Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: May 2007
    Län: Halland

OSB + gips + kakel ?

Jag håller på med en utbyggnad som också ska innehålla ett badrum med varmvattenberedare, bubbelbad, handfat och WC. 2 av väggarna vetter mot ytterväggar och 2 mot innerväggar. Min hantverkare har inte satt någon diffspärr i väggarna och på insidan sitter nu OSB+vanliga gipsskivor. Därefter ska väggarna kaklas och klinker på gjutet golv. Jag har läst om denna byggmetod på forumet och det verkar ju inte vara godkänt.
    Enligt min hantverkare är detta helt ok att göra på detta viset. Jag har diskuterat detta med kakelkillar och min elektriker också och de säger att det är så här man gör.

Vad gäller egentligen, får man eller får man inte bygga på detta viset?

2.    länk #2
    b8q
    Senior medlem Medlem: Jul 2009
    Län: Stockholm
    Inloggad
    Får och får, det är ju inte olagligt på något sätt, men det är inte enligt branschreglerna och därför så får du inte ut något på försäkringen OM det blir en vattenskada. Svar nog?

3.    länk #3
    Paul-Staffanstorps avatar
    Gudfader Medlem: Jul 2009
    Län: Skåne

Ska ett våtutrymme renoveras/byggas fackmässigt så ska man följa branschreglerna som återfinns på www.bkr.se ...

http://www.bkr.se/upload/branschregl...regler2007.pdf

Här står det klart och tydligt att inga träfiberskivor eller kartongbeklädd gips får finnas i våtutrymmets väggkonstruktioner.

Nyfiken på vad dina s.k hantverkare säger när du visar dem detta...

Har de ens behörighet att arbeta med våtutrymme ??

Sen att man kan göra så är en helt annan sak, men som någon redan skrivit så lär du inte få ut en krona på försäkringen den dagen det händer något eftersom det inte är utfört fackmässigt enligt dagens branschregler.
    Mvh Paul

4.    länk #4
    Senior medlem Medlem: Aug 2008
    Län: Västerbotten

Och hantverkare är enligt lag skyldiga att utföra sitt jobb fackmässigt och det är inget de kan göra avsteg ifrån, inte ens om de kommer överrens med kunden.

5.    länk #5
    Paul-Staffanstorps avatar
    Gudfader Medlem: Jul 2009
    Län: Skåne

Och hantverkare är enligt lag skyldiga att utföra sitt jobb fackmässigt och det är inget de kan göra avsteg ifrån, inte ens om de kommer överrens med kunden.

Kan du vara snäll och lägga in en länk till den lagen i Svea rikes lagbok...

Jag är såååå nyfiken på hur de formulerat den lagen...
    Mvh Paul

6.    länk #6
    ninos avatar
    Forumgud Medlem: Feb 2007
    Län: Dalarna

Tycker att ni är lite väl snabba med att säga: Är det inte fackmannamässigtutfört så får du inte en krona av FB.

Dom jag har pratat med på Länsförsäkringar säger att: Har du anlitat en hantverkare så ska du inte straffas och bli utan ersättning, FB i sin tur kommer ju att kräva hantverkaren på pengar.

Nu menar jag inte att man ska göra avsteg från Branschreglerna, men tycker att det är onödigt att "strö salt" i såren hos dom som haft klåpare hos sig, dom har det nog tungt nog ändå...

Mitt råd i de flesta situationer är, ring ditt FB och prata med antingen en skadereglerare eller en skadeförebyggare, du betalar dom för hjälp genom din premie och dom vill inget hellre än ha riktiga täta badrum UTAN vattenskador

7.    länk #7
    Banned Medlem: Dec 2004

Jag håller på med en utbyggnad som också ska innehålla ett badrum med varmvattenberedare, bubbelbad, handfat och WC. 2 av väggarna vetter mot ytterväggar och 2 mot innerväggar. Min hantverkare har inte satt någon diffspärr i väggarna och på insidan sitter nu OSB+vanliga gipsskivor. Därefter ska väggarna kaklas och klinker på gjutet golv. Jag har läst om denna byggmetod på forumet och det verkar ju inte vara godkänt.
    Enligt min hantverkare är detta helt ok att göra på detta viset. Jag har diskuterat detta med kakelkillar och min elektriker också och de säger att det är så här man gör.

Vad gäller egentligen, får man eller får man inte bygga på detta viset?
    Du verkar missuppfatta vissa saker.
    Det jag menade är att du måste läsa och lära dig så du känner att du har viss koll på läget.
    Enligt branschreglerna så ska man inte ha OSB och kartongklädda gips.
    Ring ditt försäkringsbolag så får du ett besked som du kan berätta för hantverkarna.

8.    länk #8
    Nykomling Medlem: May 2007
    Län: Halland

Jag har mailat mitt försäkringsbolag (Länsförsäkringar) idag. Jag lägger in deras svar här när jag fått det.
    Senast redigerad av Royla 2010-01-13 07:49

9.    länk #9

Kan du vara snäll och lägga in en länk till den lagen i Svea rikes lagbok...

