Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    cederbuschs avatar
    Forumgud Medlem: May 2008
    Län: Örebro län

Kakel eller våtrumsfärg - vi är oense

Första tänkta projekt i nya huset är nytt badrum. Det ska bli större, men kommer ändå att vara relativt litet och med snedtak i stor del av rummet.

Vi har varit inne på klinker och kakel med målat snedtak. Men ju mer jag kikar på badrum upplever jag ett litet helkaklat badrum som en hård och kall cell. Så jag har börjar titta lite på våtrumsfärger och förstått att det går bra att bygga vattentätt med sådana färger. Jag tänker att med klinkers på golvet så kan badrummet kännas som en trevlig boyta med målade väggar.

Vad har ni för erfarenheter? Bra eller dåligt att bygga badrum på det sättet?

Jag skulle jättegärna vilja se lite bilder från badrum där ni valt att måla istället för att kakla.

2.    länk #2
    jeppeknasters avatar
    Forumgud Medlem: Oct 2005
    Ålder: 38

Ska göra ett stort badrum och för att hålla nere kostnaderna kommer vi att måla de delar som inte utsätts för direkt vattenstänk. Tycker precis som du att det kan upplevas lite kallt med bara kakel, speciellt i ett stort badrum och sen är ju fördelen den att man enkelt kan byta färg den dag man är less. Att byta kakel är inte lika lätt...

3.    länk #3
    cederbuschs avatar

Framförallt väldigt dyrt. Ska man följa reglerna så får ju inte enstaka plattor bytas utan hela tätskiktet måste då göras om. Alltså en klar fördel att "bara" stryka på lite ny färg där det felas.

Hur har du tänkt i duschen och med tätskikt?

Har du sett några bra inspirationsbilder? Måste övertyga sambon som kommer från landet "sten, betong och kakel" (Tyskland).

4.    länk #4
    Junior medlem Medlem: Mar 2007
    Län: dalarna

Vi bygger nytt och ska precis börja med ena badrummet. Vi ska måla alla väggarna utom
    vid duschhörnan där det kommer att vara två fasta väggar och en smalare glasdörr in.
    Ville ha målat för att jag tycker det är snyggare än helkaklat. Vi hade redan köpt vitt kakel till de väggar vi nu ska måla istället . Sen såg vi att kaklet såg gult ut mot badrumsmöbeln som är vit högblank. Ska ha klinkers på golvet och i duschhörnan.

5.    länk #5
    Junior medlem Medlem: Jun 2009
    Län: kronoberg

jag hänger gärna på här... vi är i samma dilemma...
    vi ska bygga ett helt nytt badrum, ca 13 kvm..

vi är lite kluva, velar hit och dit hela tiden... ska ha både badkar och dusch (om vi får plats, då vi har problem med att få ner avloppet va vi vet idag)

jag tänker såhär, om man inte trivs med målat så borde det väl gå att kakla sen? om det går att lösa tätskiktsfrågan för kakel...

helst hade jag velat få in lite träpanel med,då vi vill ha en "gammal" känsla då vi bor i ett gammalt hus, men kan inte hitta en bra lösning för att få ett godkänt tätskit när man sätter upp panelen..

undrar med hur ni ska göra i era duschar.. vi funderade på att bygga upp nåt rakt ut från vägg (har ingen hörna kvar tyvärr :-() med glasbetong ut från vägg med en glasdörr framtill eller nåt... va tror ni om detta?
    behöver verkligentips och inspiration .-)

6.    länk #6
    cederbuschs avatar

Vi bygger nytt och ska precis börja med ena badrummet. Vi ska måla alla väggarna utom
    vid duschhörnan där det kommer att vara två fasta väggar och en smalare glasdörr in.
    Ville ha målat för att jag tycker det är snyggare än helkaklat. Vi hade redan köpt vitt kakel till de väggar vi nu ska måla istället . Sen såg vi att kaklet såg gult ut mot badrumsmöbeln som är vit högblank. Ska ha klinkers på golvet och i duschhörnan.
    Blir det kaklat i duschen med tätskikt enligt föreskrifter under eller hur löser ni det hela?

Synd på det inköpta kaklet, men man ska följa magkänslan. Skulle gärna vilja se lite bilder på hur det hela förlöper. Sambon är stenhårt inställd på kakel och jag vill åtminstone kunna erbjuda en alternativ idé.

