Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #16
    HerrPeters avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2010
    Län: Västra Götaland

Priset har landat på ca 35-40K hittills (hantverkaren erbjöd sig att göra det för 25K om jag köpte ytskikten (glasblock, fog, kakel, murbruk)) och det lät ju förstås som ett bra pris och inte helt omöjligt billigt med tanke på att det ändå bara är 2,8 kvm. Hrrrrmmmm...

Det där med det smutsiga glasblocket känns ju som ett ganska litet problem i sammanhanget, men som kuriosa kan nämnas att om man googlar på "borra i glasbetong" så räcker det med att läsa rubrikerna på träffsidorna för att inse att det är generalfel att ge sig på glasblock med borr.

Här kommer några fler bilder från renoveringen. Jag är lite bekymrad över bl a hur mattan på väggarna bara ser ut att vara rollad på en del av ytan, ska det vara så?
    Fortsätt gärna kommentera, alla åsikter är välkomna men ju sakligare desto bättre!

Bilder,

1: Kakling pågår, ser allt rätt ut med den blå Casco-mattan?

2: Rörgenomföringar gasrör och vatten, direkt under blandaren.

3: Elementet står i tätskiktet (från början skulle bara golvet göras, men efter att ha sett väggarna under det gamla kaklet beslutade vi att renovera dem också. Just de här golvplattorna bröts någon dag senare upp och lades om, vet ej varför.)

Kommentarer på detta?
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	KAKLING PÅGÅR.jpg
Visningar:	1043
Storlek:	48.2 KB
ID:	35183  

Namn:	RÖRGENOMFÖRINGAR.jpg
Visningar:	872
Storlek:	38.6 KB
ID:	35184  

Namn:	P1010027.jpg
Visningar:	793
Storlek:	28.2 KB
ID:	35185  

2.    länk #17
    bigsnuckes avatar
    Senior medlem Medlem: Feb 2006
    Län: Östergötland

Han köpte ingen "Gnidde" för att få bort blåsorna under mattan i allafall. Satte en likadan matta i helgen, skulle inte bli så där dåligt även om jag släckt lyset och jobbat med boxningshandskar...

Hur sitter stödlisten under första raden fast? Jag gissar; 8 maffiga skruvar genom tätskiktet.
    Senast redigerad av bigsnucke 2010-01-12 21:43

3.    länk #18
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2005

Jag lider med dig.

Lite mer funderingar.

Golv och väggar, vad är det för material och har de åtgärdats före tätskikt?

Tätskikt, har du något som styrker att det är utfört på rätt sätt?

Rör till badrummet. Värmerören sitter halvägs in i väggen med fix utanpå. Borde man inte bytt dessa vid en renovering?

Plattor på golvet. Ser ut som det varit sjögång i dem. Se bild 4 borta vid värmelementet. Lägg ett vattenpass på golvet så inser man hur det ser ut.

Hantverkare som anses att det är hantverksmässigt utfört ska följa de regler och anvisningar som branchen satt upp. Du ska även ha kvalitetsdokument på utfört arbete, Fall ska vara rätt utförda och gäller före plattor monteras.

Ytterligare bevis på att det inte är hantverksmässigt är den smala remsa med plattor du har inne i duschen. Ojämn fogbredd mm.

Men gräv inte mer själv. Se till att få fram en besiktningsman. Kontakta ditt försäkringsbolag så kan de säkert hjälpa dig.
    Där finns normalt rättskydd om du skulle behöva gå så långt.

mvh Roland

4.    länk #19
    Senior medlem Medlem: Aug 2007
    Län: Skåne

Eftersom golvbrunnen hamnar mindre än 20 cm från väggen så ska man väl ha en speciell typ av brunn för väggnära placering?
    Arrghhh... Visste väl att det hade gått för bra med min tvättstuge renovering.

Ja ja man kan inte veta allt, min golvbrunn i tvättstugan sitter inga 20 cm från väggen inte snarare 4... Skall ta min kompis i örat som är Röris och hjälpte till att flytta vaqrmvattenberedaren, var väldigt noga att påpeka att golvbrunnen måste bytas eftersom det var gjutjärn, men nämnde inget om några 20 cm... Och jag som ändå hade biliat upp nästan hela golvet, inte varit mycket kvar för att flytta den dessa 20 cm.... Sk*t, sk*t, sk*t...

Varför 20 cm, vad kan hända? Tättskiktet sitter som det skall det gjorde en certifierad firma, märkligt att de inte heller sa något... även om det hade varit lite sent just då
    Senast redigerad av Gladh 2010-01-12 21:50

5.    länk #20
    HerrPeters avatar

bigsnucke, haha.. Nej här har nog inte köpts något som kostar pengar i onödan! Men så vitt jag har kunnat läsa mig till så ska hela ytan rollas med wet stop-lim och skarvarna med den där gråa guckan dessutom, här ser det snarare ut som att man bara rollat med limmet och det dessutom ganska sporadiskt? Se t ex biten mellan vertikala gasröret och dito elementrör på bild 1, det ser ju helt torrt ut! Kan det verkligen vara rätt? Håller mattan tätt utan limning?

...eller är jag för nojig nu?

6.    länk #21
    bigsnuckes avatar
    Senior medlem Medlem: Feb 2006
    Län: Östergötland

Du är absolut inte nojig. Han har inte följt många instruktioner. Alla överlappningar ska ex. vara förseglade med "den grå guckan". Det ska sitta rörmanchetter där dina tapeter hänger torrt lösa osv. Fel, fel...
    Följ rolris råd!

