Hej!
Håller på att skissa på ett duschhörn med väggar av glasblock. Badrummet är ganska litet så jag måste komma på en smart lösning. Finns det några krav på hur bred själva ingången till en dusch måste vara? Om det inte finns någon standard vilken bredd bör man välja för att det inte ska bli för trångt?
Tacksam för hjälp.
Joel

Ska ta fram en bild på badrummet så ni kan se hur jag vill göra.

Här är lite alternativ jag skissade på så ni förstår vad jag menar...

Med räta vinklar vid glasblocken och "ingången" rakt mot duschen så känns det som att ingången blir för smal. Alternativet är att dra in den ena väggen lite som i alternativ två. Eller, sätta den ena väggen lite på snedden. Frågan är om det sista går att få till snyggt.
Hur eller hur så måste jag dit med ett draperi och en liten vattenlist längst ner om fallet blir otillräckligt.
Några idéer?

lillabadrummet2.jpg

lillabadrummet.jpg

lillabadrummet3.jpg

/Joel

Bekväm ingång 45-55cm ;)
sista förslag är minst lyckat, tycker jag
Går det att byta plats handvask-tork eller toa-dusch?
gaia

Hej Gaia. Håller nog med dig där, sista exemplet kan nog sluta i förskräckelse.
Tyvärr är det inte aktuellt att byta plats på några av sakerna.
/Joel

Inga flytt...OK. Förslag i mitten ger dej störst dusch och jag skulle välja den ;). Har själv kämpat med en liknande rum med mått 182x 188cm ;). Har också tänkt på glasblock men ville inte offra dom dyra centimetrarna på dom grova glasväggar och det blev en enkel klarglasvägg + duschdraperi för att få dusch 95x90 och ångrar mej inte :). Satsade mest krut på stor duchutrymme + inga möbler på golvet. Spegelskåp och hylla fick räcka för små ting. Resten som rena handdukar, rengöringsmedel och storpack toapapper förvaras utanför badrummet ....

Har du funderat på dom halvrunda duschväggar som går att fälla in? Smart i små utrymmen om man står ut att dom inte alltid håller tätt vid golv. Rummet kommer att kännas trång med glasblock, tror jag. Kostnadsmäsigt blir det knappt skillnad mellan glasblock och fabriksdusch :-/. Glasblock är tunga .... tänk på det ifall det är träbjälkar under.
Lycka till!
gaia

Tack för dina synpunkter Gaia. Du kan ha rätt i att glasblocken blir lite för mycket för det lilla badrummet. Har börjat "rita" upp måtten med tape på golvet här hemma för att få en känsla för storleken.

Det är gjuten platta inunder så vikten ska inte vålla några problem.

/Joel

jerydh skrev:
Har börjat "rita" upp måtten med tape på golvet här hemma för att få en känsla för storleken.
/Joel
Smart! några riktlinjer: minimum 25 cm från toakanten till vägg. Handvask:
man ska inte slå armbågarna i väggarna -prova med 70cm på breden :-/.
Små rum är en utmaning ;)
Lycka till!
gaia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.