När jag skall montera blandarfästet (FMMatsson) till duschblandaren så står det att skruvarna inte får hamna i en kakelfog. Givetvis så hamnar mina skruvar i var sin fog.

Vad spelar det för roll om skruvarna hamnar i en fog eller inte?

Att byta till ett Mora fäste hjälper inte då det är samma delning på skruvar där, även om Mora iofs inte nämner något om att skruvarna inte får sitta i en fog.

Vad göra?

Tompa

Har man inget val så har man inte... :-/ Jag skulle nog borra med kakelborr genom fogen och använda rikligt med silikon i hålet innan jag skruvar fast.
Någon med annan uppfattning?

/ Christer

Det låter bra, så gjorde jag också på inrådan av både röris och instruktionen som földe med blandarfästet.

Rikligt med silikon i hålet och om det är en vertikal fog, till överkant på blandarfästet.

kanske Mattsson vill gardera sig mot armaturer som lossnar. Finns det endast gips bakom, så är det inte mycket att skruva i, kan jag tänka mig Mattsson resonerar. Det är kanske inte ovanligt att folk hivar sig upp ur badkar genom att greppa i blandaren ;)
så, fäst ordentligt. Funkar det med gipsankare, är det kanske inte fel att använda dessa.

Man ska egentligen aldrig skruva nåt i kakelfogarna, eftersom själva fogen inte är vattentät och det då finns risk för att det kan tränga in fukt.
Men i ditt fall så är de inte mycket att be för utan var noga med att silikona, både i hålen och runt om så är det ingen fara.
Ska du använda plugg i hålen så fyll först med silikon, stoppa i pluggen, och fyll med silikon i pluggen också.

Enligt de nya branschreglerna ska man se till så det finns kortlingar bakom gipset på alla ställen där man tänker fästa något. Det är endast tillåtet att använda plugg om det är betong, eller tegelväggar.

Stort tack för svaren. Angående hållfastighet så är det ingen faktor. Har minerit mot entum spåntad brädvägg. Dessutom sitter det en regel bakom blandaren, så hålla lär det göra.

Om det nu beror på att fogen är mer genomsläpplig för fukt, kan det då vara ide att ta bort fogen 10mm över resp under skruven, och ersätta den med silikon? Eller är det överkurs. Det är vertikala fogar där skruvarna hamnar.

Tompa

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.