var man än läser om badrumsrenoveringar så står det att man ska använda våtrumsskivor, isynnerhet här på detta forum

men tittar man på GVK och på dreras uppdaterade pdf står det klart o tydligt att man kan änvända vanliga gipsskivor i våtrum

jag maila så klart o fråga vad som gäller

Fråga: hej! om jag fattat det rätt så får man nu använda gipsskivor enligt dom nya reglerna från 1 oktober

Svar : _Det har du alltid kunnat använda! Vem har lurat i dig något annat?

och nu smma fråga till er

VAD GÄLLER*?????

Går du enligt GVK så är det som han skrivit godkänt med gipsskivor vilket det varit även innan. Däremot om du ska bygga badrum enligt BKR så skall du bygga med våtrumsskivor beroende på zon osv

/Lorant

vad är den stora skillanden mellan dom två sätten??

Vad du har utanpå skivorna.

T
Enligt GVK får du ha antingen plastmatta eller folie som underlag för kakel på vanlig pappgips!

Det är underbart med två olika branschorganisationer inom samma bransch som ger olika svar... Underlättar när man ska motivera dyra våtrumsskivor till ens kunder *ironi*

Varför ska jag välja den dyrare våtrumsskivan när jag kan ta det billigare alternativet? Vad är fördelarna/nackdelarna?

Paul-Staffanstorp
Hur man än vänder och vrider på det hela så måste det ju bara vara bättre utan kartongbeklädd gips när det finns alternativ.

Visst är det dyrare men eftersom det blir bättre så kan man ju försöka se fördelarna också istället för bara pengarna.

Risken att få mögelproblem är ju i princip obefintlig.

H
Personligen frågade jag försäkringsbolaget, de är ändå de som får betala om det händer något.
Fick det skriftligt att man kunde gå på GVK regler. Länsförsäkringar.

Jag satte våtrumsskivor i duschhörnan och vid badkaret. Resten fick bli kartonggips.

raginaharjar skrev:
Jag satte våtrumsskivor i duschhörnan och vid badkaret. Resten fick bli kartonggips.
Så gjorde jag också :P

Jag fick intrycket att det inte fanns några godkända våtrumsskivor enligt GVK och att man tills man har godkänt några godkänner kartongklädd gips. Nån som vet FÅR man använda våtrumsskivor enligt GVK???

T
hallonkräm skrev:
Jag fick intrycket att det inte fanns några godkända våtrumsskivor enligt GVK och att man tills man har godkänt några godkänner kartongklädd gips. Nån som vet FÅR man använda våtrumsskivor enligt GVK???
Problemet är att mattlimmet inte torkar om man använder våtrumsskivor. Utan det behövs papp som limmet kan reagera med och torka.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.