Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Apr 2008
    Län: Östergötland

Renovering duschrum på knappt 3kvm, råd o stöd!

Hej alla, har länge gått och funderat på att renovera mitt duschrum, i Fredag började jag riva och på Lördagen var allt ute! Tanken är inte att göra allt helt själv utan så mkt som jag kan och har tid med. Så detta projekt kommer ta ett tag.

Det som är gjort: allt porslin, gips, foder, golvbrunn, vattenrör är demonterat.

Jag tänker följa BKR:s rekomendationer och hoppas jag gör rätt

Dock så stöter man på problem och frågor dyker upp.

Lite tips angående nedanstående.

1. Få bort den dubbla 22mm spånskivan, för att kottla om reglarna till golvet. Den är limmad och hur får jag bort den enklast? Har kört med en Cirkelsåg men tycker endå inte att det går smärtfritt.

2. Väggen som vetter ut mot yttervägg, bakom gipsen sitter det en tunn skiva som är inplastad utåt sett. Reglarna sitter på CC60 och skall bli CC30. Kan inte läsa mig till på BKRs hemsida om plasten skall vara kvar eller inte, dock så får jag för mig att den skall bort?
    Någon som kan svara på detta?

När jag reglat om till cc30, tänkte jag montera våtrumsgips. Dock säger endel kakelfirmor, sätt dit plyfa eller osb skivor runt om så har du något att fästa i. Vad tycks?

Skall lägga upp lite bilder under projektet lilla gång.

Tacksam för alla tips o råd jag kan få, / Henrik

2.    länk #2
    cederbuschs avatar
    Forumgud Medlem: May 2008
    Län: Örebro län

1) Är spånet limmat mot reglarna? Hur som haver så är det nog till att gnola på med cirkelsågen. Ställ in rätt djup och såga lagom hanterabara bitar som du kan lyfta bort. Bryt bort om nödvändigt. Det ska vara lite jobbigt att renovera. Det är inte så att ngn vägg står på spånet?

2) Är lite osäker, men jag har för mig att du inte ska ha ytterligare en tätskikt efter tätskiktet du gör i badrummet. Då kan ev fukt fastna där och orsaka skador. Mitt stalltips är att ta bort den plasten mot ytterväggen. Men fråga ngn mer... Varför ska du förresten regla cc30 på väggen?

3) Det ska ju vara ok med träbaserad skiva bakom gipset nu, så kör på det. Då behöver du inte tänka efter lika mkt om du ska montera saker på väggen, tex handfat, kommod eller skåp.

3.    länk #3

1) Är spånet limmat mot reglarna? Hur som haver så är det nog till att gnola på med cirkelsågen. Ställ in rätt djup och såga lagom hanterabara bitar som du kan lyfta bort. Bryt bort om nödvändigt. Det ska vara lite jobbigt att renovera. Det är inte så att ngn vägg står på spånet?

2) Är lite osäker, men jag har för mig att du inte ska ha ytterligare en tätskikt efter tätskiktet du gör i badrummet. Då kan ev fukt fastna där och orsaka skador. Mitt stalltips är att ta bort den plasten mot ytterväggen. Men fråga ngn mer... Varför ska du förresten regla cc30 på väggen?

3) Det ska ju vara ok med träbaserad skiva bakom gipset nu, så kör på det. Då behöver du inte tänka efter lika mkt om du ska montera saker på väggen, tex handfat, kommod eller skåp.
    Hej! Kan inte svara ännu om spånet är limmat mot reglarna, dock är dem limmade mot varandra. Tänkte testa tigersågen idag, se om det går enklare. Annars får jag nöta med Cirkel!

Anledningen till att jag skall regla om till CC30 är för att vissa våtrumsskivor får inte ha CC60 som jag förstått det. Nu är det ju enkelt o regla om just där! Sämre än innan lär det ju inte bli.

En tanke jag har, är att kottla in en flyfa eller osb där duschstång och handfat skall vara! Sen gips på det, då bygger det inget extra.

4.    länk #4
    cederbuschs avatar
    Forumgud Medlem: May 2008
    Län: Örebro län

Försiktig med tigern bara så du inte sågar ngt som inte sågas skall.

5.    länk #5

Försiktig med tigern bara så du inte sågar ngt som inte sågas skall.
    Jo självklart blir det försiktigt, finns dock inget som jag kan förstöra vad jag vet! El och Vatten går i väggarna, men visst vore det tråkigt att såga isär reglarna under

6.    länk #6
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Län: Stockholm
    Inloggad
    Det kan finnas vatten och el under golvet iallafall. Och det lär väl finnas avloppsrör.

