.....plattan närmast avlopp och byta ut den utan att förstöra tätskiktet och brunmanchetten?

Anledningen är att plattan närmaste brunnen ligger "lite under" ramen för avloppet vilket medför att lite vatten blir stående precis innan brunnen. Är osäker om det kan medföra vattenskada i framtiden.

Tacksam för alla svar.... ;)

//Dontino

K
Det lilla "bakfallet" du får av att plattan ligger lite lägre kan inte orsaka nån vattenskada så länge som tätskiktet ligger i rätt fall. Däremot så är det ju estetiskt irriterande. Risken finns att tätskiktet går sönder, men samtidigt så är brunnsmanchetten en seg sak som är svår att ha sönder.

Det är så jag ser det också men ville gärna ha lite "medhåll" och åsikter ifrån experter.

Lite extra golvvärme torkar upp vattnet också, eller hur???

//Dontino

K
Tror inte att golvvärmen hjälper dig så värst mycket i det läget då golvvärmeslingor inte läggs närmare än 20 cm ifrån brunn. Köp en lite gummiskrapa istället :)

Hello!

Har redan en gummiskrapa men man får "skyffla över kanten".

Trots 20 cm avståndet så värmer golvvärmen upp flytspacklet, så visst får man värme även där slingan inte ligger direkt under.

Flytspacklet har inte endast till uppgift att bygga fall/planjämning utan även att fördela värmen ifrån slingorna.

Ingen som har knackat loss plattor med "bra" resultat?

//Dontino

K
Jo, jag har gjort det oändligt många ggr under mina år som plattsättare, men jag varnade mest att det ibland inte går riktigt som man tänkt sig :)

Men vänta du på experternas råd ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.