4 669 läst ·
11 svar
5k läst
11 svar
Rördimension + hårdhet
Jag funderar på att dra vattenledningar själv i mina (snart) renoverade badrum. Ska ha förkromade kopparrör o använda bockverktyg.
Stammarna i källaren o garderoberna ska rörisen dra, tror det är combipex 18x2,5 mm. Jag undrar bara några saker:
Är det svårt att få till det snyggt själv?
Vilken dimension bör man ha, 12 eller 15 mm, samma hela vägen från pexrören?
Bör rören vara halvhårda eller mjukglödgade?
Räcker det med kulventiler vid inloppet till badrummet (i garderoben eller innanför badrumsväggen?) eller bör man ha det vid varje tappställe? Räcker det med "ballofixer" eller bör man ha de "stora röda"?
Jag kommer säkert på fler frågor snart... d^_^b
Stammarna i källaren o garderoberna ska rörisen dra, tror det är combipex 18x2,5 mm. Jag undrar bara några saker:
Är det svårt att få till det snyggt själv?
Vilken dimension bör man ha, 12 eller 15 mm, samma hela vägen från pexrören?
Bör rören vara halvhårda eller mjukglödgade?
Räcker det med kulventiler vid inloppet till badrummet (i garderoben eller innanför badrumsväggen?) eller bör man ha det vid varje tappställe? Räcker det med "ballofixer" eller bör man ha de "stora röda"?
Jag kommer säkert på fler frågor snart... d^_^b
Du ska ha halvhårda rör. Mjuka är skräp.
Kör med 15 till att börja med, sedan kan du förminska ner till 12. Har du badkar bör du ha 15 mm fram dit. Tvättställ och wc klarar sig med 12 mm. Ventiler är överkurs och en onödig kostnad, om du har lätt att komma åt huvudavstängningen. Bor du i lgh kan det dock vara bra med ventiler.
Att bocka rör snyggt är något som man behöver träna på. Är man nybörjare får man räkna med att det blir en del fel. Har man varit i branschen i några år, så bockar man efter ögonmått och på känsla.
Se till att du har ett bra bockverktyg som inte gör märken i rören.
Kör med 15 till att börja med, sedan kan du förminska ner till 12. Har du badkar bör du ha 15 mm fram dit. Tvättställ och wc klarar sig med 12 mm. Ventiler är överkurs och en onödig kostnad, om du har lätt att komma åt huvudavstängningen. Bor du i lgh kan det dock vara bra med ventiler.
Att bocka rör snyggt är något som man behöver träna på. Är man nybörjare får man räkna med att det blir en del fel. Har man varit i branschen i några år, så bockar man efter ögonmått och på känsla.
Se till att du har ett bra bockverktyg som inte gör märken i rören.
Medlem
· Västra Götaland
· 51 inlägg
Du har inte funderat på att fortsätta med kombipexen dolt i väggen? Det klarar de flesta att göra själv och är enligt mig betydligt snyggare.
Ok, då kör jag med halvhårda. Så man kör med 15 som stam inne i badrummet, o förminskar till 12 vid avgreningar till WC o tvättställ?
Jag får träna på lite gamla rör först.
Jag kanske skulle kunna köra dolt delvis i väggen mot garderoben, men sen går den i yttervägg så det blir besvärligare.
Jag får träna på lite gamla rör först.
Jag kanske skulle kunna köra dolt delvis i väggen mot garderoben, men sen går den i yttervägg så det blir besvärligare.
Om du gör detta för första gången så rekommenderar jag dig att ha halvhårda rör där du inte behöver böja dem, men välja glödgade om du vill göra en litet kraftigare böj. Det är ganska svårt att få snygga böjar på halvhårda rör, särskilt 15 mm om man inte är expert. Man kan dock undvika böjar för det mesta genom att sätta dit vinklade klämkopplingar. I övrigt är det inte svårt ens för en amatör att få ett snyggt resultat om man är noggrann.
Är anledningen till att man böjer rören mest för kostnadens skull (dyra kopplingar), eller är det också för minskad läckagerisk (färre kopplingar)?
Jag tycker mig ha sett i de flesta badrum att man har 12 mm hela vägen, borde det inte räcka?
90-graders böjar borde väl gå bra med bockverktyg?
Jag tycker mig ha sett i de flesta badrum att man har 12 mm hela vägen, borde det inte räcka?