Jag är såååå nyfiken på hur de formulerat den lagen...
    Det låter som att du inte tror att det stämmer? Man kan ju tycka att hantverkare bör känna till denna lagen som ju reglerar deras arbete. Läs den gärna i så fall, den innehåller en hel del bra information om vilka skyldigheter man har som hantverkare.

Här är lagen:

Konsumenttjänstlagen

Utdrag:

4 § Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt.

Från konsumentverkets hemsida:

"Lagen är i huvudsak tvingande, vilket betyder att hantverkaren inte får ge dig sämre avtalsvillkor än vad som står i lagen."

Detta innebär bl a att en hantverkare ej får göra avsteg från fackmässighet även om kunden går med på det.

10.    länk #10
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2007

Det låter som att du inte tror att det stämmer? Man kan ju tycka att hantverkare bör känna till denna lagen som ju reglerar deras arbete. Läs den gärna i så fall, den innehåller en hel del bra information om vilka skyldigheter man har som hantverkare.

Här är lagen:

Konsumenttjänstlagen

Utdrag:

4 § Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt.

Från konsumentverkets hemsida:

"Lagen är i huvudsak tvingande, vilket betyder att hantverkaren inte får ge dig sämre avtalsvillkor än vad som står i lagen."

Detta innebär bl a att en hantverkare ej får göra avsteg från fackmässighet även om kunden går med på det.
    Här råder det förvirring.

En hantverkare ska så klart alltid utföra fackmässigt arbete. Men i grund och botten är det boverkets riktlinjer som gäller. Inte BBV eller GVK (FB har oftast en annan åsikt men det hör inte hit).

En våttrumscertifierad firma kan dock inte utan vidare gör avsteg från BBV eller GVK. MEN en icke våtrumscertiferad firman kan välja att istället följa (=tolka) boverkets riktlinjer som i vissa fall är mildare och ändå anses ha utfört ett fackmässigt arbete.

Så vill man ha en gällande försäkring är det FB ord som är lag. Bryr man sig inte om försäkringar är det boverkets riktlinjer som gäller. Om man snackar "bottom line" alltså.

11.    länk #11

De flesta fb ersätter ändå inte skador som beror på fel på tätskiktet, oavsett vem som gjort det, så det spelar inte så stor roll. Tror IF är ett undantag.

12.    länk #12
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2007

De flesta fb ersätter ändå inte skador som beror på fel på tätskiktet, oavsett vem som gjort det, så det spelar inte så stor roll. Tror IF är ett undantag.
    Det där är lite intressant att läsa för jag har personligen sett exempel på det motsatta och blivit väldigt förvånad att försäkringbolagen överhuvdtaget betalat ut en enda krona.

Finns det folk här på forumet som haft fuktskador men blivit nekade ersättning av sitt försäkringbolag?
    Eller är det en överdriven myt?

Och kom inte med några "en kompis brors sysslings kusin sa att...."

13.    länk #13
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2008
    Län: norrbotten

va e detta för tjafs. gvk och bkr:s texter ÄR rekommendationer, INTE lagar. vist tusicken får man ha OSB+ gips, dock våtrumsgips. men det finns inget olagligt i att ha vanlig gips, inte ännu i alla fall.

det verkar som att det gått hysteri i lagläsning och egna tolkningar om ta mig tusan allt.

kan hantverkaren sin sak så gör han eller hon på rätt sätt, men bara för att en hantverkare gör jobbet så innebär det inte automatiskt att det är gjort rätt, för många verkar misstro sina hantverkare så varför gör ni det inte själva om ni vet bättre? då blir det ju fackmannamässigt gjort
    Radikal och framfusig

14.    länk #14
    Senior medlem Medlem: Dec 2009
    Län: stockholm

Men vad blir kostnaden att återställa eländet efter en vattenskada?

När man renoverar badrummet köper man mycket nytt. Drar ny el, nya rör.

Får man en vattenskada, är det bara att börja om, men manegen är krattad.
    Rätt skivor på väggarna rören framdragna.
    Det kan nog räcka med nytt kakel, klinker och tätskikt.
    Men man har ju redan gjort allt "nästan rätt" innan och har nästan rutinen inne.
    Visst försvinner det sköna tusenlappar i material, men inte helt oöverkomligt.
    Sedan är det ju en hel del jobb också.

15.    länk #15

Det där är lite intressant att läsa för jag har personligen sett exempel på det motsatta och blivit väldigt förvånad att försäkringbolagen överhuvdtaget betalat ut en enda krona.

Finns det folk här på forumet som haft fuktskador men blivit nekade ersättning av sitt försäkringbolag?
    Eller är det en överdriven myt?

Och kom inte med några "en kompis brors sysslings kusin sa att...."
    Har kollat lite villkor och det verkar som att de ersätter skadorna, dock ej nytt tätskikt eller ytskikt. Kravet ser ut att vara att det är gjort enligt någon av de gällande branschreglerna. If ställer dock krav på att det också skall vara utfört av en hantverkare, dock ej de andra bolagen. Tar således tillbaka mitt tidigare påstående att man ej får ersättning.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom