5 212 läst ·
20 svar
5k läst
20 svar
Okej med plywood i vägg?
Naturligtvis reglar man alltid med rätt cc-avstånd, det var användandet av exra kortlingar kontra OSB jag menar. Och jag kompletterar mig själv här: naturligtvis reglar man extra där man vet att man ska ha t.ex en vägghängd toatett och kanske även duschväggar.
Problemet är att det som TS hänvisar till gäller för att montera Kakel och klinkers på trämaterial, och det är inte lämpligt eftersom det rör på sig och har inget med våtrum att göra, utan hur man generellt monterar kakel och klinker.
När det sedan kommer till Badrum så gäller andra regler och enligt BBV's regler gäller följande:
Det är upp till var och en att bygga sitt badrum precis som den vill, vill man bygga med OSB så gör det, problemet är om det inte är tillåtet enligt reglerna så står man där utan ersättning vid fuktskador, eller en fet stämmning från en köpare om denna får problem senare...
När det sedan kommer till Badrum så gäller andra regler och enligt BBV's regler gäller följande:
Om man sedan tolkar det som att man får ha OSB om man har våtrumsgips på det, låter jag var och en själv avgöra, jag är dock helt övertygad om att ett FB skulle tolka det som att man inte får ha det där, om det visar sig att man får en fuktproblem i dessa skivor längre fram, även om man har våtrums gips, men det är ju bara hur jag tolkar det.BBV Regler skrev:
Det är upp till var och en att bygga sitt badrum precis som den vill, vill man bygga med OSB så gör det, problemet är om det inte är tillåtet enligt reglerna så står man där utan ersättning vid fuktskador, eller en fet stämmning från en köpare om denna får problem senare...
så skaffa en advokat med inriktning på byggteknik, konsultera med denne oavsett vad du gör med ditt hus, så att du har ryggen fri vid eventuell skada eller försäljning. annars kan ditt bankkonto bli belastat på ett negativt sätt.
säkerheten först. pom pom pom
säkerheten först. pom pom pom
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Men snälla nån, reglerna är ju fullkomligt vansinniga. Vilket de flesta plattsättare skulle hålla med om. Dessutom kommer detta enormt korkade krav endast gälla våtzon 1 nu, vilket i praktiken innebär precis i duschen.
Dels, om du kortlar med reglar och undviker osb/plyfa i hela väggen, vad gör du den dag du ska sätta upp en ny pryl eller byta tvättställ med en annan infästning? River hela badrummet eller tar fram molly modell grande?
Om fukten tränger igenom kakel, igenom ett förstört tätskikt och igenom våtrumsgipsen, tror ni på allvar att problemet blir mindre för att ni inte har plyfa i väggen? Känns som att det redan är försent när plyfan angrips av fukt.
Följ ni reglerna ni som vill, jag sätter plyfa + våtrumsgips.
Dels, om du kortlar med reglar och undviker osb/plyfa i hela väggen, vad gör du den dag du ska sätta upp en ny pryl eller byta tvättställ med en annan infästning? River hela badrummet eller tar fram molly modell grande?
Om fukten tränger igenom kakel, igenom ett förstört tätskikt och igenom våtrumsgipsen, tror ni på allvar att problemet blir mindre för att ni inte har plyfa i väggen? Känns som att det redan är försent när plyfan angrips av fukt.
Följ ni reglerna ni som vill, jag sätter plyfa + våtrumsgips.
Klart de är vansiniga, det finns massor med badrum som har plyfa/OSB bakom vanliga kartonggipsskivor i badrum som inte har några som helst fuktproblem, eftersom man inte har gjort några hål i tättskiktet eller de hål man har gjort har man lyckas tätta till ordentligt. Det finns massor med regler som är vansinniga, byta ut en gammal golvbrunn som är i perfektskikt, det måste bytas bara för att reglerna är sådan. Du får inte sätt VP-rör själv det måste elektrikern göra, även om det knappast är någon raketforskning att sätta VP-rör.. så det finns massor med vansinniga regler...Stringfellow Hawke skrev:
Som sagt du får bygga precis hur du vill och så länge det fungerar är det inga problem, men får du problem med fukt i en felaktigt byggd vägg, så kommer FB garanterat göra allt i deras makt för att inte betala ut några pengar till dig...Stringfellow Hawke skrev:
Klicka här för att svara