7.    länk #7

Fick leta lite skruv då jag skulle ta bort skivan till golvbrunnen, räknade till 85st totalt.

Här ser ni även plasten mot yttervägg.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_0264.jpg
Visningar:	12
Storlek:	36.5 KB
ID:	44579  

8.    länk #8
    Paul-Staffanstorps avatar
    Gudfader Medlem: Jul 2009
    Län: Skåne

Oftast är det dubbla golvspån därför att de fräst ur för fallet i den översta och då är den ju skruvad och limmad i den understa och lossar man skruvarna brukar man kunna hugga bort den med en bilningsmaskin och flat bred mejsel.
    Den undre behöver du ju inte ta bort men den är normalt sett limmad och skruvad i bjälkarna för att minska knarrljud.

Plasten ska bort i ytterväggen.

Många ggr räcker det att sätta OSB eller plyfa bakom våtrumsskivan för att uppnå samma böjstyvhetsgrad som cc300 men det får du kolla med leverantören av skivorna.

Plyfa eller osb är smidigt att ha bakom överallt men det räcker inte för att skruva upp tunga skåp och kommoder anser jag utan där bör du ändå kortla bakom.
    Mvh Paul

9.    länk #9

Det kan finnas vatten och el under golvet iallafall. Och det lär väl finnas avloppsrör.
    Självklart finns det rör, men dem går rakt ner istort sett, huset är byggt på torpargrund.

10.    länk #10

Oftast är det dubbla golvspån därför att de fräst ur för fallet i den översta och då är den ju skruvad och limmad i den understa och lossar man skruvarna brukar man kunna hugga bort den med en bilningsmaskin och flat bred mejsel.
    Den undre behöver du ju inte ta bort men den är normalt sett limmad och skruvad i bjälkarna för att minska knarrljud.

Plasten ska bort i ytterväggen.

Många ggr räcker det att sätta OSB eller plyfa bakom våtrumsskivan för att uppnå samma böjstyvhetsgrad som cc300 men det får du kolla med leverantören av skivorna.

Plyfa eller osb är smidigt att ha bakom överallt men det räcker inte för att skruva upp tunga skåp och kommoder anser jag utan där bör du ändå kortla bakom.
    Som du själv ser på bilden, den skivan där fallet sitter i fick jag bort utan problem. Men resterande går inte lika bra. Klart jag måste få bort den understa spånskivan också, då jag skall kottla om reglarna! Dock blir jag förvirrad om jag läser BBV och GVKs regler, eller så tolkar jag dem fel.

Då ryker plasten mot yttervägg, då kan jag släppa den frågan.

Jag reglar om väggarna till cc30 i vilket fall!

/ Henke

11.    länk #11
    Paul-Staffanstorps avatar
    Gudfader Medlem: Jul 2009
    Län: Skåne

Men varför i hela världen ska du kortla om golvet...

Nackdelen med att regla om ytterväggen är att du får strula med isoleringen och tappar isolering i väggen också.
    Mvh Paul

12.    länk #12

Men varför i hela världen ska du kortla om golvet...

Nackdelen med att regla om ytterväggen är att du får strula med isoleringen och tappar isolering i väggen också.
    Har pratat med en golvläggare samt en snickare, båda säger! Fixa golvet när du endå är igång, dvs kottla om. Har funderat mkt på detta också, läst BBV och får inte klarhet i om jag behöver göra det eller inte. Jag har ju inte över CC60 och 22mm spån. Dock måste ju den översta 22mm spånskivan tas bort eller? Den skivan runt golvbrunnen än är ju borta!

Dock har jag tyvärr redan givit mig på att såga en ruta på 40x40cm igenom båda spånskivorna på ett ställe, vilket jag hoppas inte är ogjort inte så lätt att laga i där.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_0268.jpg
Visningar:	8
Storlek:	29.7 KB
ID:	44586  

13.    länk #13

Har pratat med en golvläggare samt en snickare, båda säger! Fixa golvet när du endå är igång, dvs kottla om. Har funderat mkt på detta också, läst BBV och får inte klarhet i om jag behöver göra det eller inte. Jag har ju inte över CC60 och 22mm spån. Dock måste ju den översta 22mm spånskivan tas bort eller? Den översta skivan runt golvbrunnen än är ju borta!

