I några trådar har jag tidigare sett att man hävdat att det skulle vara "förbjudet" att ha träskivor, tex plywood som bärande konstruktion bakom våtrumsskivor, åtminstone i våtzon 1.
Jag kan inte finna något belägg för detta i Byggkeramikrådets branschregler.

Där sägs avsnitt 5.7.1: "Träbaserade skivor skall inte användas som underlag för tätskikt och plattsättning". Det innebär som jag kan se det att man inte får klistra eller måla ett tätskikt direkt på sådana plattor, och det är ju närmast självklart, men det säger inget om att man inte får sätta våtrumsskivor utanpå träbaserade skivor och därefter lägga på ett tätskikt.

Det sägs vidare i 6.3.4 att "Skruvinfästningar i våtzon 1, ska endast göras i massiv konstruktion, såsom betong, murverk eller särskild konstruktionsdetalj, (tex kortling)". Det innebär som jag tolkar det att om man om man har träskivor bakom våtrumsskivorna i våtzon 1 så måste man komplettera med kortlingar för infästning av handfat, duschhörna med mera och det är ju också normalt att man gör så.

Jag anser att man får en stabil och bra konstruktion med 15 mm plywood bakom våtrumsskivorna och att man om man har det gör det mycket lättare att skruva upp handukshängare mm i våtzon 2.

Det har också skrivits mycket om att man generellt inte skulle få ha kartonggips i badrum, men som jag förstått det är det ok o våtzon 2 (i avsnitt 5.7.1. anges bara att man inte får ha den i våtzon 1).

Jag har före 2007 (då de nya bestämmelserna kom) gjort ett badrum med 15 mm Plywood + limmad och skruvad 6 mm renoveringsgips i våtzon 2 och det tyckte jag blev väsentligt stabilare än med bara 13 mm våtrumsskiva (som man ju inte kan skruva upp handukshängare o dyl i. Skulle vilja göra på liknande sätt när jag nu tar itu med mitt nästa badrum.

Några synpunkter på detta?

Paul-Staffanstorp
Du har såååå rätt så...

I de nya branschregelrna så har man omformulerat texten så det numera är godkänt med träfiberskivor bakom.

Att sen hoppa över våtrumsskivor i våtzon 1 känns bara meningslöst/dumsnålt då denna yta ofta bara blir en liten liten del av ett helt badrum.

Jag står i färd med att börja regla vårt badrum som är relativt stort (17kvm). Om jag förstår det hela rätt så skulle man alltså kunna reglar cc60, sätta upp plywood, dra på våtrumsskivor där badkar, duch och yttervägg är sen gips på resten och göra ett riktigt tätskickt. Se till att sätta kortlingar där man ska skruva saker och sedan är allt grönt?

Sista jag gjorde badrum vart det plywwod och gips men det var ju ett antal år sedan...

Självklart, Paul så ska man ha våtrumsskivor i zon 1, men jag tycker att det känns mycket mer gediget om det sitter en rejäl 15 mm plywood bakom den ändå relativt tunna (12 mm) våtrumsskivan, så det skulle jag vilja köra på. Däremot så är vanlig 6 mm renoveringsgips mycket lätt att arbeta med och jag vill ha detta ovanpå plywood i zon 2. Denna konstruktion har fungerat i 20 år i ett badrum som jag gjorde 1990.

Jag håller med soldi om vad han säger

bjurel skrev:
Självklart, Paul så ska man ha våtrumsskivor i zon 1, men jag tycker att det känns mycket mer gediget om det sitter en rejäl 15 mm plywood bakom den ändå relativt tunna (12 mm) våtrumsskivan, så det skulle jag vilja köra på. Däremot så är vanlig 6 mm renoveringsgips mycket lätt att arbeta med och jag vill ha detta ovanpå plywood i zon 2. Denna konstruktion har fungerat i 20 år i ett badrum som jag gjorde 1990.

Om du nu ska ha 6 mm renoveringsgips på plyfa i zon 2 så får du ju en 6 mm kant mot zon 1 där du har 12 mm våtrumsskiva på plyfa. Renoveringsgipsen är ju dessutom dyrare om jag inte minns fel.

Nej jag får ingen kant, eftersom zon 1 och 2 är helt separerade i mitt badrum. Ja renoveringsgipsen är dyrare, men bättre och lättare (väger inte så mycket) att jobba med. Den är armerad med glasfiber och hänger ihop bättre. Jag är primärt inte ute för att hålla kostanderna nere, utan för att få ett bra resultat.

Sedan så finns det faktiskt godkända våtrumsskivor av cellplastliknande matrial som bara är 6 mm tjocka (dock bara i format 1200x600), men dom måste limmas mot en stabil vägg, och här kan 15 mm plywood passa, om man inte har en betongvägg eller liknande.

Jag är litet allergisk mot att bara ha mineral- eller gipsplattor på reglar, sedan jag bodde i ett 70-talshus, vars innerväggar bestod av 13 mm gips (ibland dubbelt). Det var ett h-vte när man skulle sätta upp något tyngre än ett vykort på väggarna.

Paul-Staffanstorp
bjurel skrev:

Naturligtvis skrev jag fel bjurel... :blushing:

Jag menade ju naturligtvis i våtzon 2 då det oftast bara är en väldigt liten del i ett badrum.

Vill man spara lite pengar så väljer man kartongbeklädd gips i zon 2 men det känns mest meningslöst/dumsnålt tycker jag personligen om nu inte badrummet är gigantiskt så det handlar om mycket pengar att spara.

6mm gips hade jag aldrig använt då den inte är lika formstabil som en 13mm gips och risken finns att det spricker i fogar och plattor med tiden än om du skriver att det gått bra i 20år innan...
Dessutom är det svårare att skruva fast en 6mm gips så det blir bra så den bör oftast limmas upp där man väljer att använda den.

Det är inte för inte den kallas renoveringsgips... ;)

Poängen är ju att man ska uppnå en viss grad av böjstyvhet för att göra ett badrum enligt branschreglerna och det blir det ju inte med 6mm gips.

Enkelskiva 12,5-13mm på cc300 och dubbla skivor på cc600...
Alternativt finns det vissa som godkänner enkelskiva på cc600 om man har typ OSB eller plyfa bakom...
Dock betvivlar jag som sagt väldigt mycket att 6mm gips på plyfa är en godkänd lösning och skulle aldrig välja den lösningen.

Dock kanon med 15mm plyfa bakom och den backar jag upp dig på ! d^_^b

6mm renoveringsgips limmar jag alltid mot stabil trävägg i äldre hus, eller mot 15 mm Plyfa. Det blir väsentligt mer formstabilt än 13 mm våtrumsgips på cc300 utan något bakom.

Paul-Staffanstorp
bjurel skrev:
6mm renoveringsgips limmar jag alltid mot stabil trävägg i äldre hus, eller mot 15 mm Plyfa. Det blir väsentligt mer formstabilt än 13 mm våtrumsgips på cc300 utan något bakom.

Mmm... visst blir det...

Det är därför branschreglerna samt de som säljer plattor och annat material i branschen rekommenderar 13mm våtrumsskiva på cc300 istället för 6mm renoveringsgips på plyfaskivor... :rolleyes:

Alla gör vi som vi själv vill i slutänden... ;)

• Gilla
erk_s
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.