15 187 läst ·
7 svar
15k läst
7 svar
Skruva eller limma WC mot klinkers
Jag har sök och läst lite gamla trådar om detta ämne, varierande råd kan man nog säga. Vad är det som gäller nu?
Vill ogärna skruva i golvet, men vill lika ogärna silikona runt hela framkanten på WC, golvet har ett svagt fall vilket betyder att om det skulle komma in vatten bakifrån, eller bli kondens på insidan av foten så blir det stående. Har en fundering på att silikona längs långsidorna och lämna öppet framtill. Håller det att bara lägga silikon där? Men då måste silikonet sitta på innersidan av foten så att det inte syns, annars ser det nog konstigt ut. Blir även svårare att skära bort silikonet om man behöver lyfta bort holken.
Är det trots allt bättre att dra ner skruvar i golvet?
Tips råd och funderingar mottages tacksamt, jag är villrådig
Tompa
Vill ogärna skruva i golvet, men vill lika ogärna silikona runt hela framkanten på WC, golvet har ett svagt fall vilket betyder att om det skulle komma in vatten bakifrån, eller bli kondens på insidan av foten så blir det stående. Har en fundering på att silikona längs långsidorna och lämna öppet framtill. Håller det att bara lägga silikon där? Men då måste silikonet sitta på innersidan av foten så att det inte syns, annars ser det nog konstigt ut. Blir även svårare att skära bort silikonet om man behöver lyfta bort holken.
Är det trots allt bättre att dra ner skruvar i golvet?
Tips råd och funderingar mottages tacksamt, jag är villrådig
Tompa
skall skruvas,,!
Det blir stort tryck på toan, så det är bra om den sitter fast.
Det blir stort tryck på toan, så det är bra om den sitter fast.
Tackar för svaret, men utan att veta exakt så har jag sett flera silikonade holkar som sitter stabilt. Enligt Gustavsberg så går det även bra att limma. Så att den sitter med silikon tror jag nog. Trycket är ju neråt. Det jag är skeptisk till med hel limning är att fukt och vatten stängs in, särskilt då jag har fall på golvet. Detta får vägas mot risken med att skruva genom tätskiktet i golvet.joppebfm skrev:
Tompa
Jag kunde inte skruva pga golvvärmeslang. Satte ner stolen i kakelfix på golvkaklet. Man fick bara se till att inte få så mycket överskott "utåt". Silikon utanpå. Den har suttit fast i flera år nu. Inget silikon längst bak emellertid, där det är en liten plastlucka över öppningen.
Varför skruva? Det är klart att man skall siliconera. Det är nog problem i badrum ändå.
Därför att silikonet blir ofräscht efter ett tag, och det finns normalt sett ingen anledning till att inte skruva.timmermannen skrev:
Jag har aldrig varit på en skada där infästningen till wc:n har varit skadeorsaken, och det har blivit några hundra badrum genom åren..
Klicka här för att svara