Dock har jag tyvärr redan givit mig på att såga en ruta på 40x40cm igenom båda spånskivorna på ett ställe, vilket jag hoppas inte är ogjort inte så lätt att laga i där.
    Var inne en snickare på mitt arbete precis, frågade honom! Han sade att jag inte behöver kottla om, däremot måste jag bygga reglar där golvbrunnen skall sitta (eftersom den måste bytas) Problemet jag antagligen kommer stöta på, är att regla upp runt väggarna så att jag kan lägga den nya 22mm spånsskivan stabilt.

Hoppas ni förstår hur jag menar

14.    länk #14

Var inne en snickare på mitt arbete precis, frågade honom! Han sade att jag inte behöver kottla om, däremot måste jag bygga reglar där golvbrunnen skall sitta (eftersom den måste bytas) Problemet jag antagligen kommer stöta på, är att regla upp runt väggarna så att jag kan lägga den nya 22mm spånsskivan stabilt.

Hoppas ni förstår hur jag menar
    Blev inte mkt gjort igår, då jag var hemma med 3 små barn.

Men jag har lite frågor, dock vet jag inte hur jag skall förklara!

Skivan som golvbrunns fallet satt i är demonterad (90*90) dvs ett hål för golvbrunnen syns i den undre 22mm spånskivan (där golvbrunnen satt) Runt om sitter det dubbla 22mm spån som jag försökte få bort med cirkelsåg. Det gick inte för lätt, limmad ordentligt. Slog med stämjärn och bröt bit för bit men insåg att det skulle ta lång tid.

Så jag ställde sågen på 44mm och sågade ett hål på kanske 40x40cm mellan 2 reglar i golvet och ett mindre hål genom båda spånskivorna, cc60 är det. Den yttre regeln är ca 40cm från väggens reglar.

Eftersom min golvbrunn var äldre än -1990, skall man ju byta ut den enl reglerna.
    Som jag kan läsa mig till, så skall den nya monteras i en ram och kortlas in?

Då är frågan, hur gör jag det enklast?

Den undre golvspånskivan sitter under själva regelverket till väggarna, så om jag skulle såga bort hela golvet längs med kanterna. Kommer jag få problem att få dit nya 22mm spånskivan som skall ligga på reglarna. Jag kan ju inte lägga spånskivan i luften, längs med väggen direkt. Nu har jag som sagt "tyvärr" redan sågat upp ett hål på 40x40 cm samt ett annat mindre hål brevid för att se vart yttersta regeln sitter. Självklart är den ca 40cm från väggen, jag kommer alltså få gräva mig under för att komma åt.

Hoppas nån förstår hur jag menar, är tacksam för alla tips jag kan få.
    Senast redigerad av HenrikEng 2010-11-17 13:25

15.    länk #15

Blev inte mkt gjort igår, då jag var hemma med 3 små barn.

Men jag har lite frågor, dock vet jag inte hur jag skall förklara!

Skivan som golvbrunns fallet satt i är demonterad (90*90) dvs ett hål för golvbrunnen syns i den undre 22mm spånskivan (där golvbrunnen satt) Runt om sitter det dubbla 22mm spån som jag försökte få bort med cirkelsåg. Det gick inte för lätt, limmad ordentligt. Slog med stämjärn och bröt bit för bit men insåg att det skulle ta lång tid.

Så jag ställde sågen på 44mm och sågade ett hål på kanske 40x40cm mellan 2 reglar i golvet och ett mindre hål genom båda spånskivorna, cc60 är det. Den yttre regeln är ca 40cm från väggens reglar.

Eftersom min golvbrunn var äldre än -1990, skall man ju byta ut den enl reglerna.
    Som jag kan läsa mig till, så skall den nya monteras i en ram och kortlas in?

Då är frågan, hur gör jag det enklast?

Den undre golvspånskivan sitter under själva regelverket till väggarna, så om jag skulle såga bort hela golvet längs med kanterna. Kommer jag få problem att få dit nya 22mm spånskivan som skall ligga på reglarna. Jag kan ju inte lägga spånskivan i luften, längs med väggen direkt. Nu har jag som sagt "tyvärr" redan sågat upp ett hål på 40x40 cm samt ett annat mindre hål brevid för att se vart yttersta regeln sitter. Självklart är den ca 40cm från väggen, jag kommer alltså få gräva mig under för att komma åt.

Hoppas nån förstår hur jag menar, är tacksam för alla tips jag kan få.
    Klossen som står innanför är, ungefär där den bärande regeln är. Ni ser ju mina hål också.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09