Jag har anlitat en firma till att renovera mitt badrum i ett hus som jag inte bor i för tillfället. Jag bor några mil bort så jag har inte kunnat övervaka arbetet men min far bor bara en liten bit därifrån och har åkt dit några gånger i veckan för att se så allt flyter på som det ska och allt ser okej ut.
Allt såg hur bra som helst ut tills dagen de ringde och sa att de kaklat färdigt väggar och golv. Jag och min far åker dit tillsammans och tittar och det ser helt enkelt för jävligt ut. Plattor som sticker ut från väggarna, öjämna fogar, inga/dåliga fogar runt rören som går ner till källaren, sylvassa plattor runt golvbrunnen som man kommer skära upp fötterna på osv.
Firman som gjort kaklingen är inte firman jag anlitat för jobbet utan de har i sin tur anlitat en annan firma som gjort kaklingen.
Jag ringer upp firman som gjort kaklingen och berättar vad jag tycker är fel. De skickar ut en kille som ska kolla på det och fixa till det. Min far åker dit på kvällen när de sagt att de fixat det och det är inte ett piss gjort. Det enda han kan se att de pillat på är en fog som de skrapat på för att få den att se mindre ut.
Jag ringer upp firman igen och de säger att de bytt ut de plattor som stack ut. (hade de inte gjort)
Jag ringer upp den firma jag har anlitat och säger att de får åka ut och kolla på det för det är ju endå deras firma de representerar.
Vi möttes ute i huset igår kväll och han höll med oss i princip allt vi påpekade. (Skönt)
Han skulle i början på nästa vecka åka ut tillsammans med kakelfirman så skulle de titta på det tillsammans.
Jag undrar lite vem ansvaret ligger på.
Det måste väl endå vara firman som jag anlitat som får fixa detta? Det kan väl inte vara upp till mig att ta ut och betala för en besiktningsman? (om det kommer sluta med detta)
Han frågade om jag möjligtvis kunde tänka mig en överenskommelse om det kommer på tal, att de tex drar bort 20.000 från priset. Men jag menar, då har jag betalat 70.000 för ett badrum som ser ut som skit.
Enda sättet jag kan bli nöjd på är om de river ner skiten och gör om det helt från början eller om de lämnar stället utan att jag behöver betala nått alls.. Vilket inte kommer hända.

Snälla ni som har egna firmor eller varit med om liknande kan ni inte skriva några rader om vad jag bör göra, vad jag har för rättigheter, vem som bär ansvaret osv.
Allt känns så jävla hopplöst just nu.

Med vänlig hälsning

Ericc
sloman123 skrev:
Jag har anlitat en firma till att renovera mitt badrum i ett hus som jag inte bor i för tillfället. Jag bor några mil bort så jag har inte kunnat övervaka arbetet men min far bor bara en liten bit därifrån och har åkt dit några gånger i veckan för att se så allt flyter på som det ska och allt ser okej ut.
Allt såg hur bra som helst ut tills dagen de ringde och sa att de kaklat färdigt väggar och golv. Jag och min far åker dit tillsammans och tittar och det ser helt enkelt för jävligt ut. Plattor som sticker ut från väggarna, öjämna fogar, inga/dåliga fogar runt rören som går ner till källaren, sylvassa plattor runt golvbrunnen som man kommer skära upp fötterna på osv.
Firman som gjort kaklingen är inte firman jag anlitat för jobbet utan de har i sin tur anlitat en annan firma som gjort kaklingen.
Jag ringer upp firman som gjort kaklingen och berättar vad jag tycker är fel. De skickar ut en kille som ska kolla på det och fixa till det. Min far åker dit på kvällen när de sagt att de fixat det och det är inte ett piss gjort. Det enda han kan se att de pillat på är en fog som de skrapat på för att få den att se mindre ut.
Jag ringer upp firman igen och de säger att de bytt ut de plattor som stack ut. (hade de inte gjort)
Jag ringer upp den firma jag har anlitat och säger att de får åka ut och kolla på det för det är ju endå deras firma de representerar.
Vi möttes ute i huset igår kväll och han höll med oss i princip allt vi påpekade. (Skönt)
Han skulle i början på nästa vecka åka ut tillsammans med kakelfirman så skulle de titta på det tillsammans.
Jag undrar lite vem ansvaret ligger på.
Det måste väl endå vara firman som jag anlitat som får fixa detta? Det kan väl inte vara upp till mig att ta ut och betala för en besiktningsman? (om det kommer sluta med detta)
Han frågade om jag möjligtvis kunde tänka mig en överenskommelse om det kommer på tal, att de tex drar bort 20.000 från priset. Men jag menar, då har jag betalat 70.000 för ett badrum som ser ut som skit.
Enda sättet jag kan bli nöjd på är om de river ner skiten och gör om det helt från början eller om de lämnar stället utan att jag behöver betala nått alls.. Vilket inte kommer hända.

Snälla ni som har egna firmor eller varit med om liknande kan ni inte skriva några rader om vad jag bör göra, vad jag har för rättigheter, vem som bär ansvaret osv.
Allt känns så jävla hopplöst just nu.

Med vänlig hälsning
Det är den entreprenören du har kontrakt med som du ska fortsätta ha kontakt med.
Har du bilder att lägga ut?
Har firman behörighet?
Hur länge har plattorna suttit?
Hur mycket har du betalat?

