2 840 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Nytt badrum
Hej.
Nu är vårt hus snart färdigt och vi ska få flytta in. Då vi ska färdigställa övervåningen själva så kommer vi tjata en hel del på er om hur man ska göra saker o ting. Vi är glada amatörer även om vi byggt en hel del på vårt förra hus så tummen sitter väl inte precis mitt i handen iallafall. Först på dagordningen står iallafall golvet på övervåningen. Förutsättningarna är att vi har golvspån till hela våningen och att det ska bli ett badrum, två rum samt golvvärme. Bjälklaget är av s.k lättbalk, en slags I-balk av trä och masonit.
Frågan nu til att börja med är: Hur gör man ett bra (=säkert) golv i badrummet? Vi hade tänkt sätta kortlingar mellan balkarna för att staga lite (ca cc 30, balkarna ligger med cc 60), sen på med golvspån, på det limma en golvgipsskiva, spackla fall, gjuta i golvvärmeslang (Roth compaktsystem), tätskikt och klinker.
Räcker detta eller ska man ha dubbelt golvgips? Gör kortlingarna nån nytta?
Vi vore tacksamma för alla tips och råd!
Nu är vårt hus snart färdigt och vi ska få flytta in. Då vi ska färdigställa övervåningen själva så kommer vi tjata en hel del på er om hur man ska göra saker o ting. Vi är glada amatörer även om vi byggt en hel del på vårt förra hus så tummen sitter väl inte precis mitt i handen iallafall. Först på dagordningen står iallafall golvet på övervåningen. Förutsättningarna är att vi har golvspån till hela våningen och att det ska bli ett badrum, två rum samt golvvärme. Bjälklaget är av s.k lättbalk, en slags I-balk av trä och masonit.
Frågan nu til att börja med är: Hur gör man ett bra (=säkert) golv i badrummet? Vi hade tänkt sätta kortlingar mellan balkarna för att staga lite (ca cc 30, balkarna ligger med cc 60), sen på med golvspån, på det limma en golvgipsskiva, spackla fall, gjuta i golvvärmeslang (Roth compaktsystem), tätskikt och klinker.
Räcker detta eller ska man ha dubbelt golvgips? Gör kortlingarna nån nytta?
Vi vore tacksamma för alla tips och råd!
Håller med Byggputte.
Det finns flera fabrikat som klarar cc60 med bara golvspån och flytspackel.
Så här skriver t.ex. Casco:
"Förutsättning för ytor upp till 10 m²:
Konstruktionen ska vara dimensionerad så den klarar vikten av ytbeläggningen.
Eventuella bärande bjälkar (45x120 mm) ska ha en maximal spännvidd om 4,2
meter. När centrumavståndet mellan reglarna är större än 300 mm upp till max 600
mm ska man på ytor upp till 10 m² förstärka böjstyvheten i konstruktionen.
Golvspånskivor (22 mm) ska vara väl förankrade mot reglarna med lim och skruv
(100-150 mm avstånd). Golvkonstruktionen måste förses med ett rörelseupptagande
skikt innan ytbeläggning av keramiska plattor. Rörelseupptagande skikt kan vara
Casco ThermoPlan 3652 eller Casco KombiPlan 3707, skikttjocklek min.12 mm,
limmad golvgips eller alternativt skivmaterial anpassat för golv."
Jag gissar (OBS gissar) att kortlingarna inte hjälper mycket, men jag tryckte ändå dit några själv på mitt cc60-golv under WC och vid avloppet.
Lycka till!
Det finns flera fabrikat som klarar cc60 med bara golvspån och flytspackel.
Så här skriver t.ex. Casco:
"Förutsättning för ytor upp till 10 m²:
Konstruktionen ska vara dimensionerad så den klarar vikten av ytbeläggningen.
Eventuella bärande bjälkar (45x120 mm) ska ha en maximal spännvidd om 4,2
meter. När centrumavståndet mellan reglarna är större än 300 mm upp till max 600
mm ska man på ytor upp till 10 m² förstärka böjstyvheten i konstruktionen.
Golvspånskivor (22 mm) ska vara väl förankrade mot reglarna med lim och skruv
(100-150 mm avstånd). Golvkonstruktionen måste förses med ett rörelseupptagande
skikt innan ytbeläggning av keramiska plattor. Rörelseupptagande skikt kan vara
Casco ThermoPlan 3652 eller Casco KombiPlan 3707, skikttjocklek min.12 mm,
limmad golvgips eller alternativt skivmaterial anpassat för golv."
Jag gissar (OBS gissar) att kortlingarna inte hjälper mycket, men jag tryckte ändå dit några själv på mitt cc60-golv under WC och vid avloppet.
Lycka till!
Varför jag tänkt spackla två gånger är att roth-systemet vi tänkte ha förutsätter att fallet är klart före installation. Det består av en slags plastskiva som håller slangarna på plats, sen gjuter man ett jämntjockt skikt över alltihopa. Det är inte omöjligt att man kan trixa till det så man bara behöver lägga på flyt en gång iofs.
Vi kanske skippar kortlingarna då, jag hade också en känsla av att de varken skulle göra från eller till, det var mest för säkerhets skull. Jag tror iallafall att vi kör både spån och limmat gips, det känns lugnast så.
Jag lovar att starta en byggabadrumstråd iallafall när vi kommer igång men först ska vi göra ett sovrum uppe. Det finns inget nere och att ha sängen i vardagsrummet känns sådär.
Vi kanske skippar kortlingarna då, jag hade också en känsla av att de varken skulle göra från eller till, det var mest för säkerhets skull. Jag tror iallafall att vi kör både spån och limmat gips, det känns lugnast så.
Jag lovar att starta en byggabadrumstråd iallafall när vi kommer igång men först ska vi göra ett sovrum uppe. Det finns inget nere och att ha sängen i vardagsrummet känns sådär.
Klicka här för att svara