f_badrumi_86cfm_fa2f902c.jpg

Nånting som någon vill ändra på?
Fungerar denna lösning bra och praktiskt.

Har även att ha badkaret rakt fram från dörren sett, men kändes inte helt 100.

Jag skulle vilja flytta dörren 1-2 dm till höger, det ger plats för badrockarna bakom dörren.
Hadfatet skulle jag placera rakt fram, med handdukshängare till vänster om handfatet.
Kommer du åt toapappret lätt när du använder wc? de flesta är högerhänta, kanske en låg kalad vägg till vänster om wc?
Vad finns det runt om badrummet, finns fönster?
mvh
greenbay

Dörren kan vara idé att flytta, fönster finns ovanför badkaret, det syns lite grann att det är en grön linje där.

Nackdelen med handfatet rakt fram från dörren att det blir en hel vägg som jag inte har någonting möblerat efter.

Och högskåpet som vi vill ha passar inte riktigt någonstans.
Har ställt högskåpet precis utanför duschen på denna bild men jag tror det blir trångt.
Att ställa högskåpet på väggen precis innanför dörren känns även det lite taffligt.

Det med toarullehållaren var en intressant input. Vet inte hur det funkar att ha det på väggen bakom WC.
Kanske blir för omständigt att ta papper då?

f_badrum2i_86cfm_83fee0d0.jpg

varför är högskåpet så viktig? Väggskåp och hyllor är lättare att placera . Ett väggskåp för toapapper och annat får alltid plats ovan toa. Hyllor för handdukar?

Jag skulle sakna en liten bänk/ pall, en krok att lägga/ hänga kläder, morgonrock.
Att ha toa och handfat samlade nära varandra är rätt praktisk. Mycket plats i mitten till ingen nytta, tycker jag. Kanske dela rummet med en halvvägg på något sätt?
Flytta toan till duschhörnan, vasken till toans plats ?
Det är ingen dålig planering men det kan bli bättre :)
lycka till!
gaia

Menar du så här?

Varför högskåp?
Jo jag gillar att gömma saker. Vill inte ha rena handdukar och andra tillbörigheter ligga synliga, det ska vara så clean som möjligt.
Men visst, några vägghyllor blir det säkert oxå.

Tror kanske att detta känns trångt vid toaletten, högskåpet är i vägen igen och det känns trångt fast rummet är relativt stort för att vara badrum.
Gillar dock tanken att gömma toaletten lite i hörnet.
Duschväggen är tänkt att vara av glasblock eller delvis glasblock.

Kul med feedback!

f_badrum3i_86cfm_efca353f.jpg

Ditt sista förslag lirar tyvärr inte med kraven på handikappanpassning, och visst, det kanske är ett gammalt hus osv, men ngn ngång blir du eller någon annan i familjen gammal och då är det bra att ha följt handikappreglerna.
Varför inte sätta wc där du ritade högskåpet i sista ritningen?
Vid ett eventuellt framtida behov att anpassa ytan runt wc kan du byta till ett standardbadkar.
Handfatet kan "dras ut" med en skiva fram till väggen. Och vid behov tas skivan bort.
Skåp kan placeras mot glasväggen till duschen.
mvh
greenbay

Ack ja, handikapanpassningsregler .... dom kan jag glömt.... då ser din första förslag mer godkänt :)
gaia

hur stor är durschen ? den ser liten ut. man vill ha gått om plats!

Ha wc'n bredvid duschen känns som onödigt när man kan välja. Känns lite ofräscht.

Duschen har jag ritat 90x90, kan ju utan problem göras större. Men behövs det?
Vad är lagom?

Bezt skrev:
Ha wc'n bredvid duschen känns som onödigt när man kan välja. Känns lite ofräscht.

Duschen har jag ritat 90x90, kan ju utan problem göras större. Men behövs det?
Vad är lagom?
Jag tycker att 90x90 verkar vara "normalstor" Ett tips kan vara att kliva in i en duschkabin och känna efter hur det känns. Om det känns lagom för dig. Det är skönt med ordentligt utrymme att duscha så man kan böja sig och så utan att känna att det är för trångt. Om jag själv fick välja fritt storlek på dusch så skulle jag valt 90x110, men som sagt det är en smaksak.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.