2 513 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Kakla direkt på våtrumsmattan?
Går i tankar att renovera badrummet och efter att ha hälsat på hos grannen så insåg jag att det var mycke jobb efter man slitit bort våtrumsmattan från väggen.
Min fråga är: Kan man kakla direkt på våtrumsmattan?
Min fråga är: Kan man kakla direkt på våtrumsmattan?
Moderator
· Stockholm
· 57 845 inlägg
Frågan har varit uppe ett otal gånger. Med några undantag så kan du inte kakla på mattan. Undantagen är att det numera finns vissa mattor som är godkända för detta.
Det finns flera problem och tänkbara problem med att kakla på mattan. Klinkerfixet reagerar kemiskt med plasten i mattan så att den blir spröd (det är detta som vissa mattor numera tål). Men det handlar också om huruvida limmet bakom mattan tål den extra lasten från allt kaklet. och om din vägg är tillräckligt stabil, den kanske måste stabiliseras.
Det finns flera problem och tänkbara problem med att kakla på mattan. Klinkerfixet reagerar kemiskt med plasten i mattan så att den blir spröd (det är detta som vissa mattor numera tål). Men det handlar också om huruvida limmet bakom mattan tål den extra lasten från allt kaklet. och om din vägg är tillräckligt stabil, den kanske måste stabiliseras.
vi skall renovera vårat badrum efter som rörisen som var där för två år sedan gjorde fel. då totolrenoverade dom tidigare ägarna badrummet, ny matta ny väggmatta mm.
så läcker avloppet men det går inte att ta underifrån (betongbjäklag) så man får riva upp matta golv mm.
prata då med ett golvbolag dom sa att är det inte mer än 2-3 år och gips bakom så skulle det gå att kakla rakt på väggen med en primer först.
så läcker avloppet men det går inte att ta underifrån (betongbjäklag) så man får riva upp matta golv mm.
prata då med ett golvbolag dom sa att är det inte mer än 2-3 år och gips bakom så skulle det gå att kakla rakt på väggen med en primer först.
ACME: Nej, det har du rätt i, MEN det finns våtrumsmattor som är godkända som tätskikt att kakla på, men inte av PER... kanske för att de reglerna skrevs anno -99. Kanske kommer de nya mattorna med i de nya reglerna? Luddigt? Japp 
Sen är ju frågan varför man skulle vilja först lägga matta och sen kakla istället för att göra som man brukar. Trots allt så blir det ju så många fler moment (bök och stök) och som jag skrev innan så ska mattorna ruggas och det är sjukt tråkigt och jobbigt
Vill härmed också deklarera att jag är helt emot kakling på plastmattor
Säger som killarna i YRROL: "Man kan göra så, men det är inte riktigt rätt" ;D
Sen är ju frågan varför man skulle vilja först lägga matta och sen kakla istället för att göra som man brukar. Trots allt så blir det ju så många fler moment (bök och stök) och som jag skrev innan så ska mattorna ruggas och det är sjukt tråkigt och jobbigt
Vill härmed också deklarera att jag är helt emot kakling på plastmattor
Säger som killarna i YRROL: "Man kan göra så, men det är inte riktigt rätt" ;D
Vid vidare eftertanke så kan man ju säga så att visst är det inte tillåtet av plattsättarnas branschregler, men det finns ju regler för golvbranschen också. Dvs. mattläggarna. Om deras branschregler godkänner vissa av sina mattor (för det är långt ifrån alla) som tätskikt för kakel så är ju det deras huvudvärk. Plattisarna har ju inte direkt ensamrätt på våtrum 
Jag tror inte heller att golvbranschen skulle gå ut och godkänna plattor på vissa mattor om det inte var testat och så för jag tror inte de vill ha skadestatistiken emot sig.
Ja du... vad vet jag... det var bara lite tankar
Lägger till en länk som styrker det jag faktiskt tänkt och skrivit ovan
http://www.gvk.se/produkter/keramik.asp?art_cat=71
Jag tror inte heller att golvbranschen skulle gå ut och godkänna plattor på vissa mattor om det inte var testat och så för jag tror inte de vill ha skadestatistiken emot sig.
Ja du... vad vet jag... det var bara lite tankar
Lägger till en länk som styrker det jag faktiskt tänkt och skrivit ovan
http://www.gvk.se/produkter/keramik.asp?art_cat=71
Endast BKR har branschregler för byggkeramik (GVK har "GVK-metoden"), och enligt BKR själva så finns det inget godkänt system som har kontrollerats där plastmatta ingår som tätskikt. Jag är därför tveksam till att det kommer vara godkänt med dom nya reglerna, som jag har hört skall släppas redan i början av 2007.
De nuvarande reglerna må vara från -99, men dom har ju uppdaterats med tilläggen, och dom godkända systemen testas årligen.
Eftersom försäkringsbolagen ställer krav på ett utförande i enlighet med branschreglerna (som dom ju var med och tog fram) är det ju synnerligen dumt att inte följa dessa. Då blir det svårt vid en reklamation, vare sig man är byggare eller privatperson.
De nuvarande reglerna må vara från -99, men dom har ju uppdaterats med tilläggen, och dom godkända systemen testas årligen.
Eftersom försäkringsbolagen ställer krav på ett utförande i enlighet med branschreglerna (som dom ju var med och tog fram) är det ju synnerligen dumt att inte följa dessa. Då blir det svårt vid en reklamation, vare sig man är byggare eller privatperson.
Ja, jag vet. Jag var inblandad i ett bygge som blev grunden till ett av tilläggenACME skrev:
Ja, eftersom övergångsperioden, på 1 år, tar slut och de ska följas fullt ut from 070701 så kan man ju hoppas att de kommer i början av åretACME skrev:
Jo, det tycker jag också, men det är ofantligt många som inte gör det. Särskilt lekmän. De lusläser BKR och sen blir de blinda när de kommer till kapitel 11.2ACME skrev:
Så, nu anser jag att jag spånat färdigt i ämnet plastmatta för den här gången.
Jag tror nog vi kan dra en gemensam slutsats helt enkelt: Kakla inte på plastmatta
GVK har exempel på godkända lösningar där plastmatta används som tätskikt under keramiska material. Se bl a dessa länkar
http://www.gvk.se/hem/index.asp?art_id=161
http://www.gvk.se/produkter/plast.asp?art_cat=72.
Jag har själv sneglat på dessa lösningar för ett nytt badrum och tycker spontant det är konstigt om olika organisationer har normer som strider mot varandra.
http://www.gvk.se/hem/index.asp?art_id=161
http://www.gvk.se/produkter/plast.asp?art_cat=72.
Jag har själv sneglat på dessa lösningar för ett nytt badrum och tycker spontant det är konstigt om olika organisationer har normer som strider mot varandra.
Klicka här för att svara