Idag börjar min mardröm! Badrummet ska byggas. Jag är SÅ rädd för att allt ska gå åt skogen, men det finns inte mycket annat att göra än att få det undanstökat.
Golvet och hela bjälklaget måste bytas o det är det som känns jobbigast för tillfället. Med tanke på att vi inte har mer än ett badrum och det kommer inte att vara brukbart på ett par dar så...

Några saker jag funderar över..

Eftersom de nya bjälkarna ska läggas 30 cc, är det inte lättare att bygga en ram som bjälkarna vilar på än att hugga ut nya hål i stenväggarna i källaren? (dålig förklaring,hoppas att någon förstår)

Har hört att man inte behöver sätta våtrumsgips på väggarna.
Vet att man ska lägga dubbel golvgips på golv och dessa ska limmas med förskjutna skarvar. Men måste båda lagerna limmas eller det räcker med det översta?

Har läst någonstans att toastolen inte ska stå direkt på klinkersen. Är detta sant?

Ska inte ha något upphängt på väggarna så tänkte hoppa över spånet.


Eftersom jag inte vill ta för stora risker så kommer ni att få stå ut med inlägg från mig antagligen varje dag. ;D Det finns ju inga dumma frågor, bara dumma svar... har jag hört...
 
Jag propagerar som vanligt för http://www.bkr.se/ där kan du ladda ner gällande branschregler. Att du måste ha cc 30 är inte korrekt, vad bransschreglerna anger är att böjstyvheten skall motsvara 22mm spån på bjäklag med cc30.

Lycka till
 
Innebär dettta att tex 28mm trägolv + 22mm spån med reglar på cc60 skulle kunna vara ok?

/Kurre
 
Kurt Krage skrev:
Innebär dettta att tex 28mm trägolv + 22mm spån med reglar på cc60 skulle kunna vara ok?
Om det motsvarar rätt styvhet, ja. Men då är frågan: Hur mäter man styvheten?
 
Helgen gick alldeles för fort! Men vi har kommit en bit på vägen.. Även om inte toastolen har kommit på plats än som planerat. Tur att mamma bor nära..

Har läst branchreglerna och förstår heller inte hur man mäter styvheten. Därför har vi satt bjälkarna ca 30 cc.
Har kommit så långt nu så att halva ytan är isolerad. Ska lägga golvspånen imorgon hade vi tänkt. Det går inte fort när det bara är sambon och jag och vi har dessutom två barn under två år som kräver sitt. Det får ta den tid det tar!

Är fortfarande inte med på om man behöver dubbel gips på väggarna med?

>Hade tänkt lägga in lite bilder snart. Alltid nån som tycker att det är kul att se :D
 
Om det motsvarar rätt styvhet, ja. Men då är frågan: Hur mäter man styvheten?
Nja man mäter nog inte styvheten som byggare, Det anges i anvisningar etc. tex. Mineritskiva 8mm på cc60 motsvarar nämnda böjstyvhet,
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.