90-graders böjar borde väl gå bra med bockverktyg?
Kopplingar i hörn, bara för att undvika att bocka rören är ganska fult och drar till sig smuts, eller är svårt att städa.
Med ett proffsbockverktyg, Ridgid, Rems el dyl, bockar man halvhårda rör ganska lätt. Jag har efter en del övning lyckats sätta tre bockar på samma rör. Om det lyckades på första försöket vill jag låta vara osagt.
Däremot, ska man räkna med att få kasta en del rör när gör saker själv, det är lätt att tänka lite fel.
Då kopparrör inte är gratis, ska man nog vara pigg och utvilad när man bockar rören.
Men köp inga billiga verktyg på C-O eller de andra lågprisställena. Jag köpte en billig hos CO, den är oanvändbar, dessutom bucklar den rören.
Rems sving fungerar till glödgade rör, men till halvhårda skulle jag inte lita på den.
Med ett proffsbockverktyg, Ridgid, Rems el dyl, bockar man halvhårda rör ganska lätt. Jag har efter en del övning lyckats sätta tre bockar på samma rör. Om det lyckades på första försöket vill jag låta vara osagt.
Däremot, ska man räkna med att få kasta en del rör när gör saker själv, det är lätt att tänka lite fel.
Då kopparrör inte är gratis, ska man nog vara pigg och utvilad när man bockar rören.
Men köp inga billiga verktyg på C-O eller de andra lågprisställena. Jag köpte en billig hos CO, den är oanvändbar, dessutom bucklar den rören.
Rems sving fungerar till glödgade rör, men till halvhårda skulle jag inte lita på den.
Jag hade funderat på ett bockverktyg från C.O. eller Cheapy, är de så värdelösa?
Går det att använda ett 15 mm bockverktyg också till 12 mm eller blir det sladdrigt?
Om man bara ska bocka rör till 2 badrum i sitt liv och är försiktig borde de väl duga?
Är det större risk att "buckla" mjuka rör än halvhårda?
Går det att använda ett 15 mm bockverktyg också till 12 mm eller blir det sladdrigt?
Om man bara ska bocka rör till 2 badrum i sitt liv och är försiktig borde de väl duga?
ja de är uslaTompa21 skrev:Jag hade funderat på ett bockverktyg från C.O. eller Cheapy, är de så värdelösa?
nej det är olika schabloner,
mjuka rör är rätt odugliga pga de ser ut som en orm bara man tittar lite på dem
Jag har faktiskt använt COs bockverktyg. Det är ingenting som jag vill göra om. Resultatet blev sådär, men det dög till rörstumpen i pannrummet.Tompa21 skrev:Jag hade funderat på ett bockverktyg från C.O. eller Cheapy, är de så värdelösa?
När det var dags för badrummet köpte jag nya verktyg från Rinkabyrör.
Hårda rör spricker om man försöker bocka dem. I varje fall har jag spräckt ett när jag skulle demonstrera verktyget för grannen, men det var med Rems sving, som jag tycker mindre om.
Om man försöker bocka ett rör utan bockverktyg kommer röret att bli alldeles platt. Därför har man bockverktyget som håller åt om rörets sidor och tvingar röret att inte kollapsa.
Om du lägger ett 12 rör i ett verktyg för 15, kommer verktyget inte att klämma åt om röret och röret kollapsar vid bockning.
Det brukar finnas lite bockverktyg på blocket, men de kan vara slitna och göra ett sämre jobb - jag känner inte till status. Det finns någon neråt skåne blekinge som heter reinhold. Han brukar ha ett foto på en hel hög med verktyg. Jag har köpt en rörkap av honom som jag är nöjd med. Status på övrigt kan jag inte garantera.
Tack för svaren Henke o Magnu, men jag undrar: brukar man inte ha 12 mm hela vägen i de flesta badrum?
Tycker inte de brukar se så fläskiga ut, men det kanske är en synvilla? (brukar ej ha med mig skjutmåttet i bakfickan!)
Tycker inte de brukar se så fläskiga ut, men det kanske är en synvilla? (brukar ej ha med mig skjutmåttet i bakfickan!)
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Om du är helt rookie på det hela (som jag också var för något år sedan) rekommenderar jag faktiskt, tro det eller ej, Geilias rörmockarskola. En dvd för 39 :- tror jag på Jula, som visar de enklaste grunderna i gör-det-själv-rörmockeri.
Klicka här för att svara