1 672 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Ny här och kanske en aning dum...
...men jag har sökt i forumet för att få en lättbegriplig förklaring på hur man får till ett bra fall på våtrumsgolvet.
Som jag förstår så kan man alltså fallspackla golvet med flytspacke. Eftersom flytspackel naturligt lägger sig i nivå så borde man vara tvungen att kontinuerligt arbeta med ytan för att få ett bra fall tills spacklet sätter sig. Det jag har svårast att förstår är hur man vet att fallet är bra medan spacklet fortfarande är flytande. Det känns som att det vore enklare att ha ett lite fastare spackel som man kan plana mot avvägda punkter eller ryggar utefter t.ex. väggar och golvbrunn. Då vet man att när jag dragit av spacklet här så är det biff, det kommer inte flyta ut...
Jag skulle vara djupt tacksam om någon vänlig själ som gör detta varje dag skulle kunna berätta hur man gör!
(I mitt fall kommer alla badrum ligga på betongbjälklag med golvvärmen redan inlagd i grunden så det borde vara det enklaste tänkbara...)
Som jag förstår så kan man alltså fallspackla golvet med flytspacke. Eftersom flytspackel naturligt lägger sig i nivå så borde man vara tvungen att kontinuerligt arbeta med ytan för att få ett bra fall tills spacklet sätter sig. Det jag har svårast att förstår är hur man vet att fallet är bra medan spacklet fortfarande är flytande. Det känns som att det vore enklare att ha ett lite fastare spackel som man kan plana mot avvägda punkter eller ryggar utefter t.ex. väggar och golvbrunn. Då vet man att när jag dragit av spacklet här så är det biff, det kommer inte flyta ut...
Jag skulle vara djupt tacksam om någon vänlig själ som gör detta varje dag skulle kunna berätta hur man gör!
(I mitt fall kommer alla badrum ligga på betongbjälklag med golvvärmen redan inlagd i grunden så det borde vara det enklaste tänkbara...)
Ok, det låter enklare i mitt huvud. Avstängare är alltå så att spacklet inte hamnar i golvbrunnen, och samtidigt så har man avvägt denna så man kan lägga linjalen på eller...:S
nja. det går göra hårda avstängare(typ gips, men då måste gipsen tagas bort efter att spacklet har härdat). mest används avstängare i skumplast.
tänk badrummet som zoner. svag fall mot brunnen i hela rummet, men vid brunnen ska det som vara mera fall mot brunnen.
tänk badrummet som zoner. svag fall mot brunnen i hela rummet, men vid brunnen ska det som vara mera fall mot brunnen.
Det finns bra nivåpinnar att köpa som du använder i badrummet som distanser. Du kapar pinnarna efter den höjd du vill ha på spacklet och så häller du ut spacklet där det ska vara som mest. Spacklet flyter nu till den lägre punkten, samtidigt det sakta blir mera trögflytande. Använd en bredspackel i plast för att justera spackelmängden till nivåerna för pinnarna. Pinnarna ska precis vara täckta, bara skönjas i ytskiktet.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Du kan ju dessutom köpa flytspackel som inte är självnivellerande så underlättar det när du ska bygga fallet...
Blandar man det ganska så trögflytande och häller runt väggarna i duschdelen så det sakta sakta rinner mot brunnen så kan man sen med en liten spackel dra det från brunnen och bygga upp fallet efterhand det stagnerar lite...
Sen kan man blanda och hälla ut mer efterhand och då har man ju det lokala fallet klart...
Blandar man det ganska så trögflytande och häller runt väggarna i duschdelen så det sakta sakta rinner mot brunnen så kan man sen med en liten spackel dra det från brunnen och bygga upp fallet efterhand det stagnerar lite...
Sen kan man blanda och hälla ut mer efterhand och då har man ju det lokala fallet klart...
Den badrumsbyggare vi anlitade stängde av med självhäftande skumgummilist runt kanten på golvbrunnen (klistrade listen ovanpå ända ut mot kanten) Flytspacklade och väntade tills det just precis gick att gå på, gick försiktigt in och drog bort skumgummilisten och skrapade fram ett fall med en putsslev, typ http://www.jula.se/putsslev-280-mm-127027, ruggade upp spacklet med den tandade skrapade slätt med den släta sidan och kollade av fallet med ett vattenpass. Resultatet blev suveränt!
Klicka här för att svara