4 777 läst ·
23 svar
5k läst
23 svar
Plywood/OSB bakom Masterboard tillåtet!
Sida 1 av 2
Läste Byggkeramiksrådet nya regler BBV 10:1 men kunde inte utläsa om det var tillåtet med träbaserade skivor bakom tex Masterboard i alla zoner. Drog iväg ett mail till dom och fick det här svaret:
"Enligt nya reglerna kan man välja att en träbaserad skiva bakom våtrumsskivan. Observera dock att i våtzon 1 skall inga infästningar göras i enbart skivmaterial. De skall göras i reglar eller kortling"
Då är det bara att köra igång då med plywood/OSB och Masterboard och sedan dukbaserad tätmembran i alla zoner så man kan börja starta badrumsbygget!
Eller?
/Patrik
"Enligt nya reglerna kan man välja att en träbaserad skiva bakom våtrumsskivan. Observera dock att i våtzon 1 skall inga infästningar göras i enbart skivmaterial. De skall göras i reglar eller kortling"
Då är det bara att köra igång då med plywood/OSB och Masterboard och sedan dukbaserad tätmembran i alla zoner så man kan börja starta badrumsbygget!
Eller?
/Patrik
Menar du delar upp i fråga om tätskikt och skivmaterial i zon 1 respektive 2, eller menar du att de också blandar in vilka bakomliggande skivmaterial (OSB, plywood, mdf, råspont, etc) man få ha?cheetah1 skrev:
Redigerat:
Som referens: http://www.bkr.se/branschregler.aspBödde skrev:
Enligt nya reglerna kan man välja att en träbaserad skiva bakom våtrumsskivan. Observera dock att i våtzon 1 skall inga infästningar göras i enbart skivmaterial. De skall göras i reglar eller kortling.
Med vänliga hälsningar
Per Bernhardsson
Byggkeramikrådet
Högbergsgatan 27
116 20 Stockholm
Tfn 08-641 21 25, Fax 08-702 20 15
per@bkr.se
www.bkr.se
Skickat: den 15 mars 2010 14:32
Till: Per Bernhardsson
Ämne: Skivfråga.
Har läst BBV 10:1 och kan inte hitta om det är tillåtet att ha en träbaserad skiva typ OSB/ Plywood bakom en cementbaserad skiva typ Masterboard (som kaklet ska sitta på).
Vad är det som gäller?
Hälsningar Patrik
Med vänliga hälsningar
Per Bernhardsson
Byggkeramikrådet
Högbergsgatan 27
116 20 Stockholm
Tfn 08-641 21 25, Fax 08-702 20 15
per@bkr.se
www.bkr.se
Skickat: den 15 mars 2010 14:32
Till: Per Bernhardsson
Ämne: Skivfråga.
Har läst BBV 10:1 och kan inte hitta om det är tillåtet att ha en träbaserad skiva typ OSB/ Plywood bakom en cementbaserad skiva typ Masterboard (som kaklet ska sitta på).
Vad är det som gäller?
Hälsningar Patrik
Jag kan ändå inte sluta fundera på vad som händer om man "stänger in" en träskiva mellan plasten i ytterväggen och en masterboard. För det är väl inte 100 % ångtätt även om man lassar på med tätskikt enligt BBV:s föreskrifter??? Ska man kanske sätta en luftspalt mellan plast och träskiva?
Någon som funderar som jag???
Någon som funderar som jag???
Det är helt OK att ha plyfa bakom våtrumsskiva. Våtrumsskiva skall finnas på hela ytterväggen.
Varför regeln kom med inte ha en träbaserad skiva var att varkens hemmafixaren eller proffset kortlade med reglar bakom infästningar utan litade på att plyfan skulle räcka. Regeln men kortling bakom infästningar har funnits länge.
Med dessa "påtryckningar" (regeländringar) så lyckades man se till att få kortlat bakom infästningar.
Varför regeln kom med inte ha en träbaserad skiva var att varkens hemmafixaren eller proffset kortlade med reglar bakom infästningar utan litade på att plyfan skulle räcka. Regeln men kortling bakom infästningar har funnits länge.
Med dessa "påtryckningar" (regeländringar) så lyckades man se till att få kortlat bakom infästningar.
Jag kommer inte ha någon plast i ytterväggarna endast i taket.
Det var det som gällde när jag på började bygget för fem år sedan (tillbyggnad med badrum) och jag hoppas att det fortfarande gäller...
Det var det som gällde när jag på började bygget för fem år sedan (tillbyggnad med badrum) och jag hoppas att det fortfarande gäller...
Moderator
· Stockholm
· 57 846 inlägg
Som jag fattat det så är lite av finessen med reglerna som kom 2007 med den förbättrade ångspärren att den nu är mycket tätare än vad byggplasten i väggen är. Fukt som lyckas komma igenom badrummets ångspärr kommer att fortsätta ut genom byggplasten som är mindre tät än fuktspärren i badrummet. Då samlas ingen fukt mellan skikten.
Aha!Ericc skrev:Det är helt OK att ha plyfa bakom våtrumsskiva. Våtrumsskiva skall finnas på hela ytterväggen.