Ericc skrev:
Det är den entreprenören du har kontrakt med som du ska fortsätta ha kontakt med.
Har du bilder att lägga ut?
Har firman behörighet?
Hur länge har plattorna suttit?
Hur mycket har du betalat?
Tack så mycket för svar.
Okej.
Ja det är två väl etablerade firmor.
De har suttit en vecka +-1 dag.
Jag har än så länge bara betalat 15.000 för rörarbete
Nej jag har inga bilder än... :(

Ericc
sloman123 skrev:
Tack så mycket för svar.
Okej.
Ja det är två väl etablerade firmor.
De har suttit en vecka +-1 dag.
Jag har än så länge bara betalat 15.000 för rörarbete
Nej jag har inga bilder än... :(
Men då ligger du relativt bra till ekonomiskt, håll inne pengar, besiktiga vid behov om dom inte vill göra rätt, lägg ut bilder här så kan fler bedömma resultatet.
Plattorna sitter nog för hårt nu för att börja peta i dom.

Ericc skrev:
Men då ligger du relativt bra till ekonomiskt, håll inne pengar, besiktiga vid behov om dom inte vill göra rätt, lägg ut bilder här så kan fler bedömma resultatet.
Plattorna sitter nog för hårt nu för att börja peta i dom.
Pratade precis med dem. De skulle bya ut de plattor som stack ut för mycket. De sa att det finns en toleransnivå på 1.6 mm så jag ska ut kolla upp alla plattor som sticker ut mer.
Finns det någon liknande toleransnivå för hur mycket det får skilja på fogarna?

Det finns regler för hur stort fogsprång som tolereras och det beror på hur står plattan är. Mindre plattor ger lägre toleranser.
Googla på "fogsprång" så får du bra förklaringar i stil med denna:

"Det hundraprocentiga underlaget kanske inte går att
uppbringa och keramiska plattor har toleranser. Toleransen
för skev- och buktighet är lika med plattans längsta kantmått
x 0,5%. För en platta som har måtten 30x60 cm gäller
(60 cm x 0,5% = 3 mm) 40x40 cm (40 cm x 0,5% = 2 mm).
Om en platta inte är helt plan är det oftast fråga om att det
är plattans mittpunkt som är högst och kanterna är lägre. En
del fabrikanter har en lägre frivillig tolerans på sin produktion,
0,3-0,4% och t.o.m. lägre på polerade plattor.
Mot bakgrund av detta finns det också toleranser för hur
stort ett fogsprång får vara. På en färdiglagd yta kan man
inte längre åberopa ett ojämnt underlag eller att plattorna
inte hållit måttet. Toleransen för fogsprång skall beräknas på
följande sätt: För plattor med längsta kantmått upp till 30 cm
är högsta tillåtna fogsprång lika med toleransen för plattans
skevhet (30 cm x 0,5% = 1,5 mm, 20 cm x 0,5% = 1 mm).
För att beräkna toleransen på plattor med ett kantmått
över 30 cm använder vi samma metod som används i Tyskland.
Formeln ser ut så här: Längd + bredd/1000 + 1 mm.
På exmpelvis en 30x60 platta blir det 1,9 mm (90/1000 = 0,9
mm + 1,0 mm = 1,9 mm). Oavsett hur stor en platta är får
det maximala fogsprånget vara högst 2,0 mm även om det
enligt formeln skulle bli mer."

Måste få fråga, du skriver att rörarbete kostade 15.000kr. Vad inkluderade det, hur många timmar m.m.

Men vadå byta ut plattor? Tätskiktet då? Du har väl inte ett korrekt utfört och godkänt tätskikt om de byter ut plattor?

fyyy vilken sits du hamnat i....

BiFuel skrev:
Men vadå byta ut plattor? Tätskiktet då? Du har väl inte ett korrekt utfört och godkänt tätskikt om de byter ut plattor?
Undrar detta med... Hur gör man för att byta ut en kakelplatta utan att skada tätskiktet? Låter chansartat...

T
Björn_Nilsson skrev:
Undrar detta med... Hur gör man för att byta ut en kakelplatta utan att skada tätskiktet? Låter chansartat...
Beror iofs på vilket tätskikt som har använts, rollbart, folie eller plastmatta!

Om det är plastmatta/armstrong så är det inga problem att byta platta även om den har suttit länge.

På rollbart är det praktiskt taget omöjligt att bort en platta utan att skada tätskiktet.

Jag tycker att så länge du inte är nöjd med jobbet ska du inte betala ngt.Har aldrig tagit bet.av mina kunder om dom inte var nöjda med mitt jobb.(Aldrig hänt).Tar dom ett jobb på sig ska kunden vara nöjd.Tyvär många som fuskar eller gör dåliga jobb vad det gäller badrum.Tyvär så är många kunder som litar på företag bara för att dom har behörighet men tyvär många av dom gör dåliga jobb.

Ericc
sloman123 skrev:
Pratade precis med dem. De skulle bya ut de plattor som stack ut för mycket. De sa att det finns en toleransnivå på 1.6 mm så jag ska ut kolla upp alla plattor som sticker ut mer.
Finns det någon liknande toleransnivå för hur mycket det får skilja på fogarna?
Känner du ingen som är kunnig inom det här på hemmaplan? Någon kompis kompis eller vad som helst.
Det är så mycket bättre för dig att ha med sig någon som kan varje gång du konfronterar hantverkaren. Jag vet att det nu sitter folk och skriker att du ska besiktiga entreprenaden, och ja det ska du göra. Men det blir dyrt att ha med besiktningsmannen varje gång du och hantverkaren har ett möte.

"inga/dåliga fogar runt rören som går ner till källaren"
Redan här verkar det vara ett generalfel som antagligen innebär "gör om gör rätt" eftersom rören inte alls får gå genom golvet, såvida inte trådskaparen syftar på wc/handfatsavloppen.

Ericc
MMR skrev:
Redan här verkar det vara ett generalfel som antagligen innebär "gör om gör rätt" eftersom rören inte alls får gå genom golvet, såvida inte trådskaparen syftar på wc/handfatsavloppen.
Lite bilder hade varit fantastiskt:cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.