Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Nimajnebs avatar
    Gudfader Medlem: Jul 2007
    Län: Blekinge
    Inloggad
    Att tillverka designa toastolar är faktiskt hightech. Dom simulationsmodeller jag har sett plus tillhörande prototypsverkstad är mäkta imponerande. Påminde faktiskt lite om hur man jobbar med karossdesign på bilar.
    .......or oatävööööööööö

2.    länk #17
    pelpets avatar
    Senior medlem Medlem: Sep 2009
    Län: Dalarna

Att tillverka designa toastolar är faktiskt hightech. Dom simulationsmodeller jag har sett plus tillhörande prototypsverkstad är mäkta imponerande. Påminde faktiskt lite om hur man jobbar med karossdesign på bilar.
    Ja det gäller ju att få ner mängden onödiga bromsspår .

Så sant man gör allt för att få mer i lön, och så köper man så billigt man kan och ändå blir man besviken när skiten går sönder efter ett par år.

Det värsta är nog ändå att kvaliten på dyrare saker inte är bättre. Se bara andra trådar om kylskåp och frysar som går sönder efter några år, även märken som cylinda, electrolux mm. Det spelar ingen roll längre vad man köper. Dyrt = mer vinst åt bolagen. Billigt = mer pengar kvar för konsumenterna.
    Det är min åsikt också - att det inte behöver finnas något koppling mellan pris och teknisk kvalitét. Ofta finns det en massa andra saker som påverkar priset - märke, återförsäljare, tillverkningsland, design osv. Jämför ett par HM-jeans för 200:- och ett par Nudie-jeans för 2000:-. Nudie-jeansen blir utslitna precis lika fort.

När jag ska köpa något brukar jag börja med att titta på det billigaste, och ta reda på vad jag får för mervärden om jag väljer att gå upp i prisklass. Påfallande ofta handlar det om saker som inte spelar någon roll för mig, eller saker som inte motiverar prisskillnaden.

Om man utgår från att allt går sönder är det de dyra prylarna som är en chansning, inte de billiga. Köper jag t.ex. en Miele-dammsugare för 2000:- istället för funktionellt likvärdig fulsugare för 500:- chansar jag på att Miele-sugaren ska hålla 4 ggr så länge.

3.    länk #18
    thewolfs avatar
    Senior medlem Medlem: May 2007
    Ålder: 32
    Län: Jönköping

Precis den billiga är ingen chansning den går snart sönder

4.    länk #19
    ravepers avatar
    Forumgud Medlem: Nov 2007
    Län: västragötaland

Det är säkert svårt att hitta reservdelar till no name märken om ett par år medans de mer kända har delar kvar sen den första stol de tillverkat.

5.    länk #20
    Haba_tsutts avatar
    Junior medlem Medlem: Oct 2005
    Ålder: 40
    Län: Stockholm

jag provade tre stycken "no name" stolar innan det blev helt tätt.

nr: 1 tappade jag i garagegolvet pga. lite fuktig wellpapp. Över ett år sedan inköp så jag fick stå för kostnaden. Tack och lov att det var en billig no-name stol.

nr: 2 var otät i en skav pga lite gjutskägg som inte gick att få bort. Helt klart att kvalitetskontrollen hos tillverkaren var inbesparad...

nr: 3 funkar - dock är det lite svårt att hitta sits som passar pga. att hålen är lite ojämna...

så summa sumarum är att stolen fungerar för sitt ändamål - dock börjar jag bli lite less på att sitta lite snett för att sitsen skall hållas på plats. Köp en kvalietsstol är mitt tips.

6.    länk #21
    pelpets avatar
    Senior medlem Medlem: Sep 2009
    Län: Dalarna

Har kollat lite på Bauhaus och för ca 1300 får man en IDO-stol. Känns som att det kanske är ett bra budgetval. Känt märke och ändå klart rimligt pris. En WC-stol har man ju ofta i rätt många år, så de 700 kr som skiljer blir inte många ören per spolning men det är lätt värt 700 spänn att slippa byta WC-stol.

7.    länk #22
    Forumgud Medlem: Jul 2007
    Län: Bohuslän

Det är säkert svårt att hitta reservdelar till no name märken om ett par år medans de mer kända har delar kvar sen den första stol de tillverkat.
    Nja, skulle ha en ny spolknapp till min gustavsberg inköpt 2003, hela spolenheten hade utgått (tror det var 2006 de bytte) så det var bara att bytta rubbet innuti för 900sek. Samtidigt hade bauhaus en ny gustavsberg just då för 995 utan sits, så för 90sek hade jag fått 20kg porslin som kunde blivit en kul installation eller nåt.

8.    länk #23
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2007

När tråden ändå blivit levande igen kan jag återkoppla om den billiga toastolen. Eller rättare sagt toastolarna, för jag köpte faktiskt inte bara en utan två sådana stolar. Det märkbara är att det är tunt med porslin där man fäster toasitsen, så jag fick kapa lite på plasten i infästningen till sitsen. Men båda stolarna funkar utmärkt och det är inga problem att hålla dem rena.

Generellt brukar jag satsa på kvalité, eftersom miljön inte mår så bra av slit-och-släng. Men de billiga toastolarna verkar hittills vara ett bra köp.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09