Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2008
    Län: Skåne

Hur armera golvspackel?

Förutsättningar: Träbjälklag cirka 3500x4000 byggt i 145x45, cc 60, bjälklag stödjer även på en tvärgående 145x45 som ligger på gjutna socklar. 22mm golvspån, skruvat och limmat.
    Rummet som ska flyttspacklas är 3360x2400.

Vad använder man för armering för fiberflytspackel? Vanlig armeringsmatta som man använder för betong eller något annat? Är det bara att lägga mattan på spånet och dra fast den på lämpliga ställen? Sen antar jag att vi kan lägga ut värmegolvets kabel och limma enligt instruktion?

Hur nära golvbrunnen (som sitter med Purus multiplatta på 13 mm) behöver jag armera? Där är spackelskiktet ju inte så tjockt.

/John

2.    länk #2
    joflopps avatar
    Forumgud Medlem: Nov 2006
    Län: Västra Götaland
    Blogginlägg: 2

Du ska inte använda de grova armeringsmattorna utan punktsvetsat stålnät med tråddiameter på 2,5 mm och maskvidd på 50-100 mm. Finns i behändigt format på de flesta byggvaruhus och även på Biltema.

3.    länk #3

Tack för snabbt svar.
    Hur skarvar jag ihop flera nät? En rutas överlapp och najtråd?

/John

4.    länk #4
    byggare henke
    Gäst
    om du vill snåla så tar du hönsnät

5.    länk #5
    joflopps avatar
    Forumgud Medlem: Nov 2006
    Län: Västra Götaland
    Blogginlägg: 2

Inget hönsnät. Minst 2,5 mm tråddiameter och näten kostar inte många spänn så det är inget att spara in på. Lägg med lite överlapp och fäst näten i den primade spånplattan med häftklammer. Behöver inte naja ihop de olika näten.

6.    länk #6
    Paul-Staffanstorps avatar
    Gudfader Medlem: Jul 2009

Inget hönsnät. Minst 2,5 mm tråddiameter och näten kostar inte många spänn så det är inget att spara in på. Lägg med lite överlapp och fäst näten i den primade spånplattan med häftklammer. Behöver inte naja ihop de olika näten.
    Helt riktigt...

Hönsnät är INTE godkänt och häftklammer är kanon att fästa näten med...

800x1200mm nät ligger på mellan 40 och 70 spänn typ...
    Mvh Paul

7.    länk #7
    byggare henke
    Gäst
    va inte frågan va som är godkänt. bara billigt.
    skrev inte något om att det är godkänt.
    tar du det riktiga alternativet minst en ruta överlapp. naja ihop dom.
    antingen najomat eller tråd och najtång
    Senast redigerad av byggare henke 2010-07-26 19:00

8.    länk #8
    Paul-Staffanstorps avatar
    Gudfader Medlem: Jul 2009

Om frågan är vilken armering man använder till fiberflytspackel så är det ju ganska meningslöst att rekommendera något som inte är godkänt kan ju i alla fall jag tycka...

Dessutom behöver man inte naja ihop dessa nät utan det räcker att fästa dem i golvspånet med häftklammer och lägga dem med överlapp...
    Mvh Paul

9.    länk #9

Tack för tipsen. Får jag förresten lov att lägga en godkänd våtrumsskiva på spånskivan längst bort i badrummet så att jag slipper lägga så mycket spackel där? Minsta tjocklek på spacklet blir ändå mer än 13 mm.

Huset ligger till så att jag hellre kör dit en skiva (som jag köper relativt billigt) än bär onödigt många spackelsäckar. Det jag kan tänka mig talar emot är att spacklet ska ligga på ett jämnt underlag. Kan ju dock lägga en liten spackling mellan skivan och spånet om så behövs.

/John

10.    länk #10
    Forumgud Medlem: Jun 2006

Nej, ingen skiva! Blir inte billigare.........och lite motion kan du behöva : )

11.    länk #11

Skivan kostar gratis så det hade varit skönt att slippa två extra säckar.
    Är det helt emot våtrumsreglerna eller bara oortodoxt att göra så?

/John

12.    länk #12

Skivan kostar gratis så det hade varit skönt att slippa två extra säckar.
    Är det helt emot våtrumsreglerna eller bara oortodoxt att göra så?

/John
    Det är emot reglerna!

13.    länk #13

Okidoki. Då blir det flyt över hela golvet då.
    Då jag och pappa är försiktiga generaler så planerar vi att spackla fallet till duschhörnan först (avgränsa med sån där skumgummiremsa) och se till att det ser bra ut. Sen flyter vi cirka 1-2 centimeter på övriga golvet. Till sist så kör vi en slutomgång och fixar fall mot duschdelen. Det bör väl funka om vi primar innan och mellan?

Jag inser att det är tidsödande att göra så här men vi vill få det rätt och har gott om tid. Det blir bara spacklingen i år och så får lilla huset vänta till våren innan vi sätter tätskikt och kakel.

/John

14.    länk #14

Okidoki. Då blir det flyt över hela golvet då.
    Då jag och pappa är försiktiga generaler så planerar vi att spackla fallet till duschhörnan först (avgränsa med sån där skumgummiremsa) och se till att det ser bra ut. Sen flyter vi cirka 1-2 centimeter på övriga golvet. Till sist så kör vi en slutomgång och fixar fall mot duschdelen. Det bör väl funka om vi primar innan och mellan?

Jag inser att det är tidsödande att göra så här men vi vill få det rätt och har gott om tid. Det blir bara spacklingen i år och så får lilla huset vänta till våren innan vi sätter tätskikt och kakel.

/John

Annars kan du ju göra som Paul-Staffanstorp:

http://www.byggahus.se/forum/badrum/...ngslist.html#7

15.    länk #15

Ohh, verkar avancerat. Nu tar vi babysteps här...
    Nästa gång jag flytspacklar kan jag följa det men det här blir första gången jag bygger fall. Har bara flytspacklat jämnt innan.

/John

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom