Nu har man isolerat klart och börjat sätta upp plast. Och en del osb har kommit upp
Men nu e det så att jag börja närma mig där badrummet ska börja ,Och e lite osäker på hur jag ska göra !!

Ska man ha plast där oxå eller ? Har för mig att på väggana i badrum ska man inte ha
plast bakom gipset ?

Sen fråga 2 jag gör med regling 600 cc på väggarna och 300 i golv.Ska man då köra med en osb och en våtrums gips eller dubbla gips ? eller e det bara riskabelt att använda osb i väggarna i badrum ?  .Och jag kom på en fråga  till nu
använder man dubbla gips i golvet oxå ?

Ps det ska bli kakel och klinkers i badrummet

Mvh jonny


 
Har du nån av badrums väggarna som
yttervägg ska det inte sitta plast där.
Det sköter tätskiktet om.
Osb och gips ska räcka på 600c/c .
Har Du spån golv?
Finns flyt som inte kräver golv gips.

Mvh Putte
 
Ja det e yttervägg jag undra om .Så alltså behöver jag inte plasta där .Och ja det e golv spånskivor jag har i utbygget
 
Plast behövs inte för det
tar tätskiktet över.
Om Du behöver golvgips beror om Du
ska ha flyt på golvet och vilket fabrikat.

Mvh Putte
 
Jag har funderingar på att kakla badrummet, huset är byggt 1982 och har förmodlingen plast i väggarna så bör jag öppan väggen och ta bort plasten innan jag sätter upp gips och målar tätskicktet.
 
Tack för svaren putte .Nu kan man åka vidare i projektet

Mvh jonny
 
Hej

Jag har plast bakom mitt gips i badrummet som ligger mot snedtaket? är det någon fara? har ej börjat med badrummet ännu, det är fortfarande bara gips på väggarna.

Mvh
Alex
 
Man ska aldrig ha dubbla tätskikt, så om du tänker kakla snedtaket måste du ta bort plasten där. Vid dubbla tätskikt kan du få det som kallas ångtryck och det är också risk för kondensbildning mellan skikten. Då ruttnar väggen. Ångtrycket kan få kaklet att lossna från väggen.
 
GunnarM skrev:
Man ska aldrig ha dubbla tätskikt, så om du tänker kakla snedtaket måste du ta bort plasten där. Vid dubbla tätskikt kan du få det som kallas ångtryck och det är också risk för kondensbildning mellan skikten. Då ruttnar väggen. Ångtrycket kan få kaklet att lossna från väggen.
Fast om man tar bort plasten där man har tätskikt, hur får man tätt i övergången mellan tätskikt och plast?
 
Om man kaklar i snedtaket så har man med all säkerhet kakel på väggarna också. Då är både tak och väggar tätskiktade med remsa i övergången tak / vägg. Tätt och bra.
 
Konsulten skrev:
Fast om man tar bort plasten där man har tätskikt, hur får man tätt i övergången mellan tätskikt och plast?
Jag förstår din fråga och för att få detta bra så skall man rimligtvis vika ut plasten genom gipsen i skarven och fästa denna i tätskiket annars har man ingen fulgod diff spärr... Men där missas det nog... Och det är hyffsat viktigt att få det tätt just i ett badrum som alstrar hyffsat med vattenånga
Än viktigare i takläget....
 
P
mr Z skrev:
Jag förstår din fråga och för att få detta bra så skall man rimligtvis vika ut plasten genom gipsen i skarven och fästa denna i tätskiket annars har man ingen fulgod diff spärr... Men där missas det nog...
Missas gör det nog inte -snarare att man skiter i det eftersom det rent praktiskt är svårt, om inte omöjligt.
Ska man uppfylla precis vartenda krav och varenda rekommendation från alla tillverkare och instanser så kör man tokfast och kan se sig om efter ett annat yrke.
 
K
Eller så låter man plasten sitta kvar och använder tätremsa och ångtätt tätskikt där det krävs.
 
enligt branchstandard ska du inte använda dubbla lager av vare sig gips eller fuktspärr
 
K
Iom ändringar i Boverkets byggregler och nya HusAMA'n så kommer även branschreglerna skrivas om och kravet på ånggenomgångsmotståndet kommer att ändras (till 1000 000 m/s) i träkonstruktioner och kravet på borttagen plast kommer då också att försvinna. Kommer gälla fullt ut from 070701...

Undra vart det står att man inte får använda dubbel gips?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.