7.    länk #7

makro- haha, skrev tydligen inlägg samtidigt, å har samma ideér..

hos oss om det blir målat blir det godkänt under klinker vid dusch och bad.. måste väl funka å göra så, eftersom det egenligen ska gå å måla sig till ett helt vattentåligt tätskikt..

det jag mest funderar på är eftersom jag aldrig använt mig av tätskikt är hur man ska gör vid överlappningen av tätskikten, de ska ju övelappas minst 3 cm.
    För vad jag har förstått så är inte alla fabrkikat lika, vissa behöver duk, andra inte. och det jag tänker på är om man inte har du, hur snyggt blir det då att måla på tätskiktet för klinker? och hur bra är det att måla ett tätskikt på ett annat, men det ska man ju göra enligt målarnas regler...

8.    länk #8
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2007

makro- haha, skrev tydligen inlägg samtidigt, å har samma ideér..

hos oss om det blir målat blir det godkänt under klinker vid dusch och bad.. måste väl funka å göra så, eftersom det egenligen ska gå å måla sig till ett helt vattentåligt tätskikt..

det jag mest funderar på är eftersom jag aldrig använt mig av tätskikt är hur man ska gör vid överlappningen av tätskikten, de ska ju övelappas minst 3 cm.
    För vad jag har förstått så är inte alla fabrkikat lika, vissa behöver duk, andra inte. och det jag tänker på är om man inte har du, hur snyggt blir det då att måla på tätskiktet för klinker? och hur bra är det att måla ett tätskikt på ett annat, men det ska man ju göra enligt målarnas regler...
    Det går hur bra som helst att ha både målat system och kakel/klinkers men man får själv ta ansvaret för konstruktionen när man blandar 2 olika system. Det gäller att dokumentera och kunna redovisa hur man har löst överlappen om det skulle bli aktuellt att kontakta sitt försäkringsbolag vid eventuell fuktskada.

Dom gånger jag gjort badrum av denna variant har jag i alla fall gått till väga så här:

Först tätskikt på golv och väggytor som ska beläggas med kakel och klinkers. Därefter målerisystemet som får överlappa tätskiktet för kakel och klinkers med ca 5 cm. När man sen sätter kakel och klinkers överlappar men det på andra hållet. Dvs ut på det målade tätskiktet med 5-10mm så att det döljer "sitt eget" tätskikt.

Nu vet jag inte vad Ni har för väggar men är det skivmaterial så se till att byta ut skivorna mot fukttåliga skivor även en bit förbi ytorna där det kommer att kaklas.

9.    länk #9

Det går hur bra som helst att ha både målat system och kakel/klinkers men man får själv ta ansvaret för konstruktionen när man blandar 2 olika system. Det gäller att dokumentera och kunna redovisa hur man har löst överlappen om det skulle bli aktuellt att kontakta sitt försäkringsbolag vid eventuell fuktskada.

Dom gånger jag gjort badrum av denna variant har jag i alla fall gått till väga så här:

Först tätskikt på golv och väggytor som ska beläggas med kakel och klinkers. Därefter målerisystemet som får överlappa tätskiktet för kakel och klinkers med ca 5 cm. När man sen sätter kakel och klinkers överlappar men det på andra hållet. Dvs ut på det målade tätskiktet med 5-10mm så att det döljer "sitt eget" tätskikt.

Nu vet jag inte vad Ni har för väggar men är det skivmaterial så se till att byta ut skivorna mot fukttåliga skivor även en bit förbi ytorna där det kommer att kaklas.

Hej, du verkar kunnig i detta område, jobbar du med detta??

vi ska ta en "vanligt" rum i huset till badrum,så vi måste riva ner till timmervägg (vilken jag helst hade haft bar, är ju sååå fin)
    Så vi får ju regla upp och sätta nån form av skivor, vad rekomenderar du?
    Vad jag har förstått så säger målarnas branch org att man får ha vanliga gips skivor?
    MEN bättre å ta det säkra före det osäkra...

10.    länk #10

Hej, du verkar kunnig i detta område, jobbar du med detta??

vi ska ta en "vanligt" rum i huset till badrum,så vi måste riva ner till timmervägg (vilken jag helst hade haft bar, är ju sååå fin)
    Så vi får ju regla upp och sätta nån form av skivor, vad rekomenderar du?
    Vad jag har förstått så säger målarnas branch org att man får ha vanliga gips skivor?
    MEN bättre å ta det säkra före det osäkra...
    Jag är i första hand här som konsument och husägare men ja vi kan väl säga att jag jobbar en del med detta..

