2 127 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Spruckna klickersfogar??
Var och besökte min gamla mor i helgen. I hennes relativt nyrenoverade badrum (12 år helkaklat med klinkers och elgolvvärme i 70 tals hus med platta på mark) såg vi att fogarna mellan kakelplattorna spruckit på flera ställen. Fogmassan ser ut att ha torkat och små bitar kan pillas upp. Detta är på flera ställen och djupare på vissa på andra bara gropar/sprickor i fogen. Först tänkte jag att det är väl bara att lägga i ny fogmassa men på vissa ställen har det ju säkert kommit ned vatten och då kan det väl inte vara bra att stäng in den. Till saken hör att elslingorna inte fungerar i alla zooner trots att golvläggaren fick komma tillbaka en gång och lägga om golvet. De gick sen i KK (inte så konstigt!). Ska det kunna hända att fogmassan torkar? Vad kan det annars vara för fel? Är det "bara" och riva upp all klinker? Kan det täckas av en hemförsäkring?
Förhoppningsvis så är fogarna torra efter 12 år 
Jag tycker det låter som om du har rörelse nånstans eftersom det spricker.
"Först tänkte jag att det är väl bara att lägga i ny fogmassa men på vissa ställen har det ju säkert kommit ned vatten och då kan det väl inte vara bra att stäng in den."
Jag kan tillägga att fog är inte tätt såvida du inte använder silicon och det rekommenderas inte på golv. Du kan foga i om du vill snygga till, men har du en rörelse så kommer det att spricka igen.
Hade jag varit du så hade jag ringt försäkringsbolaget och rådfrågat. Börjar du riva i det själv utan rådfrågan så finns risk att dem inte vill vara med.
Nåt att ha i bakhuvudet är ju också att det tätskikt, i form av gummi, började användas 1995-1996.
Jag tycker det låter som om du har rörelse nånstans eftersom det spricker.
"Först tänkte jag att det är väl bara att lägga i ny fogmassa men på vissa ställen har det ju säkert kommit ned vatten och då kan det väl inte vara bra att stäng in den."
Jag kan tillägga att fog är inte tätt såvida du inte använder silicon och det rekommenderas inte på golv. Du kan foga i om du vill snygga till, men har du en rörelse så kommer det att spricka igen.
Hade jag varit du så hade jag ringt försäkringsbolaget och rådfrågat. Börjar du riva i det själv utan rådfrågan så finns risk att dem inte vill vara med.
Nåt att ha i bakhuvudet är ju också att det tätskikt, i form av gummi, började användas 1995-1996.
Jag kan inte gå i god för att tätskiktet är oskadat när fogarna spricker. Det kan alltså hända att man måste riva upp och göra om allt.
Däremot behöver du inte vara rädd för att stänga in vatten om du lägger i ny fogmassa. Fogarna är inte vattentäta. Det är tätskiktet (ligger under klinker och fästmassa) som gör golvet tätt.
Däremot behöver du inte vara rädd för att stänga in vatten om du lägger i ny fogmassa. Fogarna är inte vattentäta. Det är tätskiktet (ligger under klinker och fästmassa) som gör golvet tätt.
Klicka här för att svara