Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Dec 2006

Förhindra fukt vid fönster i badrum?

Vi har just köpt ett hus och ska renovera badrummet. I badrummet finns idag ett badkar utmed ytterväggen och ovanför finns ett ganska stort fönster med kakel runt omkring.
    Besiktningsmannen varnade för att det kan krypa ner fukt vid fönstret om det stänker för mycket och då vi tänkt använda detta som vårt huvudsakliga bad- och duschutrymme för hela familjen så kommer det naturligtvis att stänka.
    Jag är inte överförtjust i idén att sätta ett duschdraperi utmed väggen för att förhindra detta. Det finns inte några alternativa lösningar till planlösningar tex. att ha en duschhörna för fönstret är i vägen hur vi än gör. Badkaret får vara kvar. Vi ska ju kakla om, kan man då lösa det på något bra sätt med tex. fuktspärr runt fönstret?

2.    länk #2
    Leo
    Nykomling Medlem: Sep 2005

Re: Förhindra fukt vid fönster i badrum?

Jag är definitivt ingen expert på området men i mitt eget badrum så satte jag tätskiktet hela vägen upp på dörrkarmen under fodret. Jag förstärkte även detta med fiberremsor runt om så att det sitter ordentligt.
    Sedan skarvar jag med våtrumsfärg (som bla används i tak i våtrum och skall bilda ett tätt skikt) och kommer att måla hela dörrkarmarna inklusive dörren med det.
    Skarven döljs sedan av fodret när det kommer på plats. Färgen tror jag hette något i stil med Beckers våtrumstäck eller nåt sånt, kan kolla när jag kommer hem.

Jag vet inte exakt hur det ser ut vid Ert fönster, men det kanske går att lägga tätskikt upp på karmen och sedan skarva med färg ovanpå? Våtrumsfärgen är vit och täcker riktigt bra så Du behöver inte vara orolig för att tätskiktets färg lyser igenom.

Det enda som jag klurar lite på är hur jag skall göra när jag sätter upp fodret igen, funderar på att klämma dit en massa silikon ungefär där jag sätter spik så att det är tätt vid spikarna också, men det kanske är överkurs.

Tänk på att detta inte har någon som helst vetenskaplig förankring eller dyligt, det är bara mina egna vilda idéer. Du kan kanske ta en träbit och testa på först så att Du ser exakt hur det ser ut eftersom jag antar att Du inte har något foder att dölja texturen ifrån fiberremsorna under. Å andra sidan så kanske det går utan remsor också?

Är det någon som har riktig teknisk expertis på området så kan de säkert ge ett bättre svar än jag.

Edit

Kan tillägga att jag talar om min dörröppning i mitt badrum, därav snacket om foder.

/Edit

MVH

/Leo

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Dec 2006

Ska testa att ladda upp en bild på hur det ser ut:
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	besiktning_11dec_40_copy.jpg
Visningar:	43
Storlek:	58.5 KB
ID:	2391  

4.    länk #4
    pinebars avatar
    Moderator Medlem: Aug 2005
    Län: Stockholm

Hej!

Jag hade ett fönster ovanför badkaret i min förra lägenhet. Runt fönstret var det kaklat.
    Jag tror att så länge man har ett träfönster i ett sådant utrymme, får man finna sig i att underhålla det lite extra. Jag slipade, oljade och målade om mitt två gånger under de 9 år som jag bodde där. Alternativet antar jag skulle vara att byta fönstret mot ett av aluminium eller plast.

/pinebar

5.    länk #5
    Senior medlem Medlem: Sep 2006

Det du gör med tätskiktet är att du går ända in till karmen med den. Du behöver inte dra ut den på karmen. När du sen kaklat så drar du silicon mellan karmen och kaklet.

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2006

ktm250 skrev:
    Det du gör med tätskiktet är att du går ända in till karmen med den. Du behöver inte dra ut den på karmen. När du sen kaklat så drar du silicon mellan karmen och kaklet.

Nja!! Dra upp tätskiktet så att siliconet sen täcker det... Då fogen i sej inte e tät kommmer de läka där annars.
    Allternativt att du siliconar mot karmen innan du kaklar.
    /Thomas..

7.    länk #7

smiler: Du verkade inte riktigt förstå hur jag menade eftersom du citerade, men du skrev, i stort, samma sak...

8.    länk #8

ktm250 skrev:
    smiler: Du verkade inte riktigt förstå hur jag menade eftersom du citerade, men du skrev, i stort, samma sak...
    jag anser att man bör dra ut det på karmen....
    /Thomas..

9.    länk #9

Hugget som stucket egentligen och inget krav. Mer kladd och gegg och det gör ingen större skillnad.

10.    länk #10

ktm250 skrev:
    Hugget som stucket egentligen och inget krav. Mer kladd och gegg och det gör ingen större skillnad.
    En stor skillnad e väll att du slipper få vatten som tränger in mellan karmen å smygen :
    /Thomas..

11.    länk #11

Men där har du ju silicon (på tätskiktet mellan kakel och karm, som jag skrev innan).
    Vatten mellan karm och smyg då är ju om vattnet kommer utifrån, men då har du ju läck i fasaden som måste åtgärdas.

12.    länk #12

Haha... ja siliconar du innan plattsättningen så blire ju tätt iaf...
    Knappast efter då fogen släpper igenom vatten...
    Du jobbar som plattsättare elle?
    /Thomas..

13.    länk #13

Silicon efter plattsättning, innan fogning, för min del
    Men även om man gör tvärtom så blir det tätt, för där du ska ha silicon, där ska du inte ha hårdfog, men det är mer bök och stök i den ordningen

Nu ger jag upp och detta var då mitt sista uttalande i frågan

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09