Föregående husägare renoverade badrummet och lyckades inte få bort det ursprungliga bakfallet från duschen :@. Det blir alltså våtmark i hela badrummet. Ska lägga en smal "klinkersremsa" av 2 x 2 cm bitar ovanpå bef. kakel precis utanför duschdörrarna som bildar en kvartscirkel i ett hörne av badrummet för att ordna detta. Har funderat en del på hur jag bäst gör detta. Rita ut på golvet och lägga fixet på bitarna innan jag sätter dit dem eller göra en trämall och lägga ut fixet som vanligt och sedan lägga bitarna efter mallen?

Hur skulle ni gjort? :S

Thomas59
Nån form av mall är väl bra. Kanske också rugga ytan på bef klinker men fix fäster otroligt bra så det funkar nog ändå.

Jag utgår från att du är medveten om att bakfallet inte korrigeras av din halvcirkel. Du slipper kanske se vattnet direkt rinna ut över hela golvet. Istället blir det till viss del då stående i din halvcirkel innan det "kryper vidare" under dina klinkers, i den riktning som bakfallet har. En kosmetisk lösning skulle man kunna kalla det.

Du stoppar kanske den värsta floden men någon riktig lösning är det ju som sagt inte. Ska du åtgärda bakfallet måste du riva hela badrummet och göra om allt men det kanske du inte är beredd att göra i dagsläget.

Har svårt att se att det skulle bli snyggt men jag kanske bara har dålig fantasi:S

Ja, det är en kosmetisk lösning. Jag vet och jag gillar det inte men det får bli ett senare projekt att fixa det på riktigt. Bra blir det inte, men förhoppningsvis bättre.

Har köpt nån form av superprimer och superfix, ska visst sitta som berget sägs det.

Det är fall mot golvbrunnen i duschen, men inte tillräckligt långt ut vilket gör att det vatten som rinner utmed glasdörrarna ner mot golvet hamnar utanför högsta punkten och rinner därmed åt fel håll.

Hoppas det blir vettigt, blir det snyggt är det en bonus. Men finns det något annat sätt? Har sett sånadär plastlister/gummilister men tycker de är otroligt fula.

Thomas59
Ja, jag gissade nästan att det var en ORKA-lösning. Jo det kommer nog att sitta som berget. Snyggt, tja med lite tur så ser det ok ut. Plastlister finns men oj vad fula dom är.

Ericc
Det finns ju högre släplister till dörrarna.

Mitt tips är att använda nya högre släplister och gummiraka så länge, om badrummet idag ser hyfsat ut tills renoveringen blir aktuell.

Golvvärme finns väl antagligen också som hjälper till att torka upp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.