Nykomling
Medlem: Feb 2010
Län: Västmanland
Tagit bort bidé - sätta dit golvbrunn?
Hej hej,
jag bor i bostadsrätt och har tagit bort en bidé från nuvarande gästtoaletten för att få mer plats. Jag skulle vilja ställa in en liten toppmatad tvättmaskin där och vill därför ha en golvbrunn. I dagsläget finns ingen. Det är plastmatta på golvet och kaklade väggar.
Det rotrenoverades för en 6-7 år sedan så jag tror väl att det ska vara fräscht.
Min fråga är: kan man bila upp och placera golvbrunnen där bidén var förut?
Om det går, är det någon som vet ungefär vad det kostar om jag hittar ett proffs som kan göra det?
Är lyckligt ovetande om det mesta som rör badrum och är lite orolig att det ska bli ruskigt dyrt och få roliga konsekvenser som att plastmatta och väggar också ska påverkas och behöva bytas...
Kan så bli fallet eller kan man göra detta utan att behöva göra om golv/väggar?
tror inte man behöver bila golvet. Du har ju en avloppshål i golvet. Hoppas du får tag i en duktig vvs kille som kan snyggt koppla en tvättmaskinavlopp till en befintlig avloppsrör. Finns inga färdiga lösningar men man behöver inte vara Nobelpristagare för att uppfinna en lösning som passar just ditt fall
lycka till!
gaia
Sätta en golvbrunn blir nog trickigt, det ska vara tätskikt på golvet och minst 50 mm upp på väggen enligt dagens regler, vilket leder till att du åtminstone måste byta golv.
Dock kan man göra som föreslogs ovan, man sätter en övergång till 40mm (eller är det 50 mm kanske..?) i röret i golvet, sen går man upp med röret på väggen, sätter ett rakt vattenlås och sen en tratt, sen är det bara att hänga i tvättmaskinsslangen i tratten och sätta fast den med en skruv i väggen (bockfixturen på tvättmaskinsslangen brukar ha en ögla för det).