Tänkte förpassa hårfönande varelser till toaletten hädanefter. Ska kakla badrummet och ska sätta upp ett infällt elluttag på väggen. Vad gäller för att fuktsäkra den genomgången? För rör finns det ju massor med fiffiga produkter som manschetter och rörgenomföringar men vad gäller för el-uttaget och apparatdosan bakom? Tiläggas bör att jag SKA montera jordfelsbrytare och montera på 160cm höjd.

Är inte riktigt säker nu men när jag prata med en elektriker som skulle instalera mitt bubbelbad som hade stick kontakt, så sa han att det är nästan omöjligt att får ha ett kontaktuttag nu mera i nya badrum,

Tror du måsta ha typ en transformator som brukar sitta i badrumsspeglar!

Tycker du borde prata med en elektriker så du inte får ett onödigt hål i väggen som du inte kan använda efter försäkringsbolaget har sagt sitt :-/

MVH Linus

sä länge du inte kommer duscha emot uttaget e de ju lugnt... antar att du inte ska göra de hehe... ja själv gummar bara duschhörnet å en bit på sidan om man säjer, övrig väggyta primas bara...

Om du väljer ett skyddat uttag (tex IP44) brukar en variant på uttagen vara en gummimanschett som tätar mellan dosa och ram. Men lägg in frågan på El-forumet istället så får du sökert bättre svar!

Vi satte ett vanligt jordat uttag inne i ett väggfast skåp i badrummet, främst för att ladda eltandborstar etc. Kanske en lösning som passar din frisyr?  ::)

S
Snowmange7 skrev:
Tänkte förpassa hårfönande varelser till toaletten hädanefter. Ska kakla badrummet och ska sätta upp ett infällt elluttag på väggen. Vad gäller för att fuktsäkra den genomgången? För rör finns det ju massor med fiffiga produkter som manschetter och rörgenomföringar men vad gäller för el-uttaget och apparatdosan bakom? Tiläggas bör att jag SKA montera jordfelsbrytare och montera på 160cm höjd.
Nätanslutet vägguttag utan skyddstransformator får i badrum monteras i område 3 och utåt, alltså 0,6 meter från badkarskanten eller 1,20 meter från duschhuvudet. Utanpåliggande uttag ska ha kapslingsklass lägst IP21 medan infällt kan ha IP20.
Sen är det ju krav på jordfelsbrytare 30mA också men det har du ju redan skrivit att du ska montera.

Hur du utför en fuktspärr mellan väggen och dosan vet jag inte.

K
Man gör inget speciellt vid dosorna. Inga manchetter eller liknande. Man rollar bara över dem helt enkelt så att tätskiktet går emot. Du ska ju som sagt inte duscha på dem och du har jordfelsbrytare.

Lite lustigt att man inte har spec grejer för detta då man i alla andra fall är så noga med att täta runt rör mm i hela rummet även om rummet är på 10 kvm plus. När man påpekar att det känns onödigt med tättning långt ifrån dusch/badkar bruar svaret vara den höga fukthallten som är i badrum. Varför skulle det vara olika bara för att det handlar om el?

K
Vid rören har man en viss kondensbildning som man inte vill ha in i väggen.
Det är tyvärr det enda svaret jag kan ge. Är du inte nöjd med det så får du nog fråga PER eller dra en silicon runt uttaget :)

Man använder klassning på uttaget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.