Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Mar 2010
    Län: Halland

Tätskikt i betong/källare

Denna tråd har kanske tidigare tagits upp! Men ändå har jag inte riktigt fått svar. Det kanske har kommit nya normer ang detta!?
    Jag har ett duschutrymme i källare (under mark) Allt är betong! Tänker sätta kakel/klinker istället för plast!! Ca 1kvm är duschyta, och 1kvm är passage till bastu. Ska jag fuktspärra allt golv+väggar? Eller räcker det att jag fuktspärrar bara duchutrymmet + allt golv (och en bit upp i passagen). Betongen ska väl "andas" ngnstans? Någon expert som vet!?

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2010
    Län: Västra Götalands Län

Du tätskiktar endast duschens golv. Bra om övriga ytor "andas".
    Bygger allt, trots allt.

3.    länk #3

Tackar för snabbt svar! Behöver jag inte tätskikta väggarna i duschen?

4.    länk #4

Finns det inte risk att vatten från väggen tränger ner under tätskiktet i golvet?

5.    länk #5
    Stefan Ns avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Ålder: 38
    Län: Stockholm

Vägg och golv i duschen, i övriga delar inget alls.

6.    länk #6

Kommer också att sätta upp glasdörr som skiljer utrymmena åt. Alltså golv och vägg i dusch fuktspärras enligt normer, och inget alls i "passagen" utanför. Har jag tolkat detta rätt?

7.    länk #7
    Stefan Ns avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Ålder: 38
    Län: Stockholm

Ja, kolla in BKR om du är osäker.

8.    länk #8

Tackar för detta! Ska även titta på golvbrunnsbyte!

9.    länk #9
    MMR
    Senior medlem Medlem: May 2006
    Ålder: 36
    Län: Skåne

Innerväggar skall väl också fuktspärras.

10.    länk #10
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2009

Funkar det likadant för mig med tanke på att tvättstuga... Min källare ärockså betong, och utan någon som helst isolering nånstans. Räcker det med att jag bara slänger på fix och lägger klinkers så det står härliga till?

11.    länk #11
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2007

Denna tråd har kanske tidigare tagits upp! Men ändå har jag inte riktigt fått svar. Det kanske har kommit nya normer ang detta!?
    Jag har ett duschutrymme i källare (under mark) Allt är betong! Tänker sätta kakel/klinker istället för plast!! Ca 1kvm är duschyta, och 1kvm är passage till bastu. Ska jag fuktspärra allt golv+väggar? Eller räcker det att jag fuktspärrar bara duchutrymmet + allt golv (och en bit upp i passagen). Betongen ska väl "andas" ngnstans? Någon expert som vet!?
    Är det en isolerad platta eller inte? Dvs förekommer det fuktvandring eller inte?

12.    länk #12

Tror inte det är isolerat under betongplattan! Inte enligt ritning!

13.    länk #13
    Gudfader Medlem: Nov 2003

Innerväggar skall väl också fuktspärras.
    NEJ!
    gaia

14.    länk #14
    MMR
    Senior medlem Medlem: May 2006
    Ålder: 36
    Län: Skåne

NEJ!
    gaia
    Var någonstans får man grund i detta? Jag står inför ett badrumsbygge till sommaren och har samma förutsättningar. Källare med oisolerad platta och yttervägg. Läser man i branschreglerna hos BKR om undantaget (i ex. källare) så står det följande:

Då golv- och väggytor, utan underligggande/
    utvändig värmeisolering, står i direkt
    markkontakt och där inträngning av
    vatten/fukt kan förekomma, medger reglerna
    undantag från ovanstående krav, se fig 1. Tätskiktets
    utbredning kan här begränsas till
    golv- och väggytor med kraftig vattenbelastning,
    till exempel duschplats. På övriga ytor
    med direkt markkontakt appliceras normalt
    inte tätskikt.
    Jag hade själv räknat med att innerväggar skall fuktspärras eftersom de inte står i direkt markkontakt, alternativt hade jag tänkt köra målat system på de ytor som inte är dusch/bad-hörna etc,.

15.    länk #15
    Senior medlem Medlem: Dec 2008
    Län: Kalmar

NEJ!
    gaia
    Klart dom ska, dom kan ju till och med vara av träreglar med skivor på och behöver ju inte vara av betong.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom