt badkar. Mitt badkar kommer ha väggar på tre sidor så det är bara fronten jag skall kakla in i efterhand. Lite mer materialåtgång men det är väl marginellt, men vill jag en dag byta badkar eller ta bort det helt och hållet så kommer det inte vara något problem.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jag plattsätter hela badrummet först och sen bygger jag upp med Tebo Byggelement och plattsätter detta varpå man ställer ned badkaret i denna uppbyggnad med en liten dämpande gummilist mellan karet och plattan uppe på kanten av inbyggnaden.
Sen drar man en liten tunn transparent silicon i springan under karet.
Sen drar man en liten tunn transparent silicon i springan under karet.
Bra idé med gummilisten. Nu skiljer det kanske lite från badkar till badkar men det jag har köpt har inga fötter utan verkar vara tänkt att hänga på sargen, men jag funderade på att anpassa höjden på en bit frigolit att ställa karet på (kanske även isolerar lite mot kylan från den oisolerade plattan), vad tror du om det?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ok... ja det jag byggde in nyligen var ett vanligt badkar IFÖ Caribia 1600 och det hade egna justerbara fötter vilket jag nog tror är nödvändigt för hållfastheten.
Tror inte uppbyggnaden med Tebos byggelement blir stark nog att hålla både badkar, vatten samt ev. två personers vikt nämligen...
Gummilisten gjorde det väldigt bra när man satte dit karet faktiskt och sen blev den ju som en bottningslist för siliconet när jag la dit det efteråt med.
Ska se om jag kan få in en bild här...

Tror inte uppbyggnaden med Tebos byggelement blir stark nog att hålla både badkar, vatten samt ev. två personers vikt nämligen...
Gummilisten gjorde det väldigt bra när man satte dit karet faktiskt och sen blev den ju som en bottningslist för siliconet när jag la dit det efteråt med.
Ska se om jag kan få in en bild här...
Redigerat:
Klicka här för att svara