7.    länk #22

Här är en bruksanvisning till den typ av tätskickt som använts

http://www.cascose.dk/_upl/pdf/GDS%2...a%20kermik.pdf

Tycker inte det ser ut som den följts.

/Roland

8.    länk #23
    Nykomling Medlem: Jun 2008
    Län: Västerbotten

Trist att det ska behöva se ut så här, man undrar om hantverkaren verkligen kan göra badrum...

Angående golvbrunnen och det RSK-nummer som du hade gäller det för klämringen, om man söker på det numret på VVSinfo´s artikeldatabas för RSK-nummer får man detta:

RSK: 713 38 56
    Utgått (2008-09-17)
    Upplagd: 1985-07-18
    Benämning: Överg-ring Jafo brunABS200x200

Jafo har nya brunnar/klämringar som har ersatt den du har fått installerat.

Menar inte att strö salt i såren utan ville bidra med lite fakta,
    hoppas det löser sig för dig!

9.    länk #24
    Senior medlem Medlem: Aug 2006

Varför 20 cm, vad kan hända? Tättskiktet sitter som det skall det gjorde en certifierad firma, märkligt att de inte heller sa något... även om det hade varit lite sent just då
    Det är för att Brunnsmanschetten ska kunna anslutas på ett trafiksäkert sätt.
    I en tvättstuga är det av mindre betydelse eftersom du inte spolar vatten på golvet både morgon och kväll där.
    Golvbrunnen i enn tvättstuga är inte så superviktig som i en dusch. Man ska ha i beaktning att det finns nya bostäder som har tvättmaskin i köket, utan golvbrunn mitt på köksgolvet förstås....
    .

10.    länk #25
    HerrPeters avatar

Suck, det här är verkligen ledsamt. Dels måste jag nu ge mig in i en säkerligen ful fight med entreprenören och dessutom känns det som att även om jag vinner den fighten så har jag förlorat.

Gällande golv och väggar så vet jag inte mer om grunden än att jag har sett kvitton på en del material som köptes in till golvet (1 liter primer, 3 liter aquastop och 3 st våtrumsskivor 9x600x2600mm) samt att det finns något foto från renoveringen, bifogas. Vet dock ingenting om huruvida det sattes sådana skivor på resterande väggar, de där jag inte har foton.

Stödlisten var spikad, såvitt jag kan begripa måste det varit svårt att åstadkomma utan att gå igenom tätskiktet. (Kan anas på bild 3)

Superego, menar du att min golvbrunn är av oduglig typ, eller bara att det nu finns modeller som ersatt den?

Roland, tack för tipset med försäkringsbolaget. De borde väl inte ens ta betalt för en besiktning, det ligger ju i deras intresse att kontrollera sådant? (Right, som att de någonsin skulle bjuda på något, men man kan ju hoppas!)

Namn:	P1010050.jpg
Visningar:	515
Storlek:	28.3 KB
ID:	35187  

Namn:	P1010048.jpg
Visningar:	629
Storlek:	34.9 KB
ID:	35188  

11.    länk #26
    Senior medlem Medlem: Aug 2008
    Län: Västerbotten

Börja med att reklamera tjänsten enligt konsumenttjänstlagen. Titta på konsumentverkets hemsida eller kontakta en konsumentvägledare så får du hjälp. Det här ska du förstås inte betala någonting alls för.

12.    länk #27

Hej

Vad jag menade med golv och väggar är att om de är av trä så måste de göras på rätt sätt.

Inga träbaserade skivor bakom gippsen, rätt regelavstånd osv.
    Golv om det är av trä ska förstärkas med armeringsnät och rätt tjocklek med flytspackel mm.
    Rätt skivor till tätskikt och rätt fix till tätskikt är ett krav.

Rätt mycket att tänka på och beror på konstruktionen av huset samt val av material.

Tätskiktet som visas på senaste bilderna blir jag inte klok på.
    Det ska vara sammanhängande från tak till och med golv och med den matta som är satt så skall det överlappa på rätt sätt

Bild 3 ser ut som tätskiktet går under flytspacklet.

Bild 2 (av de senaste) Är plattor i duschen redan satta där eller är det gamla plattor som ligger kvar.
    (får inte ihop det riktigt)

Bild 3, satte de några rörmasnhetter runt rören till duschen före plattsättning? Om inte så är det nog stor risk för fuktskador vid rören.

OBS jag är inget proffs utan endast hobbypulare men lärt en del av senaste nu avslutade badrumsprojektet.

Hoppas det löser sig på ett bra sätt för dig.

mvh Roland

13.    länk #28
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Jönköpings län

Jag får magknip när jag ser alla bilderna!
    Hoppas det löser sig och stå på dig!!

14.    länk #29
    Banned Medlem: Dec 2004

Nä blås av och betala inte resterande. När det ser ut så här så tror jag inte att den firman kommer att få rätt att försöka återställa.
    25000:- inklusive moms är väldigt väldigt billigt. Och grönt "blåställ" på kakelkillen känns lite oroväckande.
    Kollade du upp den här firman? Det är sådana här som måste bort så i alla fall han inte får chansen till mer försök till inkomst via fusk.

15.    länk #30
    Senior medlem Medlem: Aug 2007
    Län: Västernorrland

Får man ha en gasledning rakt genom duschen även OM man skulle lyckas med godkänt tätskikt i väggenomföringarna?

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom