817 läst ·
2 svar
817 läst
2 svar
Göra badrummet mindre
Vi har ett badrum på vår övervåning som är renoverat av de tidigare ägarna för ca 10 år sedan. Detta badrum är väldigt (onödigt) stort och vi har planer på att sätta upp en vägg och på så sätt få ytterligare ett rum i huset. Eftersom det är våtrumsmatta i hela badrummet så vill jag ta bort den i det nya rummet men återanvända den i badrummet.
Dvs jag försöker få den att släppa från golvet ca 5cm längre än positionen på den nya väggen. När sedan väggen är på plats så kan man limma fast våtrumsmattan igen och givetvis gå upp en bit på väggen med den.
Vet någon om detta är möjligt eller måste jag ta bort hela våtrumsmattan och lägga nytt?
Dvs jag försöker få den att släppa från golvet ca 5cm längre än positionen på den nya väggen. När sedan väggen är på plats så kan man limma fast våtrumsmattan igen och givetvis gå upp en bit på väggen med den.
Vet någon om detta är möjligt eller måste jag ta bort hela våtrumsmattan och lägga nytt?
Betvivlar att detta är rimligt. Tror det är väldigt svårt att riva loss mattan utan att påverka fuktspärren. Tror inte heller några försäkringsbolag skulle betala ut något vid eventuell fuktskada om ni gjorde på det sättet.
Vad är det för typ av badrum ?
Kaklat ?
Är det dusch utöver toalettstol och handfat ?
Vad är det för typ av badrum ?
Kaklat ?
Är det dusch utöver toalettstol och handfat ?
Våtrumsmattan är väl fuktspärren?
Jag vet inget om våtrumsmattor, men kanske blir det svårt att vika upp en gammal matta som legat plant utan att den spricker?
Den ska svetsas i hörnen också.
Men jag förstår tanken även om den troligen inte är ok enl branschreglerna som gäller idag.
Var hamnar dusch, badkar, golvbrunn i förhållande till nya väggen?
Var har Du för bjälklag? betong eller trä?
Med träbjälklag skulle jag inte fuska med ett badrum på övervåningen.
Det klart att det går att få till på ett sätt som med största sannolikhet kommer att hålla tätt, speciellt om man använder ett nytt tätskikt som rollas på också.
MEN problemet är att OM ni får en vattenskada så kommer försäkringsbolaget garanterat att leta efter en orsak att slippa betala. Och skulle dom komma på att ni gjort som ni tänker är det nog kört med ersättning.
Jag vet inget om våtrumsmattor, men kanske blir det svårt att vika upp en gammal matta som legat plant utan att den spricker?
Den ska svetsas i hörnen också.
Men jag förstår tanken även om den troligen inte är ok enl branschreglerna som gäller idag.
Var hamnar dusch, badkar, golvbrunn i förhållande till nya väggen?
Var har Du för bjälklag? betong eller trä?
Med träbjälklag skulle jag inte fuska med ett badrum på övervåningen.
Det klart att det går att få till på ett sätt som med största sannolikhet kommer att hålla tätt, speciellt om man använder ett nytt tätskikt som rollas på också.
MEN problemet är att OM ni får en vattenskada så kommer försäkringsbolaget garanterat att leta efter en orsak att slippa betala. Och skulle dom komma på att ni gjort som ni tänker är det nog kört med ersättning.
Klicka här för att svara