När krävs det sanering av misstänkt mögel?
Håller på som sagt med att renovera badrummet. Har en ganska ordentlig vattenskada som ska på torkning i några veckor. Hantverkare har varit och rivit väv och platsmatta + kakel (inkl. asbest sanering).
Har inte sett några riktigt tydliga tecken på mögel innan allt revs. har dock en hund som har reagerat på mögel (kollat genom blodprov) + så har en misstänkt lukt infunnits sig. Min bästa gissning är mögel i detta badrum; annars vet jag inte vad...
Golvet är slipat ner till betongen, ser fint ut nu + brunnen är borta (ska bytas till ny). Var ganska mycket limm på golvet när mattan revs, men det fanns misstänkt mörkare partier som nu är "bortblästrade" tror jag hantverkarna kallade det för.
Frågan är alltså den, måste man göra någon speciell sanering vid ev mögel? Eller räcker det att slipa bort så det ser fint ut? Gissar att mögelsporer lätt undkommer och kan sätta sig igen...underarbetet sköts av en bostadsrättsförening. Så det är de som håller i trådarna vad gäller underarbetet, verkar dock inte som om de tänker göra något speciellt ang. mögelmisstankarna. Kanske inte behövs? Har ingen aning om vad man kan kräva och/eller borde göra vid ev. mögel...
Känns lite onödigt att sätta in nytt (klinkers+kakel) om mögel kan växa på nytt? Kan man känna sig säker om allt bara slipas och görs fint inför ytskiktet? Eller måste man sanera på något sätt? De sporer som kanske överlever kanske ändå dör då de inte får en grogrund, om arbetet görs rätt?