Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Dec 2006

Måla om badkar

Jag har fått tag i ett jättefint badkar utan front. Problemet är att det är jättefult på utsidan så jag skulle vilja måla om det. Insidan är felfri. Är det någon som vet hur man kan gå tillväga vid ommålning av ett badkar? Vilken färg som behövs osv. Skulle gärna haft någon snygg färg, alltså inte vitt.

Tacksam för svar!

2.    länk #2
    Nykomling Medlem: Oct 2006

Re: Måla om badkar

Trevligt med ett fint badkar.

Visst går det att fixa till, metoden kallas remaljera och om man kan göra det själv vet jag inte men jag hittade en länk: http://www.remaljering.nu/produkter/index.php

Kolla där, kanske en start i alla fall.

Lycka till!

3.    länk #3
    snuttjulles avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2005
    Inloggad

Men är det "bara" utsidan som behöver fixas till borde en vanlig metall lack duga. Är inte hundra men kan inte tänka mig att detta inte skulle funka.

4.    länk #4
    Junior medlem Medlem: Nov 2006

Är det ett klassikt gjutjärnskar eller repro i plåt?
    Jag har målat om vårt gjutjärnskar med Alcros Servalac, dvs oljefärg bruten i en "cherryred". Oavsett om det är gjutjärn eller plåt kan du sprejlacka om du vill få en blank och slät yta eller rolla med en metallfärg det viktiga är att skapa en yta som färgen fäster på så det är att slipa och åter slipa bort gammal färg och lack samt tvätta bort damm och fett. Sedan grundfärg och två-tre lager med valfrikulör.
    Tips, prata med dom på måleributiken dom vet vilken färg som passar beroende på underlaget och ändamål.

Badkar behöver inte vara vita

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09