Det finns ofta färdiga frigolitformar som man bara sänker ner badkaret i. Allt klart och du slipper krångel med skivor och vinkeljärn etc. Kolla med din badkarsleverantör. Sen klär du formen med det du vill. Behöver då inte heller köpa benen.
Vi byggde med någon sorts frigolitblock (rosa var dom) och sedan sten på. Hela inbyggnaden gjordes i två delar som sitter ihop med mjukfog som har samma färg som vanliga fogen så att man kan ta isär det hela vid ev service. Har inga rensluckor eller liknande i min, endast ett lite större luftspalt runt karet för att kompressor mm ska få luft. Funkar kanon, men har ingen bild.
Vissa bygger med stålramar och sådant men vi hoppade det. Vad ínt ska göra (tycker jag) e att byggga med en färdigt inbyggnadskitt för de brukar vara kantiga istället för att följa konturen på karet, detta ser sjukt billigt ut. (förutsätter givetvis att karet har en sådann form)
Vissa bygger med stålramar och sådant men vi hoppade det. Vad ínt ska göra (tycker jag) e att byggga med en färdigt inbyggnadskitt för de brukar vara kantiga istället för att följa konturen på karet, detta ser sjukt billigt ut. (förutsätter givetvis att karet har en sådann form)
Jag har byggt in vårat kar och har en hel del bilder men på datorn hemma. Skall försöka komma ihåg att posta dem. Jag kan i korthet beskriva hur jag gjorde.
1. La en gipsskiva på golvet och ritade av orginalfronten till badkaret som är i plats för att få böjningen. Borrade sedan hål strax brevid linjen på den sidan jag skulle ha LUX-skivorna och stoppade i 3" spik från baksidan.
2. Kapade till bitar av LUX-skivorna och mätte upp en klinkerplatta + fog och sågade sedan ur kilar på baksidan för att böja dem. (lättare att se på bilderna)
3. Tryckte fast bitarna av LUX-skivorna i spikarna efter strecket som jag gjorde tidigare för att få rätt böjning.
4. Kammade på kakelfix på fram och baksida med tandspackel och satte sedan på fibernät som jag bredspacklade fast. och lät allt torka
5. Plockade loss fronten från gipsskivan och rensade lite överflödigt fix i kanterna och ställde den framför badkaret och plattsatte den.
Som sagt skall försöka komma ihåg att skicka in lite bilder...
1. La en gipsskiva på golvet och ritade av orginalfronten till badkaret som är i plats för att få böjningen. Borrade sedan hål strax brevid linjen på den sidan jag skulle ha LUX-skivorna och stoppade i 3" spik från baksidan.
2. Kapade till bitar av LUX-skivorna och mätte upp en klinkerplatta + fog och sågade sedan ur kilar på baksidan för att böja dem. (lättare att se på bilderna)
3. Tryckte fast bitarna av LUX-skivorna i spikarna efter strecket som jag gjorde tidigare för att få rätt böjning.
4. Kammade på kakelfix på fram och baksida med tandspackel och satte sedan på fibernät som jag bredspacklade fast. och lät allt torka
5. Plockade loss fronten från gipsskivan och rensade lite överflödigt fix i kanterna och ställde den framför badkaret och plattsatte den.
Som sagt skall försöka komma ihåg att skicka in lite bilder...
Bild 6: Det färdiga resultatet. Fronten står löst, den enda fastssättningen är en silikonfog mellan front och kar samt front och golv. Mot golvet har jag lämnat en bredden av en platta utan fog vid avloppet för att enkelt kunna kara in vatten som kommer på golvet.
Du frågade om kostnaden för fronten... Jag vet nu i efterhand att jag inte behövt köpa LUX-skivor utan hade kunnat använda vanlig frigolit eftersom jag själv satte på nät och spacklade med fix. Tror det är samma sätt som de gör skivorna från början. Jag använde skivor som var 50mm tjocka och eftersom de bara är 600mm breda och avståndet mellan kar och golv är 680mm var jag tvungen att köpa två skivor. Tror de kostade 700 eller om det var 800:-/st. Nätet fick jag av en kompis som bygger nytt och monterade det på hela sin fasad eftersom de putsade den. Klinkerplattorna kostar 450:-/m2. Tror totalkostnaden hamnade på ca 2500:-
Klicka här för att svara