1 262 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
golvvärme på källargolv
troligtvis ingen fara om värmen är på hela tiden ( annars blir fukten i golvmaterial varierande och det är inte så önskvärt ) så fuktbalansen går att hantera men hur blir det med ekonomibalansen?
Många tycker det är värt mödan att riva betongen, gräva ut åtskylldiga ton jord för att isolera ordentligt och sen gjuta in golvvärmerör i vanlig ordning. Andra lägger elvärme utan nämnvärt isolering för att minimera arbetsinsats och investeringskostnad och ökar elförbrukningen till lyxnivå i stället.
Allt det görs för att slippa se en radiator och få 5 grader varmare om fötterna :
.
gaia
Många tycker det är värt mödan att riva betongen, gräva ut åtskylldiga ton jord för att isolera ordentligt och sen gjuta in golvvärmerör i vanlig ordning. Andra lägger elvärme utan nämnvärt isolering för att minimera arbetsinsats och investeringskostnad och ökar elförbrukningen till lyxnivå i stället.
Allt det görs för att slippa se en radiator och få 5 grader varmare om fötterna :
gaia
Risken är att fukten istället "trycks" upp i intill-liggande källarväggar och ev. murstock
som på sikt kan vittra sönder (har jag hört)
som på sikt kan vittra sönder (har jag hört)
Risken är, som sagt, att andra delar av huset blir lidande. Varför inte göra det hela som ventilerad konstruktion med flytande tilläggsisolerad platta med ingjutna värmeslingor?
Nackdelen är väl att golvet höjs med ca 100 mm, men fördelarna överväger, tycker jag
Nackdelen är väl att golvet höjs med ca 100 mm, men fördelarna överväger, tycker jag
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden