Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2006

Nä nu blir jag galen! Bkr och gvk. Hur göra?

Hej!

Har en firma här som ska göra vårt badrum. Eftersomk vi vill att allt ska göras rätt försöker jag kolla upp lite själv. Golvläggaren säger att MVK.s regler är skit och att många försäkringsbolag inte godkänner dom. Ok. Då kollade jag upp gvk som han är auktoriserad av. Med deras system får man använda vanliga gipsskivor under både plastmatta och kakel. jag blev mycket förvånad! Vad jag har förstått var det ett krav med specialskivor bakom kakel..?
    Vi vill hur som helst inte ha ett rollat tätskikt eftersom vi har ett timmerhus där viss rörelse kan förekomma. Men det finns enligt gvk plastmattor man får kakla på. Får man ha vanlig gips bakom då? BKRs regler orkar jag inte ens läsa för det är ju hur mycket som helst...

Kan nån hjälpa mig att reda upp vad som gäller? Är det ok med vanlig gips bakom godkänd matta och sen kakla på den?

2.    länk #2
    Forumgud Medlem: Jun 2006
    Län: Skåne

Ja, enligt GVK så är det tillåtet med vanlig gips bakom antingen plastmatta eller folie!

http://www.gvk.se/hem/index.asp?art_cat=127

3.    länk #3
    Senior medlem Medlem: Jul 2009
    Län: Västra Götaland

Gvk och Bkr har olika regelsystem.
    Gvk där kan de använda gips om de har en speciell matta, IIligo.
    Är hantverkaren anluten till något av dessa (vilket de bör vara) så gör hantverkaren efter resp. regelverk. (branch rekomendationer), beroende av vilken branch org. de är ansluta till.
    Kolla med ditt försäkringsbolag vad de godkänner, se till att få det skriftligen.
    Skulle det hända något så är det försäkringsbolaget som blir inkopplat.

4.    länk #4
    GoForIts avatar
    Forumgud Medlem: Oct 2004
    Län: Jönköpings

Ja, enligt GVK så är det tillåtet med vanlig gips bakom antingen plastmatta eller folie!

http://www.gvk.se/hem/index.asp?art_cat=127
    Fast samtidigt så står det direkt i första punkten till det dokument du hänvisar till att
    "I syfte att bygga för säkrare innemiljö har GVK tagit beslut om att påbörja en övergång från kartongklädd gips till mer fukttåliga skivor i våtrum."

Det finns idag flera bra alternativ till gips. Använd dem.

5.    länk #5

Fast samtidigt så står det direkt i första punkten till det dokument du hänvisar till att
    "I syfte att bygga för säkrare innemiljö har GVK tagit beslut om att påbörja en övergång från kartongklädd gips till mer fukttåliga skivor i våtrum."

Det finns idag flera bra alternativ till gips. Använd dem.
    Men å andra sidan så står det:

Tills vidare kan som hittills, plastmatta på kartongklädd gips eller motsvarande tätskikt av folie med ånggenomgångsmotstånd ≥ 1 000 000 s/m användas, tills kompatibla system och godkända skivor listas här.

6.    länk #6
    GoForIts avatar

Ja, det är bedrövligt att GVK inte får till den här förändringen.

7.    länk #7
    cheetah1
    Gäst
    I BKR är det absolut förbjudet med kartonklädd gips, det är tillochmed en rödmarkerad (har jag för mig?) ruta som förklarar varför (stor mögelrisk). BKR är väldigt enkel och inte alls så svårläst, läs igenom den föreslår jag.

8.    länk #8
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2010
    Län: Medelpad

börjar inte reglerna mjukas upp nu när de inför zoner i rummet?

9.    länk #9

börjar inte reglerna mjukas upp nu när de inför zoner i rummet?

Jo, snart är det tillåtet med pappgips överallt igen

Edit: Förtydligande!
    Senast redigerad av tank77 2010-03-11 22:29

10.    länk #10
    cheetah1
    Gäst
    Det är det även enligt BBV (BKR), men inte i våtzon 1.

11.    länk #11
    GoForIts avatar

Problemet kvarstår ju när det finns två branschregler..

12.    länk #12
    Nykomling Medlem: Sep 2009
    Län: Kronoberg

Vad kom ni fram till här egentligen? Kunde du välja om hantverkaren skulle följa GVK eller BKR?

Vi har precis flyttat in i vårt nybyggda hus och fått reda på att det är vanliga gipsskivor, alltså kartongklädda i hela badrummet - även i våtzon 1. Vi har dock fått ett kvalitetsdokument som styrker att arbetet är gjort enligt BBV/BKR. Är det möjligt? Det känns lite som att kvalitetsdokumentet inte är värt så mycket om det nu inte stämmer med verkligheten eller?

/Frenberg

13.    länk #13
    Junior medlem Medlem: Feb 2007

Ja, det är bedrövligt att GVK inte får till den här förändringen.
    Det finns en förklaring till detta. När man pratar om plastmattor som tätskikt/väggbeklädnad så monteras dessa med lim och limmet är vattenbaserat. Probemet med det är att vattnet som är lösningsmedlet ej har någonstans att ta vägen. Tätt bakom (våtrumsskivan) och tätt framför (plastmattan) samt att plasten ej är sugande vilket alla dukar är. I slutändan leder det till blåsbildning vilket såklart inte är acceptabelt och det är det GVK jobbar med, både mot skiv och limtillverkare samt gör egna tester.

Förövrigt när det kommer till gipsens vara eller icke vara i våtutrymmen har branschen till dags datum inte kunnat visa ett enda våtutrymme med gips där tätskikt monterats enligt beskrivning som har blivit mögelpåverkat. Förutsatt att alla andra hantverkare gjort som man skulle då så klart. (Inget jag har fått reda på i varje fall och jag får ta del av det mesta i dessa frågor).

Men i slutändan är det ju positivt att utvecklingen går framåt och att det kommer produkter och lösningar som minskar riskmoment, Problemet är väl bara att det går lite väl fort ibland där man inte tänkt hela vägen, miljö, funktion, hantering o.s.v.

14.    länk #14
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Län: Stockholm
    Inloggad
    Vad kom ni fram till här egentligen? Kunde du välja om hantverkaren skulle följa GVK eller BKR?

Vi har precis flyttat in i vårt nybyggda hus och fått reda på att det är vanliga gipsskivor, alltså kartongklädda i hela badrummet - även i våtzon 1. Vi har dock fått ett kvalitetsdokument som styrker att arbetet är gjort enligt BBV/BKR. Är det möjligt? Det känns lite som att kvalitetsdokumentet inte är värt så mycket om det nu inte stämmer med verkligheten eller?

/Frenberg
    Det låter ialla fall som det är ngt. du bör ifrågasätta. Jag kan inte se att det skulle vara förenligt med BKR reglerna.

Du kan även kontakta BKR och fråga hur det hänger ihop.

15.    länk #15
    GoForIts avatar

/Frenberg
    Nej, det är inte godkänt.
    Tyvärr bara ytterligare ett exempel på vad det där kvalitetsdokumentet är värt..

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09