Hur tunt vågar man lägga fixet under småplattor 3 x 3 cm? Jag tänkte blanda dem med stora plattor i en rand bredd 4 plattor, de är sammanhängande på nät.
Nu upptäckte jag att de bygger mer än de stora som jag satt med 4 mm kam b(borde givetvis tänkt på det och lagt lite tjockare). Eftersom de stora redan är satta på ena sidan så kan jag inte ändra där.
Funderade dels på att bara lägga ett tunt lager fix. Alternativ slipa av ena kanten på småplattorna lite med vinkleslipen, så att de blir lite sneda.
Visserligen har jag ingen mindre kam än 4 mm, men man kanske kan stryka av lite när man dragit ut det.
Kan de lossna om man lägger för tunt?

Paul-Staffanstorp
Tolkar det som att det är på en vägg du plattsätter och då tycker jag personligen inte att det stör med nivåskillnad utan det är ganska vanligt att man får det så när man blandar plattor.
Dock borde du satt de stora plattorna med 6mm kam för att få bra täckning bakom plattorna, men det är ju för sent nu.

Då kanske man inte behöver vara så bekymrad då, gäller bara att övertyga frun att det ska vara så.
Fast det blev ju inget riktigt svar på huvudfrågan om man kan gå ner i fixtjocklek.
Det var ju faktiskt 6 mm kam jag hade använt när jag kollade, rörde ihop det lite.
Dock kändes det som om man hade behövt 8 mm för att jämna till ojämnheterna på väggen, det hade dessutom stämt bättre med småkaklen. Men man lär av misstagen, blir nog 8 mm kam på sista väggen.

Har sett att en del byggvaruhus rekomenderar 6 och andra 8 mm på vägg för lite större plattor >20x20, vad använder proffsen?

Ska plastnätet på baksidan som håller ihop sjoket med plattor bort? Eller kapar man bara där man behöver så det blir lagom stora sjok?
Hur brukar man göra?
Det är alltså 6 st x 6 st plattor som sitter ihop. Varje platta är 4,5 x 4,5 cm.
Nätet bygger ju också någon mm på tjockleken.
Verkar inte heller som om plattorna sitter riktigt symetriskt placerarde på nätet.

Paul-Staffanstorp
Normalt sett använder man 6mm till väggarna och vill du kan du ju använda 4mm till mosaiken men inte nödvändigtvis.
8mm skulle jag aldrig använt till vanliga 20x20 på vägg !!

Nätet brukar man låta sitta på men ibland får man kolla över arken innan man sätter upp dem eftersom bitarna ibland sitter lite slarvigt och det blir inte snyggt.

Tack för tipsen Paul, då kan jag köra jag vidare.

PS. Såg först nu att jag slarvade när jag skrev rubriken, blev hut istället för hur....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.