Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Forumgud Medlem: Jan 2006
    Ålder: 37
    Län: Legoland

Avlopp till tvättställ, dimension?

Visst räcker det väl med 50mm tvättställsavlopp?

2.    länk #2
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Län: Stockholm
    Inloggad

Re: Avlopp till tvättställ, dimension?

Det är vad jag hört också, men har hört att om sträckan är lång (typ > 2m) så är det bra att gå upp till 75mm (eller vad nästa dimension nu är).

3.    länk #3

Okej. Sökte lite och det var vad jag hittade också sen. Ska nämligen bygga in avloppet i väggen och vill inte behöva bredda upp väggen mer än nödvändigt.

4.    länk #4

Kan nån bekräfta?

5.    länk #5
    Gudfader Medlem: Feb 2005

jag byggde in mitt avlopp i väggen & det är nästan 3m 50mm rör inklusive en 90 graders böj. har 50cm fall på den biten & det mynnar ut i ett 110 rör.

jag kan inte tänkamig att det kan skapa några problem alls. su ska ju bara spola ned vatten i tvättstället.

kom på att jag har en värre sak i sånna fall.
    jag gjöt ner ett 7m långt 50 rör till garaget, för att jag ville ha tvättställ där, då betången var hård, så vart fallet bara 3 cm på den sträckan. även denna mynnar i ett 110 rör. här kan ju vist smust följa med o stanna i röret då fallet är för litet, men själva 50 rörer räcker bra till det jag spolar & när jag tömmer en hinki hon.

så bygg på du det kommer att funka (men jag vet inte vad regelboken säger)

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09