Angående att ha en helt ren timmervägg i ett badrum så har jag ingen praktisk erfarenhet av det så att jag kan inte säga så mycket om hur man skulle kunna göra. Teoretiskt borde man kunna hitta lösningar men då måste man känna till alla förutsättningar så jag låter bli att gissa. Men hur skulle Ni i så fall göra med el och rördragning? Utanpåliggande rördragning kan se helt ok ut men utanpåliggande eldragningar hör hemma i industrilokaler.

Men om vi pratar om att måla/kakla hade jag reglat med plåtreglar och satt vanlig gips på ytorna som ska målas och bakom ytorna där det ska kaklas hade jag använt lipboard (alternativ lux eller weidi etc.).

Anledningen (om reglerna nu inte har ändrats på senare tid) till att man får ha vanligt gips bakom målade ytor är att fukt som mot förmodan skulle leta sig in också kan torka ut på ett annat sätt jämfört med kaklade ytor där fixen binder fukt på ett helt annat sätt och ökar risken för mögel om det sitter kartongklädd gips.

11.    länk #11
    cederbuschs avatar

RB: tack för ditt inlägg. Du som sett, och gjort, sådana badrum, kan du säga om du tycker det blir snyggt? Om du sätter det i förhållande till helkaklat?

Du råkar väl inte sitta på någon bild kan hända?

12.    länk #12
    Junior medlem Medlem: Mar 2007
    Län: dalarna

Det blir kaklat med tätskikt i duschen. Vi ska ha fasta väggar i duschen som blir kaklade
    på insidan och målade på utsidan. På så sätt slipper man att ha väv under våtrumsfärgen.
    Om man inte har fasta väggar runt duschen så måste man ha väv en meter åt varje håll från duschen. Vi har våtrumsskivor till hela badrummet eftersom vi tänkte kakla från början .Det kan vara bättre med gips under färgen för då kan man måla direkt på det. Nu måste vi ha microlit för att inte skarvarna ska synas. Skivorna vi har har glasfiberklädd yta så de är inte släta.

13.    länk #13

ja, undra om du sitter å trycker på några bilder :-)

INGA plåtreglar i mitt hus... men det kunde ju inte du veta ;-)

men räcker det med bara 1 våtrumsskiva med tanke på bööjstyvheten å allt detta? är ju en hel värld å sätta upp lite kakel ju...

har du sett några badrum där det även varit måla i duschen?? sett lite bilder på nätet, (dock finns fåtal av dom :-() där det även varit målat i duschen, är ju godkänt med väv, MEN funkar det i praktiken??

några mer tips du vill ge??

14.    länk #14

RB: tack för ditt inlägg. Du som sett, och gjort, sådana badrum, kan du säga om du tycker det blir snyggt? Om du sätter det i förhållande till helkaklat?

Du råkar väl inte sitta på någon bild kan hända?
    Jag är helt övertygad om att man kan göra det snyggt om man har lite fantasi och jag ska faktiskt göra ett badrum till mig själv till hösten där jag tänker blanda (fast då inte så enkelt som att begränsa kaklingen enbart till duschen utan markera även andra delar).

Men hittills har jag tyvärr bara utfört sådant utförande i hyreslägenheter och där är alltid kraven: hellre billigt än snyggt....

Billigaste klinkern (någon tråkig grå 10x10) på golvet med en platta som sockel på vägg, vit 15x15 kakel i duschzonen och vita målade väggar för övrigt (tänk HSB med kakel en bit ovanför badkaret och målat på övre halvan fast anpassat för dusch istället).

För dom pengarna som dom badrummen kostade så blev det helt klart ett godkänt (var 70-tals plastmattor som revs ut så allt annat än det är till det bättre) men det är inget jag hade gjort hemma och det är inget jag bemödade mig att ta bilder på.

15.    länk #15

makro- vi vill ju med ha "fasta" väggar, men vad räknas som "fasta"??
    måste de gå ända upp till tak?

och skulle du vilja beskriva lite mer utförligt hur ni har byggt era väggar med tanke på böjstyvhet och detta...å tätskit på den biten å allt detta du vet :-)
    (bor ni i trähus??)

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom